Voorafgaand aan het raceweekend op Imola had Tom Coronel niet al te hoge verwachtingen over het aantal punten dat hij zou scoren. De realiteit bleek anders. Ondanks een zestiende startpositie eindigde de Nederlander als vijfde algemeen en pakte hij de overwinning in de Inpendents Trophy. Die vijfde plek zorgde ervoor dat Coronel de tweed race vanaf de tweede rij mocht starten. De start verliep redelijk goed, toch moest de coureur uit Huizen zijn meerdere erkennen in de verschillende fabrieksrijders die achter hem reden. Op het rechte stuk moest hij bovendien terrein moest prijsgeven, wat zijn 14e plaats in deze race verklaart.

Binnen het privateersklassement was die positie goed voor een vierde plek, waarmee hij toch weer de nodige punten voor het kampioenschap bij elkaar sprokkelde. In die strijd heeft hij nu een voorsprong van 29 punten de nummer twee.

Coronel: “Afgaande op de vorige races wist ik dat het ook deze keer moeilijk zou worden op Imola. Omdat ik tijdens de kwalificatie de mogelijkheid miste om een goede slipstream te krijgen, zat er niet meer dan een zeventiende startplaats. Door het terugvallen van één van de rijders werd dat nog een plaatsje beter, maar daarmee stond ik redelijk ver naar achteren.”

Maar ervaring leert dat er in de eerste bochten altijd veel gebeurd. Coronel was dus voorbereid op een flinke klapper. “Toen ik het zag gebeuren kon ik niet anders dan kiezen voor de veilige weg: via de grintbak. Gelukkig had ik voldoende snelheid om er doorheen te komen. Toen ik eenmaal weer reed heb ik tweemaal toe tot vier geteld om er achter te komen dat ik op die plaats in de race lag. Achter mij reed Alex Zanardi die hetzelfde had gedaan. Hij profiteerde even later nog van een foutje van mij, waardoor hij vierde werd en ik vijfde.”

Coronel was dan ook zeer content met het resultaat. “Helemaal omdat ik door die vijfde plaats ook nog eens dubbele punten scoorde.” In de tweede race had Coronel het wat lastiger.

“In de tweede race start je vanuit stilstand en ondanks de voorwielaandrijving kwam ik redelijk weg. Maar de fabrieksmannen waren gewoon sneller en passeerden mij puur op snelheid. Op zich lag mijn SEAT prima en kwam ik goed de bochten door, maar op het rechte stuk kwam ik gewoon snelheid tekort.”

Toch kon Coronel tevreden terugkijken. “Al met al was het toch een droomweekend, want ik kwam hier naar toe met het idee niet al teveel punten te scoren en nu is mijn voorsprong vergroot van 18 naar 29 punten en ga ik ook nog eens met een beker naar huis. Top dus”, besluit Tom Coronel.

LV