‘Coureurs in het verweer tegen plan om minder te testen’
Motorsport Images
Daan de Geus
9 augustus 2019
Een voorstel om het aantal wintertestdagen van acht naar zes terug te brengen, is kritisch ontvangen door de Formule 1-coureurs. “We zouden juist meer moeten testen.”
Het doorgaans goed geïnformeerde RaceFans meldt dat er maar zes wintertestdagen op de (voorlopige) Formule 1-kalender voor 2020 staan, in plaats van de acht die de afgelopen jaren gewoonlijk werden afgewerkt. De eerste drie testdagen staan van 19 t/m 21 februari ingetekend op het Circuit de Barcelona-Catalunya, de laatste drie staan voor 26 t/m 28 op de rol op hetzelfde circuit.
Volgens RaceFans hebben de coureurs overwegend kritisch gereageerd op het voorstel, met Toro Rosso’s Daniil Kvyat die als één van de criticasters wordt aangehaald. “Ik ben het hier compleet niet mee eens, want we hebben om eerlijk te zijn al te weinig testgelegenheid”, wordt hij geciteerd.
Volgens de Rus zou er dus méér in plaats van minder getest moeten worden, met Kvyat die tevens van mening is dat het zwaartepunt momenteel te veel bij simulatortestwerk ligt in plaats van echt op de baan testen. “Wat we nu doen is echt het minimale”, meent hij. “Dit is niet hoe de Formule 1 hoort te zijn, we horen op circuit te rijden. Dit is de enige sport ter wereld waar buiten de raceweekends zo weinig wordt geoefend.”
Lees ook: Weblog-woensdag: Simulatorcoureur gezocht, ervaring vereist
Red Bulls Pierre Gasly is eveneens tegen het plan om twee testdagen te schrappen en zou zelfs liever ’tien tot twaalf dagen’ testen in het voorseizoen. Kvyat en Gasly vinden het echter allebei belangrijk dat er een balans wordt gevonden tussen het aantal dagen en de kosten, en waken ervoor het testen weer onbeperkt vrij te geven (met het verbod daarop dat in 2009 is ingevoerd, red.).
‘Het mag wel wat minder’
Wie juist voor het inperken van het aantal testdagen is, is Racing Points technisch directeur Andrew Green. Hij vindt dat er momenteel te veel wordt getest. “Want de testbanken en simulatoren zijn heel goed, en de circuits waarop we de wintertests doen zijn toch niet representatief voor alle banen op de kalender”, zegt hij tegen Motorsport.com. “Ik denk bovendien dat het verminderen van het aantal wintertestdagen zou helpen alles wat minder voorspelbaar te maken”, vervolgt Green. “De wintertests zijn sowieso altijd lastig”, haalt hij aan, “zeker met 22 races op de kalender, is het niet ideaal ook nog eens twee testweken voorafgaand het seizoen te doen. Het zou een stuk minder belastend voor het verantwoordelijke teampersoneel zijn als we het aantal wintertestdagen wat terugschroeven.” Lees ook: Teams akkoord met 22 races: ‘2020 begint mogelijk met een dubbele double header’
Wie juist voor het inperken van het aantal testdagen is, is Racing Points technisch directeur Andrew Green. Hij vindt dat er momenteel te veel wordt getest. “Want de testbanken en simulatoren zijn heel goed, en de circuits waarop we de wintertests doen zijn toch niet representatief voor alle banen op de kalender”, zegt hij tegen Motorsport.com. “Ik denk bovendien dat het verminderen van het aantal wintertestdagen zou helpen alles wat minder voorspelbaar te maken”, vervolgt Green. “De wintertests zijn sowieso altijd lastig”, haalt hij aan, “zeker met 22 races op de kalender, is het niet ideaal ook nog eens twee testweken voorafgaand het seizoen te doen. Het zou een stuk minder belastend voor het verantwoordelijke teampersoneel zijn als we het aantal wintertestdagen wat terugschroeven.” Lees ook: Teams akkoord met 22 races: ‘2020 begint mogelijk met een dubbele double header’