Coureurs willen nieuwe regels voor safetycar
Een aantal coureurs wil dat de regels voor de safetycar veranderd worden. Het onderwerp staat op de agenda voor de rijdersbriefing in Indianapolis. Het doel: een neutralisatie naar Amerikaans model.
Onderwerp van discussie is de volgorde achter de safetycar die coureurs moeten aanhouden als deze tijdens een race wordt ingezet. Momenteel pikt de safetycar de leider in de race op. De rest moet daar achter blijven, ongeacht hun positie in de race. Maar een aantal coureurs, onder wie Giancarlo Fisichella en Mark Webber, willen dat voortaan de Amerikaanse regels worden toegepast. Achterblijvers worden dan doorgelaten, zodat de volgorde achter de safetycar niet alleen de optische, maar ook de werkelijke stand van zaken in de race is. De reden voor de plotselinge aandacht voor de safetycar-regels komt weinig verrassend vooral voort uit eigenbelang. ,,Ikzelf bijvoorbeeld”, vertelt Giancarlo Fisichella aan Autosport, ,,had in Canada enorm veel last van de safetycar. Ik reed op de vierde plaats, maar voor mij reden zes of zeven auto’s die een ronde achterstand hadden. Michael Schumacher was derde, maar lag enorm ver voor. Felipe Massa was vijfde en reed direct achter mij. Dat was een groot nadeel voor mij en daar moet iets aan gedaan worden.” Het voorstel dat in de rijdersbriefing besproken wordt, omvat twee plannen. Tijdens een neutralisatie moeten de rijders zich achter de safetycar in twee rijen opstellen. Afhankelijk van de richting waarin de eerste bocht na het vrijgeven van de race leidt, moeten coureurs met een ronde achterstand zich in de buitenste rij opstellen. Zo kunnen zij eenvoudig gepasseerd worden als de race weer vrijgegeven wordt. Wordt de race in de slotfase geneutraliseerd, zoals vorig weekend in Canada, dan moeten alle coureurs die een ronde achterstand hebben, de safetycar inhalen om weer achteraan te sluiten. Zo wordt de werkelijke volgorde in de race aangehouden. Mark Webber denkt niet dat er dit jaar al veel veranderd kan worden. ,,We moeten wel goed bekijken hoe we het gaan veranderen, want de procedures voor auto’s die de safetycar mogen inhalen moeten wel kloppen. Het heeft geen zin om zomaar iets te gaan doen, zonder dat we weten of het wel werkt. Dus dit jaar zal er nog niet veel veranderd worden. Maar het doel is simpel: zodra er weer geracet wordt, moet de volgorde kloppen.” Niet iedereen zit te wachten op nieuwe regels voor de safetycar: David Coulthard vindt het wel best zoals het is. ,,De ene keer werkt een neutralisatie in je voordeel, de andere keer heb je pech. Zo is het leven. Het kan niet altijd gaan zoals jij dat wilt.”