Rustig is natuurlijk een relatief begrip, want hoewel er weinig gebeurde op de baan, hebben een aantal teams zich in het zweet gewerkt hun auto’s überhaupt het circuit op te krijgen. Ook voor Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton, de nummers één en twee, was het geen probleemloze dag.

Hamilton was voor de lunch de snelste én de productiefste coureur, maar kwam in het grind te staan nadat zijn voorvleugel afbrak. Daarna kwam de Mercedes-rijder niet meer in actie, maar gelukkig nam Ferrari-man Räikkönen in de midaguren het stokje over, nadat hij juist in de ochtend vooral stil had gestaan.

Tijdens zijn eerste installatierondje in de vroege ochtend viel Räikkönens Ferrari namelijk stil, waarna hij terug naar de pits moest worden gebracht. Räikkönen ondernam voor het middaguur nog wel een tweede poging, maar het bleef toen bij een installatierondje. Echt aan de slag ging de Fin pas na de lunch, door ogenschijnlijk probleemloos meerdere runs te rijden.

De teller stopte voor Räikkönen bij 31, met een ruim een uur voor het eind van de sessie gereden 1:27.104 als beste tijd. Räikkönen was daarmee zeven tienden sneller dan Hamilton, wiens tijd uit de ochtend genoeg was voor P2.

Wie ook een rustige middag had nadat hij in de ochtend nog aardig wat had gereden, was Jean-Éric Vergne. De Toro Rosso-rijder reed maar een paar rondjes en bleef in de pits nadat hij halverwege de middag stil was gevallen.

Pits
In de pits was het sowieso drukker dan op de baan, want Saubers Esteban Gutiérrez reed slechts zeven rondjes – waarbij hij een betekenisloze tijd neerzette die vijftien tellen trager was dan die van Räikkönen – en stond de rest van de tijd in de garage. Sergio Pérez hield het in zijn Force India bij elf rondjes – en een vierde tijd – bij het vallen van de vlag.

Voor Williams was het hard werken om Valtteri Bottas in het laatste uur nog wat rondjes te laten doen om de FW36 zijn vuurdoop te geven, waarna de Fin op de valreep een nette derde tijd klokte. Bij Caterham was het ondertussen aanpoten om de CT05 na eerdere vertraging in elkaar te knutselen en te kunnen presenteren, waarna Marcus Ericsson voor de vorm nog een rondje reed.

Red Bull
Pas in de laatste tien minuten vertoonde de Red Bull RB10 de eerste tekenen van leven, toen titelverdediger Sebastian Vettel – enigszins verrassend – de bolide toch nog even baan op stuurde voor een drietal installatierondjes. De McLaren MP4-29 was vandaag vanwege elektrische problemen daarentegen helemaal niet op het circuit te zien.

De tijden van de eerste testdag: 

Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.104 31
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:27.820 18
3 Valtteri Bottas Williams 1:30.082 7
4 Sergio Pérez Force India 1:33.161 11
5 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:36.530 15
6 Esteban Gutiérrez Sauber 1:42.257 7
7 Sebastian Vettel Red Bull geen tijd 3
8 Marcus Ericsson Caterham geen tijd 1