Positie | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1.22.792 | 106 |
2 | Valtteri Bottas | Williams | 1.23.995 | 90 |
3 | Felipe Nasr | Sauber | 1.24.071 | 141 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1.25.339 | 143 |
5 | Jenson Button | McLaren | 1.25.590 | 101 |
6 | Pastor Maldonado | Lotus | 1.26.705 | 140 |
7 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1.26.766 | 139 |
8 | Daniil Kvyat | Red Bull | 1.26.965 | 84 |
9 | Nico Hülkenberg | Force India | 1.28.412 | 77 |
Jan van der Burgt
27 februari 2015
Niet eerder stond er deze winter een Mercedes bovenaan het tijdenlijstje. Nico Rosberg en Mercedes brachten daar vandaag verandering in. Verder naar achteren beleefde de nieuwe Force India een prima baandebuut.
Denk je de ene dag nog dat een 1.23.500 een snelle tijd is, een dag later wordt de lat alweer verlegd naar 1.22.792, gereden op de zachte compound. Nico Rosberg tekent namens Mercedes voor die tijd en is daarmee inmiddels tweeënhalve seconde sneller dan de poleposition-tijd van vorig jaar.
Terwijl Williams met de tweede klassering opnieuw aantoont niet alleen een betrouwbare, maar ook een redelijk snelle auto te hebben, verdient ook McLaren een eervolle vermelding. Toegegeven, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar de MP4-30 blijft zowaar heel vandaag, zij het tot een kwartier voor tijd. Button rijdt niet minder dan 101 rondjes en het team geeft te kennen content te zijn met de lange runs die het team weet af te werken.
Het is sowieso een dag waarop extreem veel ronden gereden worden. Max Verstappen is daar een treffend voorbeeld van. De jonge Nederlander met startnummer 33 gunt zichzelf met 139 ronden ruim de kans om de grondig gereviseerde STR10 te leren kennen. Verstappen focust zich in de morgen onder andere op het oefenen van pitstops, terwijl in de middag het uitvoeren van een racesimulatie centraal staat.
Sauber, Ferrari en Lotus hebben ook niet te klagen over productiviteit, aangezien ze allen de rondenaantallen in de driedubbele getallen weten te brengen. Felipe Nasr staat er in de Sauber met de derde tijd opnieuw goed bij, gevolgd door Sebastian Vettel in de Ferrari. Pastor Maldonado, vorige week nog twee keer goed voor de snelste dagtijd, moet genoegen nemen met een plekje in de middenmoot, net zoals zijn teamgenootje gisteren. De Venezolaan is er bovendien in zijn eentje verantwoordelijk voor dat de dag één minuutje eerder dan gepland ten einde komt. Hij zet de Lotus aan het eind van de pitstraat stil.
Aanzienlijk minder productief zijn Nico Hülkenberg en Force India. Echt kwalijk kun je het ze echter niet nemen, aangezien de Engels-Indiase outfit voor het eerst met de 2015-bolide in actie komt. In dat licht doen ze het helemaal niet onverdienstelijk. Het belangrijkste is ieder geval dat ze niet op hele grote issues gestuit lijken te zijn.
Force India geeft qua productiviteit zelfs amper toe op Red Bull, misschien wel het meest anonieme team deze winter en niet alleen door de camouflage-uitdossing. De Oostenrijkse formatie geeft nimmer de indruk echt lekker bezig te zijn, wat vandaag gesymboliseerd wordt door de eerste neutralisatie van de dag. Daniil Kvyat zet de bolide halverwege de middag stil in bocht één. Een melding van een hydraulische sensor noopt de Rus uit voorzorg tot stoppen.
Gerelateerd nieuws
Red Bull verliest het van de concurrentie: ‘Teams willen testen in Bahrein’
18 juni 2024 10:30 - Nieuws