Positie | Coureur | Team | Rondetijd | Aantal ronden |
1 | Valtteri Bottas | Williams | 1:23.063 | 88 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:23.469 | 129 |
3 | Felipe Nasr | Sauber | 1:24.023 | 159 |
4 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:24.527 | 85 |
5 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:24.638 | 72 |
6 | Sergio Pérez | Force India | 1:25,113 | 130 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:25,186 | 148 |
8 | Jenson Button | McLaren | 1:25,327 | 30 |
9 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:28,272 | 36 |
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
1 maart 2015
Williams-coureur Valtteri Bottas heeft op de laatste testdag van deze winter in Barcelona de snelste tijd gereden. Max Verstappen eindigt na een door motorproblemen geplaagde middag als vierde.
De ochtendsessie staat in Barcelona in het teken van de kwalificatiesimulaties. De meeste teams sturen hun coureurs op de softs of de super softs naar buiten, wat ervoor zorgt dat verreweg de meesten hun snelste tijd al voor de lunch neerzetten. Nadat eerst Nico Rosberg een paar keer de beste ronde laat noteren, is het Bottas die, met de super softs op zijn auto, het gas pas echt intrapt. De Fin rijdt naar 1:23,063, een tijd die de rest van de dag niet meer in gevaar komt.
Achter Bottas is het ’s morgens een tijd lang Max Verstappen die de tweede tijd in handen heeft. De jonge Toro Rosso-coureur perst er voor de pauze in gestaag tempo 49 rondjes uit, maar na de onderbreking is het snel uit met de pret. De Renault-motor achterin de Toro Rosso geeft er de brui aan, en Verstappen kan niet anders dan zijn wagen aan de kant parkeren.
De monteurs gaan niet bij de pakken neerzitten, en lappen de kapotte auto op, zodat Verstappen met veertig minuten te gaan alsnog de baan op kan. Daar scherpt hij direct meermaals zijn beste tijd aan. Zijn 1:24,527 is uiteindelijk goed voor een knappe vierde plaats, waarbij moet worden aangetekend dat Verstappen die tijd neerzet op de zachte Pirelli’s – en niet zoals de meeste van zijn concurrenten op de super softs.
Problemen
Meer (technisch) malheur is er bij McLaren, Red Bull en Lotus. Dat eerste team bewijst haar zelfvertrouwen geen goede dienst door eerst uren in de pits te staan met een probleem aan een motorsensor, en vervolgens Jenson Button met pijn en moeite 30 ronden te zien volbrengen. Dat de Brit op dezelfde banden nog steeds meer dan twee seconden tekort komt op Bottas, is ook al niet erg hoopgevend.
Dan Red Bull, waar de pechduivel ’s morgens vroeg al zijn slag slaat, wanneer Daniel Ricciardo en de RB11 aan het einde van de pitstraat stranden met een probleem aan de ERS. Op dat moment staan er slechts 10 ronden op de teller. Gelukkig weet Red Bull de auto nog redelijk op te lappen, zodat Ricciardo op het zachte rubber naar de vijfde dagtijd kan rijden.
Bij Lotus zijn de moeilijkheden van andere aard: de testdag van het team uit Enstone wordt namelijk beëindigd door Pastor Maldonado, die zijn E22 afschrijft door hem frontaal in de bandenstapels te crashen. Tot op dat moment heeft de Venezolaan alleen nog maar op de mediums rondgereden, zodat hij met zijn 1:28,272 afgetekend als laatste eindigt.
Drie raceafstanden
Dan gaat het een stuk beter bij Sauber, dat opnieuw aantoont over een degelijke auto te beschikken. Felipe Nasr werkt ’s middags racesimulaties af en stuurt de blauw-gele bolide niet minder dan 159 keer rond het Circuit de Catalunya – bijna drie raceafstanden. Zijn beste tijd, die de Braziliaan ’s ochtends al heeft gereden op de super softs, is goed voor een mooie derde plaats.
Ferrari zal vermoedelijk over anderhalve week eveneens met vertrouwen afreizen naar Melbourne. Vettel stuurt zijn rode voiture voor de lunch naar een keurige tweede tijd, op vier tienden van Bottas, en legt zich daarna toe op racesimulaties. Dat hij daarbij 130 ronden op zijn conto mag bijschrijven, is voor de renstal uit Maranello een goede manier om de winter af te sluiten.
Ook bij Force India kunnen ze met een tevreden gevoel terugkijken op de laatste dag van de wintertests. Sergio Pérez rijdt 130 rondjes met de hagelnieuwe VJM08, en verzamelt zo de broodnodige data. Dat de zwart-grijze auto tijdens de kwalificatieruns meer dan twee seconden toe moet geven op Bottas’ Williams, geeft wel aan dat er nog genoeg werk aan de winkel is voor het team van Vijay Mallya.
Mercedes
En dan Mercedes, tja, wat valt er over dat team te zeggen? De snelste tijd interesseert de teamleiding kennelijk niet – Hamilton en Rosberg hebben immers eerder al duidelijk laten zien te beschikken over een auto die ruimschoots de snelste is – dus tuft Rosberg de hele dag op zijn gemak in de rondte op de harde en medium compounds. Pas op het allerlaatste moment gaat hij naar buiten op een setje softs, om proefstarts te doen welteverstaan. Dat de Duitse vice-wereldkampioen de dag afsluit als zevende, met 2,1 seconde achterstand op Bottas, heeft dus niet veel te betekenen.