De 33 van Max Verstappen – deel 2
André Venema
31 augustus 2016
Nummer 3 is zijn lievelingsnummer. Maar dat was al aan – nu teamgenoot – Daniel Ricciardo vergeven, toen hij vorig jaar met een luide knal de Formule 1 binnenwandelde. Max Verstappen week uit naar een dubbele 3 als startnummer. Zondag bij de Italiaanse GP begint hij aan zijn 33ste GP, voor de tiener in elk geval een bijzondere. Formule 1 frist vanaf het geheugen op met een korte terugblik op de afgelopen 32 races. Vandaag deel 2.
2015
6 september GP Italië
Door gebrek aan topsnelheid is het nummer op het Autodromo Nazionale Monza bij voorbaat een kansloze missie. Een gridstraf (het bodywork vliegt tijdens de kwalificatie van de auto) maakt het nog erger. P12 is het eindresultaat. “Dit soort weekends zit er af en toe tussen.” 20 september GP Singapore
No! Met één woord zet Verstappen de zaak bij Toro Rosso op scherp. Hij weigert collega Sainz voor te laten gaan, als daar vanaf de pitmuur om wordt gevraagd. Na een grandioze inhaalrace onder kunstlicht haalt Verstappen met P8 én WK-punten zijn gelijk. Een Verstappen gaat niet aan de kant, verklapt zijn oud-teambaas Frits van Amersfoort later. 27 september GP Japan
Verstappen is terug op de plek waar hij een jaar eerder bij de vrije training zijn officiële debuut in een F1-auto heeft gemaakt. Op Suzuka baant hij zich andermaal van achteruit een weg naar voren (8ste). Onderweg neemt hij ook collega Sainz te grazen. “Ik heb hem op eigen kracht ingehaald.” Dat wilde hij na alle deining in Singapore even gezegd hebben. 11 oktober GP Rusland
Hij heeft net zijn rijbewijs gehaald en mag nu ook op de openbare weg rijden. De Russische GP is een onopvallende, maar levert door een tijdstraf van Alonso na afloop alsnog één punt op. 25 oktober GP Amerika
Austin, Texas wordt dagenlang overspoeld door regen. De kwalificatie wordt zelfs verplaatst naar zondagochtend. Daarin wordt Verstappen achtste, de race sluit hij met een vijfsterrenvoorstelling net naast een podiumplaats af. “Dit was de compleetste race van het seizoen”, erkent hij. 1 november GP Mexico
Weer een primeur: Verstappen klokt de snelste tijd in de eerste vrije training. De terugkeer in Mexico van de Formule 1 op het Autódromo Hermanos Rodriguez wordt een groot succes. Voor Verstappen levert de rit op 2200 meter hoogte een negende plaats op. “Dit is de plek waar we thuishoorden”, luidt zijn nuchtere analyse. 15 november GP Brazilië
Lewis Hamilton beweert dat inhalen op Interlagos bijna onmogelijk is, Verstappen bewijst andermaal het tegendeel. Vooral de manoeuvre op Pérez oogst bewondering. “Juist omdat hij heel moeilijk in te halen was gaf dat een lekker gevoel.” De tiener komt in Saõ Paulo uiteindelijk als negende over de finish. 29 november GP Abu Dhabi
Na 19 GP’s, 1.025 ronden, 5.123 kilometer en met 49 WK-punten op zijn conto sluit Verstappen zijn debuutjaar op een zwoele zondagavond in Abu Dhabi af. Het slot is verre van spetterend (16de), desondanks blikt hij tevreden terug. “Het was een heel goed seizoen. Ik heb veel punten gescoord, veel mensen ingehaald.”
Het smaakt naar meer. Veel meer. 2016 20 maart GP Australië
De sfeer bij Toro Rosso is na de openingsrace in Albert Park niet al te best. Verstappen is woest na zijn tiende plaats, het gevolg van een slechte pitstop en het feit dat de tragere Sainz hem niet voorbij wil laten. Via de boordradio uit hij zijn ongenoegen. ‘It’s a fucking joke’. Sainz noemt zijn collega een praatjesmaker. De toon is gezet. 3 april GP Bahrein
Als eerste coureur van Toro Rosso scoort Verstappen namens de renstal WK-punten in Bahrein. Hij wordt zesde na een foutloos optreden. “Ik denk dat we ons sterk hebben herpakt”, luidt zijn conclusie. “Ik ben heel tevreden. Het ging beter dan verwacht.” 17 april GP China
Voor de tweede keer dit seizoen sluit hij af met WK-punten. In de Chinese metropool Sjanghai haalt hij er vier op. Verstappen maakt het zichzelf moeilijk door met een motorstand te starten die bedoeld is voor de uitloopronde. “Eigen schuld.” Een knappe inhaalrace en dubbele pitstop eindigt desondanks op P8. Morgen op Formule1.nl deel 3. Lees hier deel 1 terug.
Door gebrek aan topsnelheid is het nummer op het Autodromo Nazionale Monza bij voorbaat een kansloze missie. Een gridstraf (het bodywork vliegt tijdens de kwalificatie van de auto) maakt het nog erger. P12 is het eindresultaat. “Dit soort weekends zit er af en toe tussen.” 20 september GP Singapore
No! Met één woord zet Verstappen de zaak bij Toro Rosso op scherp. Hij weigert collega Sainz voor te laten gaan, als daar vanaf de pitmuur om wordt gevraagd. Na een grandioze inhaalrace onder kunstlicht haalt Verstappen met P8 én WK-punten zijn gelijk. Een Verstappen gaat niet aan de kant, verklapt zijn oud-teambaas Frits van Amersfoort later. 27 september GP Japan
Verstappen is terug op de plek waar hij een jaar eerder bij de vrije training zijn officiële debuut in een F1-auto heeft gemaakt. Op Suzuka baant hij zich andermaal van achteruit een weg naar voren (8ste). Onderweg neemt hij ook collega Sainz te grazen. “Ik heb hem op eigen kracht ingehaald.” Dat wilde hij na alle deining in Singapore even gezegd hebben. 11 oktober GP Rusland
Hij heeft net zijn rijbewijs gehaald en mag nu ook op de openbare weg rijden. De Russische GP is een onopvallende, maar levert door een tijdstraf van Alonso na afloop alsnog één punt op. 25 oktober GP Amerika
Austin, Texas wordt dagenlang overspoeld door regen. De kwalificatie wordt zelfs verplaatst naar zondagochtend. Daarin wordt Verstappen achtste, de race sluit hij met een vijfsterrenvoorstelling net naast een podiumplaats af. “Dit was de compleetste race van het seizoen”, erkent hij. 1 november GP Mexico
Weer een primeur: Verstappen klokt de snelste tijd in de eerste vrije training. De terugkeer in Mexico van de Formule 1 op het Autódromo Hermanos Rodriguez wordt een groot succes. Voor Verstappen levert de rit op 2200 meter hoogte een negende plaats op. “Dit is de plek waar we thuishoorden”, luidt zijn nuchtere analyse. 15 november GP Brazilië
Lewis Hamilton beweert dat inhalen op Interlagos bijna onmogelijk is, Verstappen bewijst andermaal het tegendeel. Vooral de manoeuvre op Pérez oogst bewondering. “Juist omdat hij heel moeilijk in te halen was gaf dat een lekker gevoel.” De tiener komt in Saõ Paulo uiteindelijk als negende over de finish. 29 november GP Abu Dhabi
Na 19 GP’s, 1.025 ronden, 5.123 kilometer en met 49 WK-punten op zijn conto sluit Verstappen zijn debuutjaar op een zwoele zondagavond in Abu Dhabi af. Het slot is verre van spetterend (16de), desondanks blikt hij tevreden terug. “Het was een heel goed seizoen. Ik heb veel punten gescoord, veel mensen ingehaald.”
Het smaakt naar meer. Veel meer. 2016 20 maart GP Australië
De sfeer bij Toro Rosso is na de openingsrace in Albert Park niet al te best. Verstappen is woest na zijn tiende plaats, het gevolg van een slechte pitstop en het feit dat de tragere Sainz hem niet voorbij wil laten. Via de boordradio uit hij zijn ongenoegen. ‘It’s a fucking joke’. Sainz noemt zijn collega een praatjesmaker. De toon is gezet. 3 april GP Bahrein
Als eerste coureur van Toro Rosso scoort Verstappen namens de renstal WK-punten in Bahrein. Hij wordt zesde na een foutloos optreden. “Ik denk dat we ons sterk hebben herpakt”, luidt zijn conclusie. “Ik ben heel tevreden. Het ging beter dan verwacht.” 17 april GP China
Voor de tweede keer dit seizoen sluit hij af met WK-punten. In de Chinese metropool Sjanghai haalt hij er vier op. Verstappen maakt het zichzelf moeilijk door met een motorstand te starten die bedoeld is voor de uitloopronde. “Eigen schuld.” Een knappe inhaalrace en dubbele pitstop eindigt desondanks op P8. Morgen op Formule1.nl deel 3. Lees hier deel 1 terug.