Hoe je het ook wendt of keert, er is niets wat Gasly op de Hungaroring kan doen dat de twijfels nog wegneemt. Hij heeft een rampzalige eerste helft achter de rug; zijn droomtransfer naar Red Bull is tot nachtmerrie verworden. Gedeclasseerd door Max Verstappen en openlijk bekritiseerd door Helmut Marko, lijkt hij alleen te staan bij een topteam waarvan hij de zwakste schakel is. Lees ook: Gasly: ‘Ik richt me op het positieve, het potentieel en de progressie’ Marko heeft bezworen dat Gasly zijn zitje zeker is, maar na wéér een tegenvallende kwalificatie werd het Gasly toch weer gevraagd: of hij benauwd zal zijn als hij in de zomerpauze tóch een belletje krijgt van Marko? Even had hij er genoeg van: “Jullie hebben toch ook gehoord wat Marko hierover heeft gezegd? Wat moet ik er nou nog over zeggen? Ik ga daar niet elk interviewrondje weer op in.” Tsja, Pierre, dat zegt eigenlijk ook alles.
(tekst loopt door onder de foto)

Lees alleen de headlines van de laatste weken, en je vergeet haast dat Bottas aan zijn beste seizoen ooit bezig is. Toch staat de Fin onder druk nu Mercedes-teambaas Toto Wolff een deadline heeft genoemd voor de beslissing over zijn toekomst: in de zomerstop, waarbij het tussen Bottas en testrijder Esteban Ocon gaat.

Had hij geen dichtgetimmerd contract op zak gehad, dan had hier de naam van Daniel Ricciardo gestaan. Dat de Australiër er steeds meer genoeg van begint te krijgen bij Renault, is (g)een publiek geheim. In plaats daarvan staat hier zijn teamgenoot Nico Hülkenberg, wiens toekomst op de tocht staat na zijn dure fout in Duitsland. Hülkenberg ‘is daar nog niet overheen’, maar teambaas Cyril Abiteboul ook niet. Die vroeg zich tegenover AutoHebdo af of Hülkenberg het mentaal wel aan kan. “Dit speelt ook mee bij onze overwegingen voor 2020”, liet hij daar verder geen twijfel over bestaan. Hülkenberg houdt zich groot, maar zijn kansen worden kleiner.
(tekst loopt door onder de foto)

Goed nieuws voor Nico Hülkenberg, mocht hij weg moeten bij Renault: er komt misschien een plaatsje vrij bij Haas. Daar zit Romain Grosjean (weer) op de schopstoel, na een reeks botsingen met teamgenoot Kevin Magnussen. Maar laat Magnussen nou een doorlopende deal op zak hebben, en Grosjean niet…

Een paddockgeheim is het niet eens meer te noemen: volgend jaar rijdt Nicolas Latifi bij Williams, mits hij genoeg superlicentiepunten haalt. Dat lijkt zo goed als gegarandeerd, met een tweede plek in de Formule 2-tussenstand, wat betekent dat Kubica zijn tweede seizoenshelft alvast als afscheidstournee kan betitelen. Een glansrijk afscheid wordt het niet meer, gezien hoe teamgenoot George Russell hem eronder heeft. Zaterdag was het verschil meer dan 1.2 seconde. Kubica wist het ook even niet meer. Benieuwd wat door zijn gedachten gaat, als hij na deze lijdensweg van twaalf races straks bij het zwembad zit.
