De 5 coureurs die zich vlak voor de zomerstop nog even van hun beste kant moeten laten zien
Motorsport Images
Daan de Geus
4 augustus 2019
Nog 70 rondjes racen en dan is het zover: zomerstop. Het seizoen is over de helft en het silly season draait al op volle toeren, maar de ene coureur zal de voetjes straks met een lekkerder gevoel omhoog gooien bij het zwembad dan de ander. Dit zijn de 5 coureurs die aan de bak moeten in Boedapest om lekker de zomerstop in te gaan.
Pierre Gasly, Red Bull
Hoe je het ook wendt of keert, er is niets wat Gasly op de Hungaroring kan doen dat de twijfels nog wegneemt. Hij heeft een rampzalige eerste helft achter de rug; zijn droomtransfer naar Red Bull is tot nachtmerrie verworden. Gedeclasseerd door Max Verstappen en openlijk bekritiseerd door Helmut Marko, lijkt hij alleen te staan bij een topteam waarvan hij de zwakste schakel is. Lees ook: Gasly: ‘Ik richt me op het positieve, het potentieel en de progressie’ Marko heeft bezworen dat Gasly zijn zitje zeker is, maar na wéér een tegenvallende kwalificatie werd het Gasly toch weer gevraagd: of hij benauwd zal zijn als hij in de zomerpauze tóch een belletje krijgt van Marko? Even had hij er genoeg van: “Jullie hebben toch ook gehoord wat Marko hierover heeft gezegd? Wat moet ik er nou nog over zeggen? Ik ga daar niet elk interviewrondje weer op in.” Tsja, Pierre, dat zegt eigenlijk ook alles.
(tekst loopt door onder de foto) Valtteri Bottas, Mercedes
Lees alleen de headlines van de laatste weken, en je vergeet haast dat Bottas aan zijn beste seizoen ooit bezig is. Toch staat de Fin onder druk nu Mercedes-teambaas Toto Wolff een deadline heeft genoemd voor de beslissing over zijn toekomst: in de zomerstop, waarbij het tussen Bottas en testrijder Esteban Ocon gaat. Een goed kwalificatieoptreden, na een kostbare crash in Duitsland, kwam precies op tijd – en moet gevolgd worden door een goede race. Volgens Bottas bepaalt één fout zijn toekomst niet, maar volgens sommigen ligt het papierwerk voor Ocons Mercedes-deal al klaar… Hangt het dan op Hongarije? Lees alleen de headlines, en je zou denken dat het voor Bottas alleen om zijn Mercedes-zitje gaat, maar met oog op de titel waar hij óók nog altijd om strijdt, kan een klinkend resultaat evenmin kwaad. Lees ook: Zet Wolff Bottas nog even snel op scherp? ‘Beslissen in zomerpauze over 2020 en daarna’ Nico Hülkenberg, Renault
Had hij geen dichtgetimmerd contract op zak gehad, dan had hier de naam van Daniel Ricciardo gestaan. Dat de Australiër er steeds meer genoeg van begint te krijgen bij Renault, is (g)een publiek geheim. In plaats daarvan staat hier zijn teamgenoot Nico Hülkenberg, wiens toekomst op de tocht staat na zijn dure fout in Duitsland. Hülkenberg ‘is daar nog niet overheen’, maar teambaas Cyril Abiteboul ook niet. Die vroeg zich tegenover AutoHebdo af of Hülkenberg het mentaal wel aan kan. “Dit speelt ook mee bij onze overwegingen voor 2020”, liet hij daar verder geen twijfel over bestaan. Hülkenberg houdt zich groot, maar zijn kansen worden kleiner.
(tekst loopt door onder de foto) Romain Grosjean, Haas
Goed nieuws voor Nico Hülkenberg, mocht hij weg moeten bij Renault: er komt misschien een plaatsje vrij bij Haas. Daar zit Romain Grosjean (weer) op de schopstoel, na een reeks botsingen met teamgenoot Kevin Magnussen. Maar laat Magnussen nou een doorlopende deal op zak hebben, en Grosjean niet… Grosjean grapte in Hongarije nog dat hij ‘vorig jaar veel banger was’ zijn zitje kwijt te raken. Zó bont maakt hij het dit jaar ook niet. Sterker, met de ‘Australië-specificatie’ van de Haas, gaat het veel beter. Dat Grosjean vandaag van P9 start en Magnussen veertiende, maakt de kans op een nieuwe botsing weer wat kleiner. Lees ook: Steiner ziet veranderen van coureurs niet zitten: ‘Zou een wanhopige zet zijn’ Robert Kubica, Williams
Een paddockgeheim is het niet eens meer te noemen: volgend jaar rijdt Nicolas Latifi bij Williams, mits hij genoeg superlicentiepunten haalt. Dat lijkt zo goed als gegarandeerd, met een tweede plek in de Formule 2-tussenstand, wat betekent dat Kubica zijn tweede seizoenshelft alvast als afscheidstournee kan betitelen. Een glansrijk afscheid wordt het niet meer, gezien hoe teamgenoot George Russell hem eronder heeft. Zaterdag was het verschil meer dan 1.2 seconde. Kubica wist het ook even niet meer. Benieuwd wat door zijn gedachten gaat, als hij na deze lijdensweg van twaalf races straks bij het zwembad zit.
Hoe je het ook wendt of keert, er is niets wat Gasly op de Hungaroring kan doen dat de twijfels nog wegneemt. Hij heeft een rampzalige eerste helft achter de rug; zijn droomtransfer naar Red Bull is tot nachtmerrie verworden. Gedeclasseerd door Max Verstappen en openlijk bekritiseerd door Helmut Marko, lijkt hij alleen te staan bij een topteam waarvan hij de zwakste schakel is. Lees ook: Gasly: ‘Ik richt me op het positieve, het potentieel en de progressie’ Marko heeft bezworen dat Gasly zijn zitje zeker is, maar na wéér een tegenvallende kwalificatie werd het Gasly toch weer gevraagd: of hij benauwd zal zijn als hij in de zomerpauze tóch een belletje krijgt van Marko? Even had hij er genoeg van: “Jullie hebben toch ook gehoord wat Marko hierover heeft gezegd? Wat moet ik er nou nog over zeggen? Ik ga daar niet elk interviewrondje weer op in.” Tsja, Pierre, dat zegt eigenlijk ook alles.
(tekst loopt door onder de foto) Valtteri Bottas, Mercedes
Lees alleen de headlines van de laatste weken, en je vergeet haast dat Bottas aan zijn beste seizoen ooit bezig is. Toch staat de Fin onder druk nu Mercedes-teambaas Toto Wolff een deadline heeft genoemd voor de beslissing over zijn toekomst: in de zomerstop, waarbij het tussen Bottas en testrijder Esteban Ocon gaat. Een goed kwalificatieoptreden, na een kostbare crash in Duitsland, kwam precies op tijd – en moet gevolgd worden door een goede race. Volgens Bottas bepaalt één fout zijn toekomst niet, maar volgens sommigen ligt het papierwerk voor Ocons Mercedes-deal al klaar… Hangt het dan op Hongarije? Lees alleen de headlines, en je zou denken dat het voor Bottas alleen om zijn Mercedes-zitje gaat, maar met oog op de titel waar hij óók nog altijd om strijdt, kan een klinkend resultaat evenmin kwaad. Lees ook: Zet Wolff Bottas nog even snel op scherp? ‘Beslissen in zomerpauze over 2020 en daarna’ Nico Hülkenberg, Renault
Had hij geen dichtgetimmerd contract op zak gehad, dan had hier de naam van Daniel Ricciardo gestaan. Dat de Australiër er steeds meer genoeg van begint te krijgen bij Renault, is (g)een publiek geheim. In plaats daarvan staat hier zijn teamgenoot Nico Hülkenberg, wiens toekomst op de tocht staat na zijn dure fout in Duitsland. Hülkenberg ‘is daar nog niet overheen’, maar teambaas Cyril Abiteboul ook niet. Die vroeg zich tegenover AutoHebdo af of Hülkenberg het mentaal wel aan kan. “Dit speelt ook mee bij onze overwegingen voor 2020”, liet hij daar verder geen twijfel over bestaan. Hülkenberg houdt zich groot, maar zijn kansen worden kleiner.
(tekst loopt door onder de foto) Romain Grosjean, Haas
Goed nieuws voor Nico Hülkenberg, mocht hij weg moeten bij Renault: er komt misschien een plaatsje vrij bij Haas. Daar zit Romain Grosjean (weer) op de schopstoel, na een reeks botsingen met teamgenoot Kevin Magnussen. Maar laat Magnussen nou een doorlopende deal op zak hebben, en Grosjean niet… Grosjean grapte in Hongarije nog dat hij ‘vorig jaar veel banger was’ zijn zitje kwijt te raken. Zó bont maakt hij het dit jaar ook niet. Sterker, met de ‘Australië-specificatie’ van de Haas, gaat het veel beter. Dat Grosjean vandaag van P9 start en Magnussen veertiende, maakt de kans op een nieuwe botsing weer wat kleiner. Lees ook: Steiner ziet veranderen van coureurs niet zitten: ‘Zou een wanhopige zet zijn’ Robert Kubica, Williams
Een paddockgeheim is het niet eens meer te noemen: volgend jaar rijdt Nicolas Latifi bij Williams, mits hij genoeg superlicentiepunten haalt. Dat lijkt zo goed als gegarandeerd, met een tweede plek in de Formule 2-tussenstand, wat betekent dat Kubica zijn tweede seizoenshelft alvast als afscheidstournee kan betitelen. Een glansrijk afscheid wordt het niet meer, gezien hoe teamgenoot George Russell hem eronder heeft. Zaterdag was het verschil meer dan 1.2 seconde. Kubica wist het ook even niet meer. Benieuwd wat door zijn gedachten gaat, als hij na deze lijdensweg van twaalf races straks bij het zwembad zit.