De comeback van Robert Kubica
Racepictures
Linda Vermeeren
1 augustus 2017
Tot een paar maanden geleden had niemand dit voor mogelijk gehouden: Robert Kubica in een Formule 1-auto. Laat staan testend in de nieuwe RS17 voor Renault. Vandaag is het echter zo ver.
“Het is waar. Het is écht Robert Kubica: na zes jaar is hij terug in één van onze auto’s”, met dit twitterbericht maakte Renault bekend dat de Pool een Formule 1-test had afgelegd. Begin juni reed Kubica 115 rondjes in de Lotus E20 uit 2012 waarna hij dolgelukkig uitstapte.
Niet verwonderlijk: de laatste keer dat hij in een Formule 1-wagen reed, was februari 2011. Enkele dagen na die wintertest nam zijn leven een drastische wending toen hij bij een rally-ongeluk zware verwondingen aan zijn been, arm en hand opliep. Zijn verwondingen waren dermate ernstig dat de daaropvolgende jaren in het teken van herstel stond. Dat hij sinds 2013 rally’s reed was al een overwinning op zich. Maar de Pool wilde meer. Steeds maar weer kwelde diezelfde vraag hem: zou hij het nog kunnen?
Een schok
Op 6 juni 2017 was het zo ver. Op het circuit van Valencia reed hij in het diepste geheim 115 ronden. Het was een privétest zodat hij zonder druk van de buitenwacht kon testen of zijn lichaam nog in staat was een F1-bolide te besturen. Terugkijkend zegt Kubica: “Het was erg emotioneel en dagen later merkte ik dat die emoties nog steeds hoog zaten. Het was alsof ik weer ‘gewoon’ aan het werk was en zo heb ik deze test ook benaderd. Al na drie rondjes had ik het gevoel weer terug en was het alsof ik er maar een maand uit was geweest. Dat was echt een schok, want ik had zo veel vragen.” Tijdens een tweede test op Paul Ricard kreeg Kubica in juli opnieuw de kans een oude F1-wagen aan de tand te voelen. Fysiek ging hem dat opnieuw goed af. Hij claimt zelfs nog nooit zo fit te zijn geweest: “Ook niet in mijn topjaren toen ik Formule 1 reed. Om een voorbeeld te geven: voor het eerst in mijn leven, weeg ik minder dan in 2008.” Hoewel Renault zelf ruchtbaarheid gaf aan de tests, brachten ze verder weinig informatie naar buiten. “Rondetijden waren totaal niet belangrijk”, stelt Kubica. Het maakte desondanks veel los en zette Renault-teambaas Cyril Abiteboul aan het denken. Met als gevolg dat hij besloot de oud Renault-coureur op dag twee (morgen) van de Hongaarse test in de RS17 te zetten. Met als doel om gedetailleerde gegevens te krijgen van hem in de huidige auto om vervolgens een zo volledig mogelijke beoordeling te kunnen maken over hoe representatief hij is en welke rol Kubica in de toekomst zou kunnen spelen. Vol vertrouwen
De 32-jarige kijkt er met vertrouwen naar uit: “Ik denk niet dat het een probleem zal zijn voor mij om een moderne, hybride F1-wagen te besturen. De bochtensnelheid is weliswaar sneller, maar het verschil ten opzichte van de 2012-auto is niet enorm. Om een bocht 5 of 10 km/u sneller te nemen, is geen probleem voor mij.” Kubica is dolblij met de kansen die Renault hem biedt. “Rijden in een Formule1-auto en de kans om datgene te ervaren waar ik van hield, en waar ik nog steeds van houd, geeft me zo veel. Ik zou het nooit voor iets anders willen ruilen. En dat bevestigt mijn gevoel: je mag niet opgeven, je moet je best doen en geloven in de toekomst.” Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Eleven Sports TV Lees het volledige artikel over Robert Kubica in nummer 11 van Formule 1. Met verder onder meer een bezoek aan het hoofdkwartier van Red Bull, een interview met Christian Horner en alles over de Grand Prix van Hongarije. Nu in de winkel of bestel hem hier online.
Op 6 juni 2017 was het zo ver. Op het circuit van Valencia reed hij in het diepste geheim 115 ronden. Het was een privétest zodat hij zonder druk van de buitenwacht kon testen of zijn lichaam nog in staat was een F1-bolide te besturen. Terugkijkend zegt Kubica: “Het was erg emotioneel en dagen later merkte ik dat die emoties nog steeds hoog zaten. Het was alsof ik weer ‘gewoon’ aan het werk was en zo heb ik deze test ook benaderd. Al na drie rondjes had ik het gevoel weer terug en was het alsof ik er maar een maand uit was geweest. Dat was echt een schok, want ik had zo veel vragen.” Tijdens een tweede test op Paul Ricard kreeg Kubica in juli opnieuw de kans een oude F1-wagen aan de tand te voelen. Fysiek ging hem dat opnieuw goed af. Hij claimt zelfs nog nooit zo fit te zijn geweest: “Ook niet in mijn topjaren toen ik Formule 1 reed. Om een voorbeeld te geven: voor het eerst in mijn leven, weeg ik minder dan in 2008.” Hoewel Renault zelf ruchtbaarheid gaf aan de tests, brachten ze verder weinig informatie naar buiten. “Rondetijden waren totaal niet belangrijk”, stelt Kubica. Het maakte desondanks veel los en zette Renault-teambaas Cyril Abiteboul aan het denken. Met als gevolg dat hij besloot de oud Renault-coureur op dag twee (morgen) van de Hongaarse test in de RS17 te zetten. Met als doel om gedetailleerde gegevens te krijgen van hem in de huidige auto om vervolgens een zo volledig mogelijke beoordeling te kunnen maken over hoe representatief hij is en welke rol Kubica in de toekomst zou kunnen spelen. Vol vertrouwen
De 32-jarige kijkt er met vertrouwen naar uit: “Ik denk niet dat het een probleem zal zijn voor mij om een moderne, hybride F1-wagen te besturen. De bochtensnelheid is weliswaar sneller, maar het verschil ten opzichte van de 2012-auto is niet enorm. Om een bocht 5 of 10 km/u sneller te nemen, is geen probleem voor mij.” Kubica is dolblij met de kansen die Renault hem biedt. “Rijden in een Formule1-auto en de kans om datgene te ervaren waar ik van hield, en waar ik nog steeds van houd, geeft me zo veel. Ik zou het nooit voor iets anders willen ruilen. En dat bevestigt mijn gevoel: je mag niet opgeven, je moet je best doen en geloven in de toekomst.” Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Eleven Sports TV Lees het volledige artikel over Robert Kubica in nummer 11 van Formule 1. Met verder onder meer een bezoek aan het hoofdkwartier van Red Bull, een interview met Christian Horner en alles over de Grand Prix van Hongarije. Nu in de winkel of bestel hem hier online.
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws