Max Verstappen zal stiekem wel blij zijn geweest dat niet hij, maar teamgenoot Daniel Ricciardo maandag de eer had om als eerste met de nieuwe Red Bull het Circuit de Barcelona-Catalunya op te gaan. Een bedenkelijke eer, zo bleek. Door technische problemen stond Ricciardo uren in de pitbox. Toen het de volgende dag de beurt was aan Verstappen, bleef het malheur weg. Ook op donderdag kon hij ongehinderd zijn kilometers maken. Bij elkaar reed Verstappen 174 ronden, bijna drie complete raceafstanden. De oogst van al dat getest: een snelste ronde van 1:21,769, gereden op donderdagmiddag. Goed voor de zevende plek op de overall-tijdenlijst – maar wel twee seconden langzamer dan de snelste tijd van Mercedes-rijder Valtteri Bottas. Wat betekent dat? Nog niet zo veel, want met testresultaten is het altijd lastig vergelijken. Bovendien maken de auto’s in aanloop naar de openingsrace in Melbourne nog een flinke ontwikkeling door. Toch denkt Verstappen wel dat Mercedes dan nog wel wat sneller is dan Red Bull. “Maar we zullen op ze inlopen.” Top
Met een blik op de tijdenlijst is de conclusie snel getrokken: Mercedes was tijdens week één van de wintertests het beste team. Terwijl andere renstallen met een kopje koffie in de hand de slaap nog uit de ogen wreven, had Bottas op maandagmorgen al bijna een raceafstand afgelegd. Alsof het team de W08 al jaren kende, zo schoot Mercedes uit de startblokken. De rondetijden waren uiteraard ook weer prima: Bottas was over de gehele testweek het snelste van iedereen. Maar wie alleen de lofzang zingt op Mercedes, doet Ferrari tekort. De nieuwe SF70H kende geen opstartproblemen en lag volgens de kenners zo straks als een zuignap op de baan. Dat was te zien aan de rondetijden van Scuderia-coureurs Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen. Die laatste was twee keer dagsnelste, en de rapste ronde van Vettel was maar twee tienden langzamer dan die van Bottas. En dan reed Vettel ook nog eens op een hardere compound. Mercedes zal Ferrari nauwlettend in de gaten houden. Groentje
Lance Stroll is dit jaar de enige debutant op de grid. De Canadese miljardairszoon, achttien jaar nog maar (Max is niet meer de jongste), mocht dinsdag zijn eerste officiële meters maken in een Formule 1-wagen. Heel lekker ging dat niet. Na een paar ronden spinde Stroll de grindbak in, waarbij de voorvleugel van de Williams brak. Het was het enige exemplaar, dus einde testdag. Woensdag volgde kans twee. Stroll stond al snel weer in de grindbak, kon dit keer zijn weg vervolgen, maar besloot de dag niettemin in mineur toen hij de FW40 in een bandenstapel parkeerde. Het chassis raakte dusdanig beschadigd dat Williams de laatste testdag moest laten schieten. Geen al te goede eerste indruk dus, maar volgens Williams-kopstuk Rob Smedley kon Stroll er niets aan doen. “Ik zou het niet eens een fout willen noemen.” Vinnen
Daar waren ze dan eindelijk, die langverwachte, agressieve, brede, fysiek slopende en razendsnelle 2017-monsters. Mooie wagens, klonk het in de F1-gemeenschap, op één detail na: de haaienvin. Eind 2010 werd de verticale rijwindgeleider op de motorkap verboden, maar in de nieuwe technische regels heeft de FIA hem blijkbaar over het hoofd gezien. Met als gevolg dat iedere auto er nu weer één heeft, vaak met nog een extra T-wing erop. Formule 1-topman Ross Brawn liet al weten dat hij de vinnen op termijn weer wil verbieden. Wennen
Over vinnen, of eeh, Finnen gesproken: Valtteri Bottas kwam voor het eerst in actie na zijn onverwachte transfer naar Mercedes van afgelopen winter. En dat was even wennen, aldus de voormalige Williams-coureur zelf. “Er komt misschien meer bij deze overstap kijken dan gedacht.” Maar gelukkig voor Bottas blijkt Mercedes een warme familie – als hij ’s ochtends aanschuift bij het ontbijt, “voelt dat al normaal”. En teamgenoot Lewis Hamilton vindt zijn werkrelatie met Bottas nu al beter dan die met zijn vorige teamgenoot. Maar goed, dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk. Pensionado
De ex-teamgenoot in kwestie, de in december gestopte regerend wereldkampioen Nico Rosberg, kwam speciaal voor de wintertest achter de geraniums vandaan. Hij bracht zijn oude team een bezoekje en toonde zich onder de indruk van de vernieuwde auto’s. “De wagens zien er monsterlijk uit! De coureurs zullen fysiek tot de limiet moeten gaan!”, twitterde Rosberg enthousiast. Maar de neiging om Bottas uit de auto te schoppen en er zelf weer in te gaan zitten, had de Duitser niet. “Het is prima zo, ik ben hier als toerist.” Flop
Voor het predicaat ‘flop’ is er eigenlijk maar één kandidaat: McLaren-Honda. De Brits-Japanse combinatie had gehoopt in 2017 eindelijk de aansluiting te vinden met de top, na twee seizoenen vol kapotte motoren en uitschakelingen in Q1. Er mocht geen twijfel over bestaan dat er nu echt een nieuw tijdperk ging aanbreken. McLaren-legende Ron Dennis vloog eruit, de auto werd voor het eerst sinds 1971 weer oranje gespoten en Honda kwam met een geheel nieuw motorontwerp. En oh ja, routinier Jenson Button maakte plaats voor supertalent Stoffel Vandoorne. Des te groter was de ontnuchtering op maandag en dinsdag, toen de Honda-krachtbron de ene na de andere kuur vertoonde. Twee keer installeerde het team een nieuwe motor. Op woensdag en donderdag waren er minder technische problemen. Maar toen viel de snelheid van de MCL32 tegen: Vandoorne en teamgenoot Fernando Alonso kwamen niet verder dan de zeventiende en achttiende plek in de eindrangschikking. McLaren mag hopen dat het straks in Australië beter gaat, want met nóg een rampseizoen is het team Alonso aan het einde van het jaar kwijt. Water
Een F1-primeur op donderdag. Voor het eerst vond een officiële testsessie plaats op een kunstmatig nat gemaakt circuit. Het was de bedoeling dat de coureurs zo voor het eerst konden rijden met de regenversie van de nieuwe, bredere Pirelli-banden. Erg veel animo was daar niet voor. Veel coureurs reden een paar rondjes en bleven daarna in de pits. Pas toen het asfalt tegen het einde van de ochtend opdroogde, werd het druk op het circuit. Desondanks gooiden watertrucks in de lunchpauze opnieuw een plens vocht over de piste, waarna opnieuw de meeste rijders in de garage bleven. Op één uitzondering na: regenfan Max Verstappen, die gretig van de natweertest gebruik maakte. Record
Drie, vier of zelfs vijf seconden per ronde sneller zouden ze worden, de vernieuwde Formule 1-wagens voor 2017. Hoeveel de tijdwinst van de extra downforce en bredere banden precies zal zijn, moet nog blijken, maar op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd al wel duidelijk dat er dit seizoen ronderecords gaan sneuvelen. Dat gebeurde eigenlijk al. Bottas was met zijn 1:19,705 sneller dan het officiële record, een 1:19,954-kwalificatieronde van Rubens Barrichello (2009). Ter vergelijking: Lewis Hamilton veroverde vorig jaar de pole met een 1:22,000. Officieus doken Barrichello en landgenoot Felipe Massa tijdens tests in 2008 en 2009 onder de 1 minuut 19. Maar grote kans dat ook dat record eraan gaat wanneer de teams tijdens de tweede testweek hun bolides écht leren kennen. De volledige tijdenlijst van de eerste testweek:
Pos. | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:19,705 | 324 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19,952 | 267 |
3 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:20,872 | 201 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20,983 | 234 |
5 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:21,253 | 120 |
6 | Jolyon Palmer | Renault | 1:21,396 | 143 |
7 | Max Verstappen | Red Bull | 1:21,769 | 174 |
8 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:21,791 | 150 |
9 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:21,824 | 198 |
10 | Felipe Massa | Williams | 1:22,076 | 103 |
11 | Romain Grosjean | Haas | 1:22,118 | 174 |
12 | Kevin Magnussen | Haas | 1:22,204 | 169 |
13 | Lance Stroll | Williams | 1:22,351 | 110 |
14 | Anonio Giovinazzi | Sauber | 1:22,401 | 151 |
15 | Esteban Ocon | Force India | 1:22,509 | 86 |
16 | Sergio Pérez | Force India | 1:22,534 | 121 |
17 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:22,576 | 107 |
18 | Fernando Alonso | McLaren | 1:22,598 | 101 |
19 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:22,956 | 100 |
20 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:23,540 | 83 |
21 | Alfonso Celis | Force India | 1:23,568 | 71 |