De 300e Grand Prix van Fernando Alonso, in Canada, is een lijdensweg, zoals zo vaak sinds zijn rentree bij McLaren. De Spaanse ­veteraan barst van de ambitie, maar zit gevangen bij een werkgever in last. “McLaren is geen schim van het team uit het verleden”, zegt ex-coureur David Coulthard.

In Canada overleven Alonso en collega Stoffel Vandoorne met moeite de eerste kwalificatiesessie. De Belg wordt in de race op twee ronden gezet, voor de Spanjaard is het een martelgang die vroegtijdig eindigt. Andermaal wordt pijnlijk duidelijk: McLaren zit ver van de top. Extra pijnlijk: McLaren heeft een peperdure scheiding met Honda achter de rug, maar nu het met Renault-motoren rijdt, wordt vooral duidelijk dat er de laatste jaren veel méér problemen waren dan alleen met de Honda-motoren achterin.

Jacques Villeneuve.

“Het ziet er voor McLaren niet goed uit”, stelt Jacques Villeneuve, in 1997 wereldkampioen Formule 1 met ­Williams en nu analist voor de ­Italiaanse tv-zender Sky. “Het team heeft geen grote sponsor, maar belangrijker nog: het chassis werkt niet.” In Monaco, waar een chassis kan uitblinken, is McLaren bijna anderhalve seconde langzamer dan Red Bull. In Montréal zelfs twee seconden. Technisch directeur Tim Goss betaalt de rekening, wordt het eerste slachtoffer van een grote reorganisatie in Woking. “Er is paniek”, gelooft Villeneuve.

“McLaren heeft net als Williams te lang gedacht dat het een topteam is, maar je moet supersnel reageren in de Formule 1.” Villeneuve noemt het een wake-up call. “McLaren heeft drie jaar gezegd dat ze een klotemotor hadden en niets aan de auto konden doen. Nu zeggen ze: we hebben een jaar nodig om daaraan te werken. Je kunt altijd een excuus bedenken, maar het houdt een keer op.”

Villeneuve is duidelijk: “McLaren moet orde op zaken stellen.” Volgens Coulthard moet het zich ‘opnieuw uitvinden’. “Dat zal dit jaar niet gebeuren, ik verwacht niets bijzonders van ze, maar op langere termijn wel.” Hij kent McLaren, reed er van 1996 tot en met 2004. “Het is een goed georganiseerd team. Ze kampen met de naweeën van de problemen die ze met Honda hebben gehad, maar ik geloof in McLaren.”

In het nieuwe FORMULE 1 magazine, nr. 09, lees je een uitgebreide reportage over de problemen van McLaren, de toekomst van Fernando Alonso bij het team en of er nog hoop aan de horizon gloort. FORMULE 1 nr. 09 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.