Zo duidelijk als de verhoudingen op de baan zijn – er staat geen maat op Brawn GP – zoveel onduidelijkheid heerst er in de paddock. Wie is de baas, wie stelt het reglement op? De FIA, zegt de FIA. De autosportbond vertelt zijn kant van het verhaal.Zoals bekend wordt uiterlijk vrijdag duidelijk of de FOTA-teams in seizoen 2010 participeren in de Formule 1. Deze acht renstallen hebben voorwaarden gesteld aan hun inschrijving. Worden die niet ingewilligd, dan nemen ze niet deel.

Onderwerp van discussie is het in te voeren budgetplafond van rond de 45 miljoen euro. De FIA heeft nog maar eens benadrukt dat het er echt van komt, de teams zijn lang niet even enthousiast. Met name Ferrari speelt het hard.

[xlink www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/f1releases/2009/Pages/fia_fota.aspx}De FIA heeft een document opgesteld waarin het zijn kant van het verhaal uit de doeken doet{xlink]. “Waar gaat dit dispuut écht om? Is het een poging van de teams om de commerciële rechten van de Formule 1 weg te kapen? Wordt er geprobeerd de regulerende functie van de FIA af te pakken? Of botsen er enkele markante persoonlijkheden? Eerlijk gezegd een beetje van alle drie, maar bovenal: de fundamentele waarde waarop de sport is geschoeid.”

“Het gaat over technologische vrijheid. De FIA en enkele teams zijn akkoord met vrijheid op het gebied van techniek – vrijheid om te innoveren – maar er wordt ook veel gesproken over financiële vrijheid. Deze twee elementen gaan echter maar tot op zekere hoogte samen.”

“Als we in de toekomst nieuwe technologie in de Formule 1 willen blijven zien, is het enige juist pad om te bewandelen dat van het beperken van de financiële vrijheid. Zo worden de ingenieurs geprikkeld hun vrijheid aan te wenden om nieuwe ideeën te ontwikkelen en uit te voeren, zij het met een financiële beperking. Dit is precies wat er in de ‘echte’ wereld ook gebeurt en de enige weg voorwaarts voor onze sport, die zonder technologische innovatie ten dode is opgeschreven. En, als we de kosten niet in de hand weten te houden, raakt de sport onherroepelijk enkele teams kwijt. Daarom is de FIA groot voorstander van een budgetbeperking.”

“Het laatste en grootste voordeel van een budgetplafond is dat er technologische vrijheid ontstaat die voor iedereen betaalbaar is, wat de gelijkheid van het startveld ten goede komt. Op deze manier zal het slimste en beste team winnen, niet langer het rijkste. In een sportieve strijd moet de winnaar op deze manier worden bepaald.”

De feiten rechtgezet

“De FIA en FOM (beheerder van de commerciële rechten, onder leiding van Bernie Ecclestone, red.) hebben decennialang de handen ineengeslagen om van het FIA Formule 1-WK de best bekeken autosportcompetitie in de historie te maken. Vanwege dit succes heeft de FOTA, die bestaat uit deelnemende teams die komen en gaan, zichzelf twee doelen gesteld: de regulerende macht overnemen en zelf de commerciële rechten exploiteren. Dit zijn voorwaarden waar de FIA niet akkoord mee kan gaan.”

Bestuur

“De FOTA is van mening dat de sport beter bestuurd moet worden. De FIA en Ferrari hebben hun in 1998 gesloten Concorde Overeenkomst in 2005 verlengd en de FIA is bereid dit opnieuw te doen met alle teams die zich definitief besluiten in te schrijven. Zodra dit is gebeurd, kan er gesproken worden over afspraken die meer van deze tijd zijn; een 2009-versie. Maar dit is het punt niet. De sport heeft vanwege de grote belangen die op het spel staan behoefte aan een sterke, onpartijdige regelmaker. Teams willen, soms zelfs letterlijk, ten koste van alles winnen. Hiervan zijn enkele bekende voorbeelden op te noemen. De afgelopen seizoenen waren hier in zeker vier gevallen FOTA-teams bij betrokken.”

“Gedegen bestuur betekent niet dat Ferrari zorg moet dragen voor het bestuur. Ferrari claimt nu dat de door de FIA gevolgde procedures in strijd zijn met gemaakte afspraken, maar de realiteit leert dat Ferrari zich nooit tegen deze procedures heeft gekeerd. Het team heeft er zelfs zijn fiat aan gegeven, totdat het zich niet langer kon vinden in de genomen beslissingen. Ferrari maakt – officieel dan wel officieus – sinds 1981 deel uit van de World Motor Sport Council (WMSC), maar heeft pas in april of mei dit jaar voor het eerst zijn ongenoegen geuit.”

Ten slotte

“De FIA is en blijft gecommitteerd aan het vinden van oplossingen die in het belang zijn voor de Formule 1 en is bereid compromissen te accepteren zolang er niet aan het principe wordt getornd dat zij de commerciële en bestuurlijke lijnen van de sport blijft uitzetten, dit voor het welgenoegen van alle aandeelhouders. De Formule 1 begint seizoen 2010 met een volle startgrid en eenduidige technische regelgeving. Het is van groot belang dat hier gedetailleerde financiële afspraken aan worden toegevoegd.”

KVN