De hoge boom
Het is een eeuwenoud gezegde: hoge bomen vangen veel wind. Zodra je met je hoofd boven het maaiveld uit komt moet je oppassen.
Iemand die dat de laatste tijd veelvuldig meemaakt is Fernando Alonso. De wereldkampioen heeft dat deels aan zichzelf te wijten door voor aanvang van dit seizoen al wereldkundig te maken dat hij in 2007 bij het team van McLaren aan de slag te gaan. Niet dat hij de Formule 1 de rug terugkeert en de McDonald’s in Laren overneemt. Nee, gewoon als coureur bij Ron Dennis. De pers houdt dan ook nauwlettend in de gaten of de relatie met zijn huidige team, Renault, stand kan houden. Rijders en teambazen klagen vaak over de media en hun onvermogen om feiten juist weer te geven. Zo gebeurde het afgelopen weekend dat de Spaanse pers breed uitgemeten melding maakte van het feit dat Alonso gezegd zou hebben dat hij nooit steun gekregen had van Renault. Hij zou bij tests en belangrijke meetings over strategie en de te volgen koers geen inspraak gehad hebben. Fernando voelde zich daar zo door aangevallen dat hij in een persbericht de boel recht wilde zetten. Een unicum, omdat rijders en teambazen normaal gesproken niet echt reageren op speculaties in de pers. Maar omdat het hier drie grote dagbladen in Spanje betrof voelde Alonso zich toch geroepen een en ander recht te zetten. In het persbericht verklaarde hij dat hij volledig tevreden was met de steun, ook op technisch gebied, die hij de laatste jaren van Renault gekregen had. Wat hij had willen aangeven was dat hij graag zou zien dat men bij Renault zou gaan werken zoals de concurrentie(lees Ferrari) doet. Een rijder bombarderen tot onomstreden nummer één. Daardoor zou hij verzekerd zijn van de beste spullen, de nieuwste motoren. Ook zou volgens de wereldkampioen de tweede rijder dan meer rondjes rijden tijdens vrije trainingen waar het hele team voordeel van kan hebben. Wat Alonso daarmee aangeeft is dat hij wellicht een vrijdagtestcoureur zou willen hebben. Volgens het reglement is dat niet mogelijk (alleen de teams buiten de topvier van het vorige seizoen mogen een derde auto op vrijdag inzetten) en dus wil hij Giancarlo Fisichella naar het tweede plan verwijzen. Tijdens de races doet hij dat al, maar hij wil dus af van de gelijke behandeling van de rijders bij Renault. Misschien niet collegiaal maar wel een echt kenmerk van een groot kampioen. ,,De sfeer bij een team interesseert met eigenlijk niet, mij gaat het om de toekomst’’, verklaarde hij. Daarmee geeft Fernando Alonso voor mij aan dat hij een echt grote boom aan het worden is. Hij moet zich alleen wel realiseren dat er dan altijd mensen zijn die aan je takken gaan zitten rammelen. Groeten,
Ollie
Iemand die dat de laatste tijd veelvuldig meemaakt is Fernando Alonso. De wereldkampioen heeft dat deels aan zichzelf te wijten door voor aanvang van dit seizoen al wereldkundig te maken dat hij in 2007 bij het team van McLaren aan de slag te gaan. Niet dat hij de Formule 1 de rug terugkeert en de McDonald’s in Laren overneemt. Nee, gewoon als coureur bij Ron Dennis. De pers houdt dan ook nauwlettend in de gaten of de relatie met zijn huidige team, Renault, stand kan houden. Rijders en teambazen klagen vaak over de media en hun onvermogen om feiten juist weer te geven. Zo gebeurde het afgelopen weekend dat de Spaanse pers breed uitgemeten melding maakte van het feit dat Alonso gezegd zou hebben dat hij nooit steun gekregen had van Renault. Hij zou bij tests en belangrijke meetings over strategie en de te volgen koers geen inspraak gehad hebben. Fernando voelde zich daar zo door aangevallen dat hij in een persbericht de boel recht wilde zetten. Een unicum, omdat rijders en teambazen normaal gesproken niet echt reageren op speculaties in de pers. Maar omdat het hier drie grote dagbladen in Spanje betrof voelde Alonso zich toch geroepen een en ander recht te zetten. In het persbericht verklaarde hij dat hij volledig tevreden was met de steun, ook op technisch gebied, die hij de laatste jaren van Renault gekregen had. Wat hij had willen aangeven was dat hij graag zou zien dat men bij Renault zou gaan werken zoals de concurrentie(lees Ferrari) doet. Een rijder bombarderen tot onomstreden nummer één. Daardoor zou hij verzekerd zijn van de beste spullen, de nieuwste motoren. Ook zou volgens de wereldkampioen de tweede rijder dan meer rondjes rijden tijdens vrije trainingen waar het hele team voordeel van kan hebben. Wat Alonso daarmee aangeeft is dat hij wellicht een vrijdagtestcoureur zou willen hebben. Volgens het reglement is dat niet mogelijk (alleen de teams buiten de topvier van het vorige seizoen mogen een derde auto op vrijdag inzetten) en dus wil hij Giancarlo Fisichella naar het tweede plan verwijzen. Tijdens de races doet hij dat al, maar hij wil dus af van de gelijke behandeling van de rijders bij Renault. Misschien niet collegiaal maar wel een echt kenmerk van een groot kampioen. ,,De sfeer bij een team interesseert met eigenlijk niet, mij gaat het om de toekomst’’, verklaarde hij. Daarmee geeft Fernando Alonso voor mij aan dat hij een echt grote boom aan het worden is. Hij moet zich alleen wel realiseren dat er dan altijd mensen zijn die aan je takken gaan zitten rammelen. Groeten,
Ollie
Gerelateerd nieuws
Radiorechten ook naar Viaplay, Mol voortaan te beluisteren via Belgische omweg
01 maart 2023 14:23 - Nieuws
Mol: ‘Als je me nú zou vragen of ik weer vanaf circuit wil werken, zou ik nee zeggen. Gek hè?’
30 juli 2022 09:00 - GP Hongarije
Viaplay kiest voor nieuw presentatieduo: geen rol voor Mol en Plooij
01 december 2021 20:02 - Nieuws