De Hulk is hard: ‘We hebben nauwelijks vooruitgang geboekt’
Sutton Images
Sjaak Willems
16 oktober 2018
Renault-coureur Nico Hülkenberg windt er geen doekjes om. “Het worden nog vier lange races, we hebben niet echt het scherpe wapen dat je nodig hebt om een gevecht aan te kunnen gaan.”
Renault is nog altijd best of the rest maar Haas is met rasse schreden dichterbij gekomen. Slechts acht punten scheiden de teams in de strijd om de vierde plaats bij de constructeurs, behalve de eer staan er natuurlijk er natuurlijk nog miljoenen aan prijzengeld op het spel.
Auto is nog steeds hetzelfde
En Hülkenberg vreest dat Renault niet aan de winnende hand is: “Het laatste gedeelte van het seizoen wordt niet makkelijk, een enorme uitdaging. Ik ben er vrijwel zeker van dat we geen vooruitgang hebben geboekt. De auto voelt hetzelfde aan als tien races geleden. Zijn we snelheid verloren? Hebben we het zelf erger gemaakt? Ik denk het niet”, vertelt Hülkenberg aan Autosport. Lees ook: Sainz: ‘Terugval van Renault te wijten aan motor’ Behalve de strijd op de baan hangt er ook de zaak-Monza als een donkere wolk boven de zwart-gelen. Het protest van Haas tegen de diskwalificatie van zijn twee auto’s wordt 1 november behandeld. Als Haas gelijk krijgt, worden er nog eens acht punten bijgeschreven. Te veel kleine updates
Kijkend naar de andere teams ziet de Duitser daar wel de vooruitgang die hij in zijn eigen garage mist. “Ik denk dat de anderen echt vooruit gesprongen zijn met goede upgrades, ze zijn sneller geworden. Zowel aan de motorkant als de autokant. En wij krijgen nu rekening gepresenteerd.” “We hebben dit jaar zo nu en dan kleine aanpassingen gedaan. Maar we hebben nooit één grote update meegebracht zoals we vorig jaar deden. En al die kleintjes hebben het ook niet kunnen brengen”, analyseert Hülkenberg die vervolgens hard conludeert: “Nu zien we dat we met deze benadering verloren hebben. Zo simpel is het.”
En Hülkenberg vreest dat Renault niet aan de winnende hand is: “Het laatste gedeelte van het seizoen wordt niet makkelijk, een enorme uitdaging. Ik ben er vrijwel zeker van dat we geen vooruitgang hebben geboekt. De auto voelt hetzelfde aan als tien races geleden. Zijn we snelheid verloren? Hebben we het zelf erger gemaakt? Ik denk het niet”, vertelt Hülkenberg aan Autosport. Lees ook: Sainz: ‘Terugval van Renault te wijten aan motor’ Behalve de strijd op de baan hangt er ook de zaak-Monza als een donkere wolk boven de zwart-gelen. Het protest van Haas tegen de diskwalificatie van zijn twee auto’s wordt 1 november behandeld. Als Haas gelijk krijgt, worden er nog eens acht punten bijgeschreven. Te veel kleine updates
Kijkend naar de andere teams ziet de Duitser daar wel de vooruitgang die hij in zijn eigen garage mist. “Ik denk dat de anderen echt vooruit gesprongen zijn met goede upgrades, ze zijn sneller geworden. Zowel aan de motorkant als de autokant. En wij krijgen nu rekening gepresenteerd.” “We hebben dit jaar zo nu en dan kleine aanpassingen gedaan. Maar we hebben nooit één grote update meegebracht zoals we vorig jaar deden. En al die kleintjes hebben het ook niet kunnen brengen”, analyseert Hülkenberg die vervolgens hard conludeert: “Nu zien we dat we met deze benadering verloren hebben. Zo simpel is het.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws