Ferrari is vooral verbaal sterk in de eerste drie Grand Prix’ van het seizoen 2006. Op de baan vallen de prestaties van de Italianen bar tegen. In Bahrein misleidden ze de wereld en leken ze beter dan ze feitelijk waren.

Ferrari vergat gemakshalve dat een lange test vlak voor de race in Bahrein ze veel voordeel gebracht had. Als enige team waren ze nog vier dagen langer gebleven en dat bracht een duidelijk oordeel. Breed uitgemeten werd er gesproken over de terugkomst van de rode brigade en Michael Schumacher sprak direct alweer over de wereldtitel. Natuurlijk moet dat ook de ambitie zijn van een team met een dergelijke staat van dienst, maar de druk is nu hoog. In San Marino moet er gewonnen worden, zo verklaarde Schumacher, die zelfs een vakantie met zijn gezin liet schieten om zo snel mogelijk orde op zaken te stellen. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen is er niets mis met de auto, maar zijn het, wederom, de banden.

Ik blijf dat een even opmerkelijk als zwak excuus vinden. Ferrari is het enige team dat ruim 80 miljoen dollar krijgt betaald van Bridgestone om te testen. Dat was ook de reden dat ze zich vorig jaar niet wilden houden aan de beperkte hoeveelheid testdagen. Zo eigenden zich toen ook al een voordeel toe dat ze in 2005 eigenlijk nooit hebben kunnen omzetten in succes. Vorig seizoen was de auto duidelijk het probleem, maar ook toen werd de zwarte piet richting Bridgestone gespeeld. Het blijft verrassend dat een dergelijk topteam de banden niet voor elkaar krijgt. Ik bedoel dan niet Bridgestone, maar juist Ferrari. Zij zijn het die duizenden kilometers testen om zo aan de Japanners te vertellen welk rubber ze willen gebruiken. En die maakt Bridgestone dan ook.

Er gaat ergens iets behoorlijk fout tussen de interpretatie van het begrip ‘een goede band’ tussen het testteam en het raceteam. In Melbourne was de zogenoemde ‘koudweerband’ beschikbaar. Luca Badoer had die getest en zijn ’oké’ gegeven. De testrijder verklaarde na de race dat hij er niets van begrepen had waarom Massa en Schumacher die band niet gekozen hadden. Ralf Schumacher en Mark Webber hadden die band wel laten monteren en zij klaagden dan ook bijna niet over het vasthouden van de temperatuur in die band. Veel verbaal geneuzel dus bij de brigade van Jean Todt. De Franse teamchef liet weten dat hij de ‘koudweerband’ links had laten liggen omdat het een nieuw product was dat nog niet voldoende bewezen was. Je gaat je zo langzamerhand afvragen of Ferrari met Badoer en Gené wel de juiste testcoureurs in huis heeft. Of is de teamleiding gewoon erg eigenwijs? Hoe dan ook: nu komt er te vaak iets op tafel waarvan de besluitvormers zeggen: ‘Goed idee,… doen we niet! Zonde van tijd en geld en zoals iedereen zou moeten weten vullen praatjes geen gaatjes. In San Marino zullen we zien of het bij mooie praat blijft, of dat we nog echt rekening met Ferrari moeten gaan houden.

Groeten,

Ollie