De racedirecteur van de Formule 1, Charlie Whiting, legt aan de hand van diverse vragen de reglementswijzigingen voor het nieuwe seizoen uit.

  

Waarom duurt een race tegenwoordig maar maximaal vier uur?

De Grand Prix van Canada in 2011 duurde vier uur en vier minuten. Een race zou echt niet langer mogen duren dan dat. Daarom hebben we een limiet ingesteld van vier uur. Mocht een race richting de duur van vier uur lopen, krijgen de coureurs een signaal dat er nog één ronde te rijden is.

 

Stewards mogen vanaf dit seizoen zelf incidenten onderzoeken, zonder dit eerst aan de raceleiding te melden. Waarom is dit veranderd?

Dit werkt veel sneller. Men hoeft de raceleiding niet meer om toestemming te vragen iets uit te zoeken als er iets verdachts gebeurt. Er is niks mis mee als ze zelf vast op onderzoek uit gaan.

 

Coureurs mogen dit jaar niet meer zonder goede reden de baan verlaten. Waarom niet?

Coureurs sneden in het verleden delen van de baan af, bijvoorbeeld om tijd of brandstof te sparen. De regels schrijven echter voor dat ze gebruik dienen te maken van de baan. Doen ze dat niet, dan moeten ze zich verantwoorden. Het komt ook de veiligheid ten goede wanneer je weet dat een auto de baan heeft verlaten om een goede reden.

 

De regel dat je maar één keer van lijn mag veranderen om je te verdedigen, is hersteld. Zijn er de afgelopen jaren problemen geweest met deze regel?

Het is altijd al beschouwd als een ongeschreven regel, nu is deze ook vastgelegd. Het gaat er daarbij niet om of een coureur na het afwijken van de lijn diezelfde lijn weer opzoekt, maar meer om de manier waarop hij dat doet. Coureurs moeten elkaar genoeg ruimte laten op de baan.

 

In het verleden moesten auto’s de crashtests hebben doorstaan alvorens er geracet werd. Nu moeten ze de tests al doorstaan hebben voor het testen. Waarom?

Veiligheid moet altijd voorop staan. Het mag niet zo zijn dat coureurs in een auto stappen die nog niet op veiligheid is gekeurd en dus onveilig kan zijn. In het verleden gaven teams aan dat het onmogelijk is pas te testen als de auto’s zijn goedgekeurd. Toch hebben op twee na alle teams het gehaald om de auto’s goedgekeurd mee te nemen naar de eerste test.

 

Waarom mogen rijders tegenwoordig meer dan drie sets banden gebruiken tijdens de vrijdagtrainingen?

Alle coureurs krijgen nog steeds elf sets banden tot hun beschikking voor het hele weekend. Hiervan moeten er nog altijd drie worden ingeleverd op vrijdagavond en nog eens twee na afloop van de derde vrije training op zaterdag. Wel mogen de coureurs nu op vrijdag meer banden gebruiken als ze dat willen, bijvoorbeeld als ze weten dat ze door regen op zaterdag geen gebruik kunnen maken van de droogweerbanden.

 

Auto’s die op een ronde zijn gezet, mogen zich daarvan ontdoen als de safety car in de baan is. Waarom gaat men terug naar dit systeem?

Deze regel werd ooit afgeschaft omdat deze moeilijk te handhaven was en bovendien bracht het mogelijke gevaren met zich mee. Nu we daar nieuwe richtlijnen voor hebben, keert de regel terug. Zo mag een auto pas inhalen nadat iedereen de ingang van de pitstraat twee keer is gepasseerd. Zo krijgt iedereen de kans om een pitstop te maken. De koplopers dienen hun racelijn te behouden totdat de wedstrijdleiding aangeeft dat ze weer mogen slingeren om de banden op te warmen.

 

Waarom hebben de auto’s in 2012 een neus die lijkt op die van een vogelbekdier?

De hoge neuzen zoals ze waren, vormden een gevaar voor coureurs bij een zijdelingse impact. De teams gaven echter aan dat het verlagen van de neus als geheel om een wel heel erg radicaal ontwerp zou vragen. Door een maximale hoogte van 550mm in te stellen voor alles wat zich nog verder naar voren bevindt dan 1950mm voor de achterkant van de cockpit los je dit probleem op en verklein je bovendien de risico’s. En ja, ze zien er nu allemaal uit als eenden.

 

De marges van afwijkingen aan de auto’s zijn verkleind. Waarom is dat gedaan?

De maximale afwijking van 5mm voor de positie van bepaalde onderdelen hebben we verlaagd naar 3mm. Die marge was ooit ingebouwd om soepel om te gaan met fabricagefoutjes. Tegenwoordig werken teams echter zo nauwkeurig dat 3mm ook volstaat.

 

De verplichte gewichtsverdeling werd in eerste instantie ingevoerd voor één seizoen? Waarom wordt er vastgehouden aan die regel voor een tweede seizoen?

We hadden deze regel oorspronkelijk ingevoerd om de teams de kans te geven de nieuwe auto’s alvast te ontwikkelen, zonder de karakteristieken van de Pirelli’s te kennen. Nu hebben de teams aagegeven de regel graag te behouden. Wij hebben daar geen problemen mee.

 

Het formaat en de positie van de uitlaten is vastgelegd. Waarom zijn deze beperkingen ingevoerd?

Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat de teams niet meer gebruik kunnen maken van het principe van de ‘geblazen diffusor’. Maar teams hebben hier nu al zoveel ervaring mee opgedaan, dat het mogelijk is dat de regelementen hieromtrent in 2013 alweer worden herzien.

 

Waarom zijn er vastgelegde beperkingen voor delen van de wielophangingen?

Dit is gedaan zodat teams de ophangingen niet langer gebruiken als extra vleugeltjes.

 

Waarom mag er geen helium meer gebruikt worden in de wheelguns?

De tijdwinst die de teams boekten met het gebruik van helium in plaats van luchtdruk, was dermate klein dat we het hebben verboden. Het was een hele dure methode, terwijl er geen winst mee werd geboekt.

 

Waarom zijn de meetsystemen voor het bevestigen van wielen verboden?

Dit brengt de verantwordelijkheid voor het correct bevestigen van een wiel weer terug bij wie die hoort, namelijk de pitcrew.

 

Hoe en waarom zijn de tests voor het doorbuigen van voorvleugels veranderd?

We hebben die richtlijnen ooit opgesteld om de flexibiliteit van de vleugels te beperken. Maar als wij vragen om een maximale afwijking van 20mm, gaan de teams op zoek naar een afwijking van 19.9mm. De teams dachten dus compleet in tegenovergestelde richting. Daarom hebben wij besloten de regels nog strenger te maken. De gewichten die we gebruiken worden nu 10mm verder naar achter geplaatst, met een maximale afwijking van 10mm.

 

De rijhoogtesystemen zijn verboden. Waarom is dat?

De betreffende systemen gebruikten de krachten die vrijkomen tijdens het remmen om de rijhoogte aan te passen. Wanneer dat gedaan wordt om op aerodynamisch vlak winst te boeken, is dat verboden.

 

Ten slotte zijn er wat aanvullingen geweest op de reglementswijzigingen zoals vastgesteld door de World Motorsport Council op 9 maart. Kunt u daar een toelichting op geven?

Teams mogen nu één van de drie sets banden van de vrijdag meenemen naar de zaterdag als het op vrijdag overwegend nat is geweest. Verder kunnen we nu het gebruik van DRS beperken tijdens natte omstandigheden, wanneer een goed zicht naar voren toe in het geding komt.