Een woord dat bij Mercedes zeker geklonken heeft, in ieder geval op de Duitse afdelingen van het Duits-Engelse team, want de goede vorm van rivaal Ferrari valt niet anders op te vatten dan als serieuze oorlogsverklaring. Terwijl Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nog wat zochten naar het beste set-up raamwerk en niet alle updates werkten zoals verwacht, reed Ferrari’s Kimi Räikkönen de snelste rondetijd van allemaal, als enige in de 1:18.

Krijgen we in 2017 een tweestrijd tussen twee teams, in plaats van alleen tussen de twee Mercedes-coureurs?

Red Bull is vooralsnog een beetje een outsider voor 2017.
Bij Red Bull zijn ze niet bijgelovig, dus heet de nieuwe bolide gewoon RB13, maar een geluksnummer is het nog niet helemaal. Nadat Daniel Ricciardo tijdens de eerste testweek degene was die zijn dagen door technische pech verstoord zag worden, was het dit keer Max Verstappen die last had van de nodige problemen. Hij was slechts veertiende qua afgelegde kilometers. Vooral de Renault-motor speelde op, terwijl het Renault-fabrieksteam en Toro Rosso, dat ook met Renaults rijdt, eveneens problemen hadden. Renault heeft al beloofd voor Melbourne met een oplossing te komen, dus Verstappen maakt zich geen zorgen, maar ideaal? Nee. Hoe het met het RB13 chassis zit is, ondanks goede tijden van Verstappen op zijn beide dagen, gissen. Op de laatste dag was Räikkönen acht tienden sneller, maar de RB13 gaat zeker nog veranderd en verbeterd worden. De vraag is hoeveel, en of dat genoeg is. Red Bull blijft zo een vraagteken, met de positieve kanttekening dat het de laatste jaren wel heeft bewezen een auto door te kunnen ontwikkelen. Wildcard
Dat lijkt Williams, in ieder geval na het optreden tijdens de tweede week. Nadat de eerste week in het water viel door crashes van nieuwkomer Lance Stroll, liet oude rot Felipe Massa dinsdag met de snelste tijd en 168 ronden zien dat het team uit Grove ook nog meedoet. Williams was in week twee ook het meest productieve team, waarmee het de verloren tijd uit week één aardig zal hebben ingelopen. Massa heeft er vertrouwen in, terwijl het voor Stroll goed was probleemloze dagen te hebben.

Williams had een veel betere tweede dan eerste week.
Force India en Williams waren vorig jaar op afstand de nummers vier en vijf, maar Haas, Renault en Toro Rosso lijken de moot in middenmoot dit jaar behoorlijk fors te kunnen maken. De nieuwe Haas oogde – ondanks aanhoudende remproblemen – immers zeer degelijk en de nieuwe Renault was zichtbaar fijner om mee te rijden dan zijn voorganger. Nico Hülkenberg denkt dat er ook nog flink wat rek in zit en Renault heeft nu de lange adem van een fabrieksteam. De Renault-motor achterin de Toro Rosso leek ondertussen het grootste struikelblok voor dat team, maar een betere – zij het niet probleemloze – tweede testweek lijkt ook de kleine Italiaanse renstal in de middenmoot te plaatsen.

De McLaren leek meer kilometers op een oplegger dan eigen kracht af te leggen.
Ja, dat allitereert lekker met Honda, dat met McLaren een rampzalige tweede test had. Na een zeer moeizame eerste testweek, ging het van kwaad tot erger. Dinsdag moest vrijwel gelijk een motor vervangen worden, woensdag kwam Fernando Alonso maar tot 46 rondjes en donderdag viel de auto – met Stoffel Vandoorne achter het stuur – twee keer stil. Het feest ging vrijdag vrolijk verder, met nog voor de lunch weer twee keer een voortijdige stop voor Alonso. De Spanjaard had er eerder in de week al genoeg van en draaide er niet omheen: “De Honda is te traag en te onbetrouwbaar.” De coureur die de Honda in 2015 nog een GP2-motor noemde, zou daar inmiddels waarschijnlijk al blij mee zijn. De dagen erna werden mediasessies met teambaas Eric Boullier en motorbaas Yusuke Hasegawa geschrapt, terwijl Alonso vrijdag niet voor de pers hoefde op te draven. Geen slechte zet vanuit publicitair standpunt, waarschijnlijk. Het enige goede nieuws? De McLaren-monteurs hebben inmiddels wel geleerd hoe ze een motorwissel moeten doen.

File!
Felipe Massa die lang achter een anderhalve seconde tragere Sauber vast zit, terwijl de snellere Nico Hülkenberg weer achter diezelfde Massa geen kant op kan? Sebastian Vettel die ronde na ronde niet langs de Toro Rosso van Daniil Kvyat weet te komen? Barcelona is niet bepaald een circuit waar het makkelijk inhalen is, maar de vrees dat Formule 1 in 2017 filerijden op hoge snelheid wordt, lijkt zeker op bepaalde banen dus niet ongegrond. Daar tegenover staat dat we misschien meer ‘pure inhaalacties’ te zien krijgen, zoals Marcus Ericsson denkt. Goed nieuws is verder dat het Mercedes’ Valtteri Bottas wél lukte in te halen. Maar ja, dat is in een Mercedes, zul je dan zeggen. Ook Max Verstappen denkt echter dat het nog prima inhalen is: “Ik merkte geen verschil met vorig jaar.” Maar ja, dat is Max Verstappen… De volledige tijdenlijst van de tweede testweek:
Pos. | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:18.634 | 164 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19.024 | 324 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:19.310 | 304 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.352 | 234 |
5 | Felipe Massa | Williams | 1:19.420 | 311 |
6 | Max Verstappen | Red Bull | 1:19.438 | 173 |
7 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:19.837 | 224 |
8 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:19.885 | 164 |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:19.900 | 217 |
10 | Sergio Pérez | Force India | 1:20.116 | 228 |
11 | Esteban Ocon | Force India | 1:20.161 | 279 |
12 | Jolyon Palmer | Renault | 1:20.205 | 140 |
13 | Lance Stroll | Williams | 1:20.335 | 276 |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:20.416 | 177 |
15 | Kevin Magnussen | Haas | 1:20.504 | 200 |
16 | Romain Grosjean | Haas | 1:21.110 | 172 |
17 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:21.348 | 128 |
18 | Fernando Alonso | McLaren | 1:21.389 | 89 |
19 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:21.670 | 247 |
20 | Pascal Wehrlein | Sauber | 1:22.347 | 192 |