En toen zat ook de tweede testweek er ineens op. De laatste vier testdagen op het Circuit de Barcelona-Catalunya stonden voor de teams en coureurs in het teken van stappen zetten, wat de één beter lukte dan de ander. Formule 1 vat alles voor je samen, aan de hand van zes punten.

Kampfansage
Een woord dat bij Mercedes zeker geklonken heeft, in ieder geval op de Duitse afdelingen van het Duits-Engelse team, want de goede vorm van rivaal Ferrari valt niet anders op te vatten dan als serieuze oorlogsverklaring. Terwijl Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nog wat zochten naar het beste set-up raamwerk en niet alle updates werkten zoals verwacht, reed Ferrari’s Kimi Räikkönen de snelste rondetijd van allemaal, als enige in de 1:18.

Krijgen we in 2017 een tweestrijd tussen twee teams, in plaats van alleen tussen de twee Mercedes-coureurs?

En het had nog sneller gekund, meende Räikkönen, een dag nadat teamgenoot Sebastian Vettel bij zijn snelste rondje opvallend had ingehouden.

Probleemloos was de test niet voor Ferrari, met een crash voor Räikkönen op dag twee en spin na een ogenschijnlijk technisch probleem op dag vier. Qua kilometers deed Ferrari het echter prima, met plek vier op dat lijstje, terwijl iedereen die de Ferrari van dichtbij in actie heeft gezien van mening is dat de SF70H zeer goed op het circuit ligt. “Ferrari zit heel dicht bij ons in de buurt, als ze al niet sneller zijn”, liet Hamilton zelfs optekenen. Van de favorietenrol willen ze bij Ferrari echter niets weten, bang als ze zijn voor grootspraak na een slecht 2016. Dat de twee teams zo hun best doen de ander als favoriet te bestempelen, laat wel zien dat het psychologische spelletje elkaar onder druk zetten al is begonnen.

Red Bull is vooralsnog een beetje een outsider voor 2017.

(On)geluksnummer?
Bij Red Bull zijn ze niet bijgelovig, dus heet de nieuwe bolide gewoon RB13, maar een geluksnummer is het nog niet helemaal. Nadat Daniel Ricciardo tijdens de eerste testweek degene was die zijn dagen door technische pech verstoord zag worden, was het dit keer Max Verstappen die last had van de nodige problemen. Hij was slechts veertiende qua afgelegde kilometers. Vooral de Renault-motor speelde op, terwijl het Renault-fabrieksteam en Toro Rosso, dat ook met Renaults rijdt, eveneens problemen hadden. Renault heeft al beloofd voor Melbourne met een oplossing te komen, dus Verstappen maakt zich geen zorgen, maar ideaal? Nee.

Hoe het met het RB13 chassis zit is, ondanks goede tijden van Verstappen op zijn beide dagen, gissen. Op de laatste dag was Räikkönen acht tienden sneller, maar de RB13 gaat zeker nog veranderd en verbeterd worden. De vraag is hoeveel, en of dat genoeg is. Red Bull blijft zo een vraagteken, met de positieve kanttekening dat het de laatste jaren wel heeft bewezen een auto door te kunnen ontwikkelen.

Wildcard
Dat lijkt Williams, in ieder geval na het optreden tijdens de tweede week. Nadat de eerste week in het water viel door crashes van nieuwkomer Lance Stroll, liet oude rot Felipe Massa dinsdag met de snelste tijd en 168 ronden zien dat het team uit Grove ook nog meedoet. Williams was in week twee ook het meest productieve team, waarmee het de verloren tijd uit week één aardig zal hebben ingelopen. Massa heeft er vertrouwen in, terwijl het voor Stroll goed was probleemloze dagen te hebben.

Williams had een veel betere tweede dan eerste week.

De grote drie bedreigen lijkt te veel gevraagd, maar Williams is beter uit de winter gekomen dan rivaal Force India, wiens VJM10 nog met overgewicht en andere issues kampt.

Middenveldslag
Force India en Williams waren vorig jaar op afstand de nummers vier en vijf, maar Haas, Renault en Toro Rosso lijken de moot in middenmoot dit jaar behoorlijk fors te kunnen maken. De nieuwe Haas oogde – ondanks aanhoudende remproblemen – immers zeer degelijk en de nieuwe Renault was zichtbaar fijner om mee te rijden dan zijn voorganger. Nico Hülkenberg denkt dat er ook nog flink wat rek in zit en Renault heeft nu de lange adem van een fabrieksteam. De Renault-motor achterin de Toro Rosso leek ondertussen het grootste struikelblok voor dat team, maar een betere – zij het niet probleemloze – tweede testweek lijkt ook de kleine Italiaanse renstal in de middenmoot te plaatsen.

De McLaren leek meer kilometers op een oplegger dan eigen kracht af te leggen.

Horror
Ja, dat allitereert lekker met Honda, dat met McLaren een rampzalige tweede test had. Na een zeer moeizame eerste testweek, ging het van kwaad tot erger. Dinsdag moest vrijwel gelijk een motor vervangen worden, woensdag kwam Fernando Alonso maar tot 46 rondjes en donderdag viel de auto – met Stoffel Vandoorne achter het stuur – twee keer stil. Het feest ging vrijdag vrolijk verder, met nog voor de lunch weer twee keer een voortijdige stop voor Alonso.

De Spanjaard had er eerder in de week al genoeg van en draaide er niet omheen: “De Honda is te traag en te onbetrouwbaar.” De coureur die de Honda in 2015 nog een GP2-motor noemde, zou daar inmiddels waarschijnlijk al blij mee zijn. De dagen erna werden mediasessies met teambaas Eric Boullier en motorbaas Yusuke Hasegawa geschrapt, terwijl Alonso vrijdag niet voor de pers hoefde op te draven. Geen slechte zet vanuit publicitair standpunt, waarschijnlijk. Het enige goede nieuws? De McLaren-monteurs hebben inmiddels wel geleerd hoe ze een motorwissel moeten doen.

File!

Inhaalverbod?
Felipe Massa die lang achter een anderhalve seconde tragere Sauber vast zit, terwijl de snellere Nico Hülkenberg weer achter diezelfde Massa geen kant op kan? Sebastian Vettel die ronde na ronde niet langs de Toro Rosso van Daniil Kvyat weet te komen? Barcelona is niet bepaald een circuit waar het makkelijk inhalen is, maar de vrees dat Formule 1 in 2017 filerijden op hoge snelheid wordt, lijkt zeker op bepaalde banen dus niet ongegrond. Daar tegenover staat dat we misschien meer ‘pure inhaalacties’ te zien krijgen, zoals Marcus Ericsson denkt. Goed nieuws is verder dat het Mercedes’ Valtteri Bottas wél lukte in te halen. Maar ja, dat is in een Mercedes, zul je dan zeggen. Ook Max Verstappen denkt echter dat het nog prima inhalen is: “Ik merkte geen verschil met vorig jaar.” Maar ja, dat is Max Verstappen…

De volledige tijdenlijst van de tweede testweek:

Pos. Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:18.634 164
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:19.024 324
3 Valtteri Bottas Mercedes 1:19.310 304
4 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.352 234
5 Felipe Massa Williams 1:19.420 311
6 Max Verstappen Red Bull 1:19.438 173
7 Carlos Sainz Toro Rosso 1:19.837 224
8 Nico Hülkenberg Renault 1:19.885 164
9 Daniel Ricciardo Red Bull 1:19.900 217
10 Sergio Pérez Force India 1:20.116 228
11 Esteban Ocon Force India 1:20.161 279
12 Jolyon Palmer Renault 1:20.205 140
13 Lance Stroll Williams 1:20.335 276
14 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:20.416 177
15 Kevin Magnussen Haas 1:20.504 200
16 Romain Grosjean Haas 1:21.110 172
17 Stoffel Vandoorne McLaren 1:21.348 128
18 Fernando Alonso McLaren 1:21.389 89
19 Marcus Ericsson Sauber 1:21.670 247
20 Pascal Wehrlein Sauber 1:22.347 192