De vijf meest memorabele Grands Prix van Singapore
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
14 september 2016
Formule 1 duikt elke woensdag voor een Grand Prix in de geschiedenisboeken. Vandaag de vijf meest memorabele edities van de GP van Singapore.
5. 2009
Jenson Button ziet zijn riante voorsprong in het WK al een paar maanden slinken, als hij zich in Singapore slechts als twaalfde kwalificeert. Een uitgelezen kans voor titelrivalen Rubens Barrichello en Sebastian Vettel om terreinwinst te boeken, maar het pakt anders uit. Button rukt dankzij een safety car en een crash van Mark Webber op naar de vijfde plaats. Hij finisht een plek voor de van P9 vertrokken Barrichello, die tijd verliest bij een pitstop. Ook Vettel zit het niet mee. De Red Bull-coureur krijgt een drive through penalty en mist daardoor een podiumplek. Lewis Hamilton wint de race, Button anderhalve maand later het kampioenschap. 4. 2012
Twee weken na zijn winst in de Grand Prix van Italië lijkt Lewis Hamilton in Singapore opnieuw de beste kaarten in handen te hebben. Hij kwalificeert zijn McLaren op pole, behoudt bij de start de leiding en controleert zijn voorsprong op Sebastian Vettel. Een tweede zege op rij lijkt aanstaande, tot in de 23e ronde Hamiltons versnellingsbak het begeeft. Vettel erft de leiding en rijdt moeiteloos naar de winst. Die zal later de eerste blijken in een serie van vier overwinningen, die hem zijn derde wereldtitel oplevert. 3. 2010
Fernando Alonso is altijd snel in de straten van Singapore, maar in 2010 is hij pas echt goed. ’s Zaterdags kwalificeert Alonso zijn Ferrari op de eerste startplek, een paar honderdsten voor Sebastian Vettel. De volgende dag zijn de twee vanaf het doven van de startlichten onafscheidelijk. 61 ronden lang zit Vettel vlak onder de staart van Alonso. Die trekt zich echter niets aan van de druk, en wint de race zonder ooit de leiding uit handen te geven. Alonso maakt zijn hattrick compleet met de snelste ronde. 2. 2015
De meest recente editie van de Grand Prix van Singapore is om verschillende redenen memorabel. Uiteraard om de mysterieuze vormdip van de normaliter ongenaakbare Mercedessen, die het hele weekend te langzaam zijn. Hamilton haalt de finish niet, Rosberg mist het podium, Ferrari-coureur Vettel profiteert en wint de race. Nederlandse fans herinneren zich vooral Max Verstappen. Hij ontdoet zich dankzij de safety car van een ronde achterstand en vecht zich met knappe inhaalacties naar de achtste plaats. Die laat Verstappen zich niet afpakken door Toro Rosso, dat hem in de laatste ronde opdraagt Carlos Sainz voorbij te laten: ‘No!’ is Verstappens duidelijke antwoord. 1. 2008
De eerste race in Singapore – tevens de eerste wedstrijd bij kunstlicht in de F1-geschiedenis – kent een verrassende winnaar. Het is Fernando Alonso, die de race gestart is van een ogenschijnlijk kansloze vijftiende plaats. Twee ronden nadat de Spanjaard in de openingsfase een pitstop heeft gemaakt, crasht zijn teamgenoot Nelson Piquet Jr. Alonso’s concurrenten moeten noodgedwongen de pits in tijdens de safety car fase, zodat hij veel plekken wint en uiteindelijk de leiding erft. Een gelukje lijkt het, maar een jaar later komt de aap uit de mouw: Piquet is met opzet gecrasht, op bevel van de Renault-teamleiding. Het betekent het einde van de F1-carrière van zowel Piquet als teambaas Flavio Briatore.
Jenson Button ziet zijn riante voorsprong in het WK al een paar maanden slinken, als hij zich in Singapore slechts als twaalfde kwalificeert. Een uitgelezen kans voor titelrivalen Rubens Barrichello en Sebastian Vettel om terreinwinst te boeken, maar het pakt anders uit. Button rukt dankzij een safety car en een crash van Mark Webber op naar de vijfde plaats. Hij finisht een plek voor de van P9 vertrokken Barrichello, die tijd verliest bij een pitstop. Ook Vettel zit het niet mee. De Red Bull-coureur krijgt een drive through penalty en mist daardoor een podiumplek. Lewis Hamilton wint de race, Button anderhalve maand later het kampioenschap. 4. 2012
Twee weken na zijn winst in de Grand Prix van Italië lijkt Lewis Hamilton in Singapore opnieuw de beste kaarten in handen te hebben. Hij kwalificeert zijn McLaren op pole, behoudt bij de start de leiding en controleert zijn voorsprong op Sebastian Vettel. Een tweede zege op rij lijkt aanstaande, tot in de 23e ronde Hamiltons versnellingsbak het begeeft. Vettel erft de leiding en rijdt moeiteloos naar de winst. Die zal later de eerste blijken in een serie van vier overwinningen, die hem zijn derde wereldtitel oplevert. 3. 2010
Fernando Alonso is altijd snel in de straten van Singapore, maar in 2010 is hij pas echt goed. ’s Zaterdags kwalificeert Alonso zijn Ferrari op de eerste startplek, een paar honderdsten voor Sebastian Vettel. De volgende dag zijn de twee vanaf het doven van de startlichten onafscheidelijk. 61 ronden lang zit Vettel vlak onder de staart van Alonso. Die trekt zich echter niets aan van de druk, en wint de race zonder ooit de leiding uit handen te geven. Alonso maakt zijn hattrick compleet met de snelste ronde. 2. 2015
De meest recente editie van de Grand Prix van Singapore is om verschillende redenen memorabel. Uiteraard om de mysterieuze vormdip van de normaliter ongenaakbare Mercedessen, die het hele weekend te langzaam zijn. Hamilton haalt de finish niet, Rosberg mist het podium, Ferrari-coureur Vettel profiteert en wint de race. Nederlandse fans herinneren zich vooral Max Verstappen. Hij ontdoet zich dankzij de safety car van een ronde achterstand en vecht zich met knappe inhaalacties naar de achtste plaats. Die laat Verstappen zich niet afpakken door Toro Rosso, dat hem in de laatste ronde opdraagt Carlos Sainz voorbij te laten: ‘No!’ is Verstappens duidelijke antwoord. 1. 2008
De eerste race in Singapore – tevens de eerste wedstrijd bij kunstlicht in de F1-geschiedenis – kent een verrassende winnaar. Het is Fernando Alonso, die de race gestart is van een ogenschijnlijk kansloze vijftiende plaats. Twee ronden nadat de Spanjaard in de openingsfase een pitstop heeft gemaakt, crasht zijn teamgenoot Nelson Piquet Jr. Alonso’s concurrenten moeten noodgedwongen de pits in tijdens de safety car fase, zodat hij veel plekken wint en uiteindelijk de leiding erft. Een gelukje lijkt het, maar een jaar later komt de aap uit de mouw: Piquet is met opzet gecrasht, op bevel van de Renault-teamleiding. Het betekent het einde van de F1-carrière van zowel Piquet als teambaas Flavio Briatore.
Gerelateerd nieuws
Recordhouder Lewis Hamilton over de uitdagingen van Silverstone
04 juli 2024 15:38 - GP Groot-Brittannië