De voorstellen van Max Mosley
Eigenlijk zouden de voorstellen van Max Mosley morgen pas openbaar gemaakt worden, maar inmiddels zijn de voorstellen al door de FIA vrijgegeven. Hieronder volgt een opsomming. Met de kanttekening dat dit slechts voorstellen zijn. Alle teams die zich inschrijven voor het Wereldkampioenschap Formule 1 van 2008, krijgen zeggenschap bij het opstellen van de definitieve regels. Deze vrijgave is daar slechts een eerste versie van. De teams zullen nog met FIA-president Max Mosley om de tafel gaan zitten, om het definitieve scala aan nieuwe regels op te stellen. Hiervoor is een heuse sportieve werkgroep opgericht, die nog in conclaaf gaat met Mosley. Alle teams, verenigd in deze werkgroep, hebben één stem.
De grootste veranderingen hebben betrekking op de versnellingsbakken en de motoren. Net als de motoren van nu, moeten de versnellingsbakken in de toekomst verschillende races meegaan. Uit kostenbesparend oogpunt is het minimale aantal races voorlopig vastgezet op vier. Wat betreft de motoren is het de bedoeling om de ontwikkeling te bevriezen. Voor uitgebreidere informatie daarover, klik hier.
De belangrijkste veranderingen voor 2008 op een rij:
– Mogelijk meer races: het huidige Concorde Agreement schrijft een maximum aantal races van zeventien voor. Worden er meer op de kalender geplaatst, dan moeten de organisatoren van de extra races de teams genoegdoening schenken. Lees: geld betalen, en het liefst veel. Door deze regel te schrappen hoeft dat in de toekomst niet meer. Of dit meteen betekent dat er meer races komen is nog de vraag, veel teams vinden de huidige kalender al te druk.
– Deadline voor aanmelding: wie in 2008 aan de Formule 1 mee wil doen, heeft tussen 24 en 31 maart de tijd om zich in te schrijven. Voor 1 november 2007 moet dan het inschrijfgeld van 300.000 dollar betaald zijn aan de FIA. Latere aanmeldingen worden alleen overwogen als er nog plek vrij is voor een extra team. Het deelnemersveld zal uit maximaal twaalf teams bestaan.
– Twee teams per fabrikant: de grote autofabrikanten mogen betrokken zijn bij hooguit twee teams. Dit houdt in dat er slechts motoren aan maximaal twee teams geleverd mogen worden, zoals Toyota, Ferrari en Honda nu bijvoorbeeld doen. De FIA beschouwt een team als fabrikant, als er in aandelen van de fabrikant op de beurs wordt gehandeld.
– Meer ruimte voor privateers: het inschrijfgeld van 48 miljoen dollar hoeft niet langer betaald te worden. Hierdoor hoopt de FIA op de inschrijving van meer privé-teams, voor wie het erg moeilijk is om de gevraagde 48 miljoen dollar op tafel te leggen.
– Versnellingsbakken moeten langer meegaan: buiten de motoren, moeten de versnellingsbakken ook betrouwbaarder worden. Deze limiet is nu op vier races gezet. Als een coureur van versnellingsbak moet wisselen, dan wordt er een strafgewicht van vijftien kilo doorberekend. Gaat een versnellingsbak buiten de schuld van de coureur of van het team stuk tijdens de race, dan mag deze zonder dat er een straf tegenover staat worden vervangen voor de volgende race. Tussen de races door wordt de versnellingsbak verzegeld door de FIA, zodat er niet alsnog onderdelen vervangen kunnen worden.
– Testbeperking: een heet hangijzer in de Formule 1 is de testbeperking. Onderlinge afspraken tussen de teams zijn verleden tijd, de overkoepelende autosportbond wil een testplafond van 30.000 testkilometers instellen. Momenteel bestaat de testlimiet uit een x-aantal dagen, iets waar Ferrari nooit fan van is geweest.
– Control tyre: de FIA kiest voor de seizoenen 2008, 2009 en 2010 één bandenfabrikant, die alle teams van banden gaat voorzien. Naar elke race worden vier verschillende typen banden meegenomen. Twee verschillende compounds voor droog weer, een regenband en een band voor extreme weersomstandigheden.
– Databox voor ongelukken: alle auto’s worden voorzien van een soort zwarte box, bijvoorbeeld bekend van vliegtuigrampen. De FIA krijgt zo alle informatie binnen die er is bij een eventueel ongeval. Hierdoor moet in alle auto’s een systeem ingebouwd worden, zodat de FIA precies kan zien welke auto op welk moment waar op het circuit was.
– Geen reservewagen meer: de teams mogen nog slechts twee auto’s per Grand Prix-weekend inzetten. Hiermee wil de FIA de T-cars aan banden leggen. Wisselt een coureur toch van auto na de kwalificatie, dan moet hij vanuit de pit starten.
– Strafgewicht bij motorwissel: niet alleen na een wissel van de versnellingsbak krijgt een coureur vijftien kilo strafgewicht opgelegd, hetzelfde gebeurt bij een motorwissel. Deze moeten nog altijd twee weekends meegaan. Coureurs die uitvallen tijdens de race mogen hun motor wel wisselen voor het volgende weekend, zonder dat er een straf opgelegd wordt.
– Bevriezing motorontwikkeling: tussen 2008 en 2010 mogen de motoren niet verder ontwikkeld worden. De FIA wil voor 1 juni 2006 van alle motorenbouwers een prototype van de motor zien. Dat type motor moet dan in onveranderde vorm worden gebruikt in de seizoenen 2008-2010. Veranderingen aan de motoren zijn dus niet meer toegestaan in de tussentijd. Mosley zelf zou graag zien dat deze regel al in 2007 van kracht wordt.
– De meerderheid beslist: veranderingen in het sportreglement kunnen worden doorgevoerd als de meerderheid hier toestemming voor geeft. De meerderheid van de Sporting Working Group welteverstaan. Deze bestaat uit één afgevaardigde per teams en enkele afgevaardigden van de FIA. Nu moeten alle teams hun fiat geven.
– Parc fermé-regels al op vrijdag: al op vrijdagavond om 18:30 uur, zullen de wagens in het parc fermé afgeleverd moeten worden. De teams krijgen ze dan de volgende dag, voor de vrije training op zaterdag, weer terug. Deze regels gelden tot de start van de formatieronde. In de tussentijd mogen er maar beperkt dingen aangepast worden.
Op de FIA-site is het volledige document ter inzage geplaatst. Over de technische regels, bijvoorbeeld het al dan niet afschaffen van traction control en de mogelijke invoering van standaard ECU’s, wordt pas in juni beslist.
KVN