Debuut Aguri SA06 mogelijk pas in Frankrijk
Het debuut van de nieuwe Aguri SA06 is opnieuw verschoven. Eerst zou het San Marino zijn, toen Spanje en later Engeland. Nu wordt het racedebuut van de nieuwe auto voor zondag 16 juli op Magny-Cours voorzien. Wél komt er al in de aanstaande Grand Prix van Europa een derde auto.
Met die derde wagen denkt het door Honda gesteunde achterhoedeteam de testachterstand op de andere teams goed te kunnen maken. ,,Dit is een effectieve maatregel’’, aldus financieel directeur Wayne Humphreys tegenover persbureau Reuters. Het zou ook een chique manier kunnen zijn um Yuji Ide naar de achtergrond te laten verdwijnen. De onervaren Japanner die de afgelopen vier races hopeloos te langzaam was en afgelopen zondag Christijan Albers uit de race bokste, zou zo in alle rust ervaring op kunnen doen. Als beoogd opvolger van Yuji Ide als tweede coureur naast Takuma Sato is de Fransman Franck Montagny in beeld, die in de eerste twee Grand Prix’ al als reserverijder aan het team was toegevoegd en nog altijd geen contract heeft voor de Champcars. Het is echter ook goed mogelijk dat teambaas Aguri Suzuki kiest voor een jonge talentvolle Japanner, zoals GP2-coureur Hiroki Yoshimoto. Super Aguri maakt vermoedelijk eind deze week bekend hoe de rijdersbezetting er voor de rest van het seizoen uit komt te zien. ,,We willen de nieuwe wagen ruimschoots voor Frankrijk af hebben’’, zegt Humphreys. ,,Dan kunnen we voor de Grand Prix uitgebreid op Silverstone testen.’’ Volgens hem is de nieuwe wagen nog een klein beetje op de oude Arrows A23 gebaseerd (zoals de huidige Aguri SA05), ,,maar heeft de nieuwe auto verder helemaal niets meer met de Arrows gemeen.’’ Super Aguri gaat er vanuit de SA06 ten opzichte van de huidige wagen drie seconden per ronde sneller zal zijn. Dat zou betekenen dat het team de strijd met MF1 Racing vol aan kan gaan.