Sutton Images
Daan de Geus
16 december 2015
Dat McLaren een reeks mindere seizoenen achter de rug heeft, valt mede toe te schrijven aan een verkeerde beslissing die begin 2013 door het vorige management werd gemaakt.
Dat stelt McLaren-topman Ron Dennis, die destijds minder actief bij het Formule 1-team betrokken was, maar in de winter van 2013 en 2014 de rol van ceo van de overkoepelende McLaren Group op zich nam en weer meer te zeggen kreeg binnen het Formule 1-team.
Als gevolg van de terugkeer van Dennis aan het roer moest de vorige ceo Martin Whitmarsh – die tevens teambaas was – het veld ruimen. Hem werd onder meer aangerekend dat McLaren na een sterk einde van 2012 de plank missloeg met haar 2013-auto en zich niet wist te herpakken.
Dat valt althans op te maken uit de uitlatingen van Dennis ten overstaan van Motorsport.com, waar hij aan vertelt dat McLaren ‘de verkeerde beslissing nam’ door in de winter van 2012 op 2013 een compleet nieuwe auto te ontwerpen en construeren, terwijl de regels grotendeels hetzelfde bleven.
“We beschikten tijdens het laatste deel van 2012 over een dominante auto dus het was een verkeerde zet om in 2013 met een totaal nieuwe auto te komen”, memoreert Dennis, wiens renstal zeven races won in 2012, maar naast beide titels greep.
Toen het radicale ontwerp voor de MP4-28 voor 2013 geen succes bleek, werd gelijk een volgende dure fout gemaakt, zegt Dennis. “We hadden gelijk na de eerste race van 2013 terug moeten vallen op de auto van 2012 en die verder moeten ontwikkelen, maar dat werd niet gedaan.”
“Op dat moment is het echt fout gegaan. De 2013-auto was, achteraf gezien, in de basis niet goed en we hebben veel verloren door constant te proberen de fundamentele problemen van die bolide op te lossen.”
Volgens Dennis heeft deze misstap (op een significante manier) bijgedragen aan de ‘combinatie van factoren’ waardoor McLaren inmiddels meerdere ‘niet bijster succesvolle jaren’ achter de rug heeft.
2015 wordt daarbij door Dennis als ‘uitdagend, maar niet rampzalig’ omschreven. Ondanks de opstartproblemen van haar nieuwe motorleverancier Honda gedurende het seizoen, heeft McLaren er volgens de Engelsman echter absoluut goed aan gedaan door met de Japanse firma in zee te gaan.
Bij zowel het team als Honda is het vertrouwen voor de toekomst verder groot, vervolgt de McLaren-topman. “Er zal keihard gewerkt moeten worden, dat staat vast, maar het gaat de goede kant op en iedereen is erop gebrand resultaat te boeken.”