‘Derde auto’s in 2015, klantenauto’s in 2016’
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
10 november 2014
Als reactie op de financiële crisis waarin niet alleen Marussia en Caterham, maar ook Lotus, Sauber en Force India verkeren, doen derde auto’s volgend jaar hun intrede in de sport. Tenminste, dat melden verschillende Britse kranten.
Om een volledige grid van twintig auto’s te garanderen, zo schrijft The Guardian, zetten Ferrari en Red Bull in 2015 drie auto’s in. Een volgende verandering moet plaatsvinden in 2016, wanneer klantenchassis’ in worden gevoerd. In dat geval zouden de grote teams alle auto’s op de grid leveren, zodat er voor kleine, zelfstandige constructeurs in principe geen plek meer is.
Bernie Ecclestone heeft dat nieuws zondagavond overgebracht aan Lotus, Sauber en Force India, bericht The Daily Telegraph. De drie kleine teams hoeven niet te rekenen op steun om het hoofd boven water te houden, zou Ecclestone hen hebben verteld. In Austin trok de Formule 1-baas nog het boetekleed aan, maar in Brazilië was er van een toeschietelijke houding bij hem niets meer te merken, zegt de krant.
Kleine teams
Adjunct-teambaas van Force India Bob Fernley bevestigt het verhaal aan The Guardian. “Ons is duidelijk gezegd dat er geen geld komt. Er is een helder plan om klantenauto’s in voeren, met de derde auto’s als tussenoplossing.” Fernley spreekt er schande van: “Het is allemaal kortetermijndenken, om zo veel mogelijk geld te verdienen voor CVC. Dan kunnen ze de boel straks verkopen en het geld in eigen zak steken, zodat de sport weer iemand anders probleem is. En de fans zijn onbelangrijk.”
Monisha Kaltenborn van Sauber vindt het voornemen al net zo betreurenswaardig. “Het fascinerende is dan in principe van de Formule 1 af. Ze kijken totaal niet naar wat de fans willen, en maken de hele sport kapot”, foetert de Zwitserse. “Teams met drie auto’s betekenen het einde voor het kampioenschap”, voegt Lotus-eigenaar Gérard Lopez daaraan toe.
Tegengeluid
Ondertussen schrijft verslaggever John McEvoy van The Daily Mail dat er nog niets definitief is, en dat de discussie voortduurt. Dat wordt ondersteund door Toto Wolff van Mercedes: “Het is niet waar dat de kleine teams geen hulp meer krijgen”, zegt de Oostenrijker. “Ik was bij de vergadering met de kleine teams, en het lijkt erop dat Bernie en CVC nog steeds kijken hoe ze het voor de kleine teams makkelijker kunnen maken.”
Ook Christian Horner houdt vol dat er geen plannen zijn voor derde auto’s. “Zeker niet. Wij willen ook een gevulde grid met twee auto’s per team zien”, verzekert de Red Bull-teambaas. “In ons contract staat dat we een derde auto moeten runnen als er te weinig auto’s zijn. Maar dat is nu nog niet zo, en ons is niets gevraagd.”
“Ik ben persoonlijk geen fan van teams met drie auto’s, dat past niet bij de Formule 1”, vervolgt Horner. “We kijken er op dit moment dan ook niet naar. Maar als het echt niet anders kan, dan is Red Bull verplicht een derde auto in te zetten, wat we dan ook zullen doen.”
Gerelateerd nieuws
30 jaar FORMULE 1 Magazine: Bernie Ecclestone is boos
22 januari 2024 08:00 - 30 jaar FORMULE 1 Magazine