Sutton Images
Vincent Sondermeijer
3 september 2016
Een duizendste van een seconde was Valtteri Bottas in de kwalificatie op Monza sneller dan Daniel Ricciardo. Dat kwam volgens de Fin mede doordat hij voor aanvang twee piepkleine ventilatieopeningen van zijn helm had gehaald.
Bottas start de Grand Prix van Italië morgen als vijfde, zijn beste gridpositie sinds de Grand Prix van Rusland in mei. “Het was vandaag een heel goede kwalificatie”, zegt de Fin. “De vijfde startplek is hartstikke mooi, en ik sta ook aan de schone kant van de baan. Ik denk dat het een van mijn beste kwalificaties ooit was.”
Dat alles dus in afwezigheid van twee minutieuze luchthappertjes bovenop zijn helm. “Vlak voor de kwalificatie haalde ik ze eraf”, zegt Bottas. In het hete Monza zal dat Bottas wellicht een heet hoofd hebben opgeleverd, maar ook een mooi resultaat, denkt de coureur zelf. “Ik zei tegen mijn trainer: dit gaat me een duizendste opleveren. Dat is maar mooi gebleken!”
Veel punten
Zijn startplek op de derde rij stelt Bottas in staat om weer eens voor een fraaie puntenklassering te gaan. Al sinds zijn podiumfinish in Canada is het daar niet echt meer van gekomen. “Ik denk dat we een goede kans hebben om veel punten te halen”, zegt Bottas. Felipe Massa was in zijn laatste kwalificatie op Monza minder fortuinlijk. De Braziliaan strandde in Q2, op de elfde positie. Een langzame outlap voor zijn laatste run deed hem de das om. “Daardoor hadden mijn banden niet genoeg grip en was iedereen sneller”, aldus Massa. “Het voordeel is wel dat ik nu een vrije bandenkeus heb voor de race, dat helpt ons met de strategie.”
Zijn startplek op de derde rij stelt Bottas in staat om weer eens voor een fraaie puntenklassering te gaan. Al sinds zijn podiumfinish in Canada is het daar niet echt meer van gekomen. “Ik denk dat we een goede kans hebben om veel punten te halen”, zegt Bottas. Felipe Massa was in zijn laatste kwalificatie op Monza minder fortuinlijk. De Braziliaan strandde in Q2, op de elfde positie. Een langzame outlap voor zijn laatste run deed hem de das om. “Daardoor hadden mijn banden niet genoeg grip en was iedereen sneller”, aldus Massa. “Het voordeel is wel dat ik nu een vrije bandenkeus heb voor de race, dat helpt ons met de strategie.”
Gerelateerd nieuws
Race Colapinto in gevaar? ‘Moet eerst medisch onderzocht worden’
23 november 2024 10:02 - GP Las Vegas