Sport is meer dan statistiek, met pech vaak een verzachtende factor, maar de cijfers vertellen in Palmers geval een pijnlijk eenduidig verhaal. In de kwalificatiestrijd krijgt hij na elf raceweekends met 10 – 0 klop van Nico Hülkenberg (Palmer deed in Azerbeidjzan niet mee aan de kwalificatie, red.), qua WK-punten staat het 26 – 0 in het voordeel van Hülkenberg. In de strijd om een hogere WK-klassering, kan Renault, momenteel achtste, een tweede puntenpakker echter goed gebruiken.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/07/Palmer-2017-600x400.jpg)
Palmers positie staat onder druk bij Renault.
Voor Massa was eind vorig jaar geen plaats meer in de Formule 1, maar de Braziliaan maakte zonder ook maar een race te missen een ‘comeback’ toen Williams hem belde na het vertrek van Valtteri Bottas. Massa is sindsdien, naast de jonge rookie Lance Stroll, de kopman van het team uit Grove, en hengelt zelf alweer opzichtig naar een nog langer verblijf.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/08/FMassa-600x400.jpg)
Massa nam vorig jaar al eens uitgebreid afscheid van de Formule 1.
Ruim een jaar na zijn degradatie van Red Bull naar Toro Rosso heeft Kvyat de herkansing die hij heeft gekregen nog niet volop gepakt, met dit jaar slechts vier punten na elf races, terwijl teamgenoot Sainz op 35 staat. Met slechts een paar puntjes meer, had Toro Rosso nu echter niet zesde in het WK gestaan, maar op de vijfde plek die het zo graag wil.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/07/Kvyat-Toro-Rosso-1-600x395.jpg)
Te veel incidenten, te weinig punten: dat is vooralsnog Kvyats balans in 2017.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/07/Wehrlein-1-600x400.jpg)
Wehrlein moet voor het tweede jaar op rij vrezen voor zijn toekomst in de Formule 1.
Vijf punten in een aftandse Sauber, bij vlagen razendsnel in de kwalificatie en hij kan op steun van Mercedes rekenen: het is eigenlijk bizar dat Wehrlein moet vrezen voor zijn Formule 1-toekomst. Aan zijn prestaties ligt het ook niet, al zal de marge met teamgenoot Marcus Ericsson soms wellicht wat groter moeten zijn om deze écht overtuigend te noemen. Nu Sauber een nieuwe motordeal met Ferrari heeft voor 2018, lijkt het er echter op dat er volgend jaar in elk geval één Ferrari-protegé rijdt. Er zingen zelfs geruchten rond dat al zeker is dat Charles Leclerc een zitje krijgt, wat Wehrleins kansen – met Ericsson die naar verluidt nauwe banden heeft met Sauber-eigenaar Longbow Finance – niet best maakt. Alles ligt dus open voor Wehrlein, die in elk geval nog een half jaar een podium heeft om zich aan andere teams te presenteren.