De Grands Prix van België en Frankrijk ontbreken op de conceptkalender van 2023, zo hebben bronnen de afgelopen weken bevestigd. Monaco heeft wel een plaatsje gekregen, maar is (nog) geen zekerheidje. De kalender zal daarnaast een ‘logischer’ reisschema krijgen en zoals het er naar uitziet een recordaantal van 24 races omvatten.
De Formule 1 beleeft op dit moment ongekende hoogtijdagen, zowel sportief als financieel. De belangstelling voor het hogesnelheidscircus groeit wereldwijd, de interesse om Grands Prix te organiseren is groot. Afgelopen week maakte het gemeentebestuur van Madrid via een open brief bekend op korte termijn een stratencircuit in de Spaanse hoofdstad te willen houden. Maar Madrid is niet de enige partij die wil meeliften op de populariteit van de sport.
Naar verluidt schijnt het contract met het circuit van Kyalami op een haar na gevild te zijn. Stefano Domenicali, topman van rechtenhouder Liberty Media, hoopt de terugkeer van de Zuid-Afrikaanse GP binnenkort te kunnen presenteren. Samen met Las Vegas en Qatar wordt de race op het Afrikaanse continent de derde nieuwkomer in 2023. De nummers in België (Spa-Francorchamps) en Frankrijk (Paul Ricard) zullen er, zo wordt beweerd, voor worden opgeofferd. Het contract van die races met de commerciële rechtenhouder loopt dit jaar – net als dat van Monaco – af.
Dat Monaco, sinds de start van de Formule 1 in 1950 op de kalender, ook wel eens van de kalender zou kunnen vallen is opmerkelijk. Hoewel de Grand Prix in het prinsdom als kroonjuweel van de Formule 1 wordt beschouwd, ligt de rechtenhouder volgens zeggen op ramkoers met organisator Automobile Club de Monaco (ACM). Het verlangt ook van de ACM een zogenaamde marktconforme fee om het racecircus in huis te kunnen halen. Ondanks de lange traditie is het voor de rechtenhouder aan collega-organisatoren niet meer uit te leggen dat zij tientallen miljoenen moeten betalen voor de Formule 1 en Monaco (bijna) niets. Indien de onderhandelingen stuklopen zal het kroonjuweel van de kalender vallen.
Naast de drie nieuwe evenementen in Qatar, Las Vegas en Kyalami keert het hogesnelheidscircus volgend seizoen na vier jaar ook terug naar China. Die race zal, zoals voor de uitbraak van de pandemie gebruikelijk was en indien Sjanghai uit lockdown is, in het voorjaar worden gehouden. Domenicali verklapte eerder al dat de rechtenhouder de kalender in 2023 qua logistieke ‘logischer’ wil gaan inrichten. In de eerste maanden zullen veel overzeese nummers worden afgewerkt, waarna een ‘Europese tournee’ zou volgen. Het derde en laatste deel voert de Formule 1 langs Azië en Zuid-Amerika. Abu Dhabi blijft de slotact, Bahrein op 5 maart het openingsnummer. Daar zal voorafgaand aan de GP ook de gebruikelijke wintertest plaatsvinden.
De voorlopige kalender voor 2023 wordt eind augustus verwacht.