Door de lens van Peter: Bijna mythische champagnedouche van Charles Leclerc op Monza
Sjaak Willems
10 september 2019
Peter van Egmond is als fotograaf aanwezig geweest bij honderden F1-races en is sinds het begin van FORMULE 1 in 1994 aan het tijdschrift verbonden. Zijn archief behelst misschien wel miljoenen foto’s, in het kader van ons 25-jarig jubileum zoekt hij er elke week één uit.
Lees ook: Door de lens van Peter: McLaren kreeg confetti niet van de auto, rekening ging naar de FOM
Veel roodgekleurde foto’s van de podiumceremonie op Monza afgelopen weekend zijn de revue al gepasseerd. Onze fotograaf Peter van Egmond stond enigszins ‘opgesloten’ in het parc fermé waar hij het moment vastlegde dat Lewis Hamilton racewinnaar Charles Leclerc kwam feliciteren. “Het leek oprecht en dat verbaasde me wel een beetje
omdat ik tijdens de race wel de incidenten had meegekregen en ze het aardig met elkaar aan
de stok hadden.” Lees ook: In beeld: Tienduizenden tifosi vieren langverwachte thuiszege Ferrari Dat betekende wel Van Egmond vervolgens geen kant op kon om de festiviteiten op het podium te fotograferen. Afgelopen zondag leverde zijn perspectief een toch wel bijzondere foto op van Leclerc. “Ik moest wel uit die hoek blijven schieten, maar dan is het lastig een uitgelichte podiumfoto te maken omdat je vol tegen de zon in staat.” “Maar in zo’n geval kan tegenlicht ook heel mooi zijn. Als je extra onderbelicht, vallen de kleuren weg en zie je alleen silhouetten. De champagne doet de rest.”
omdat ik tijdens de race wel de incidenten had meegekregen en ze het aardig met elkaar aan
de stok hadden.” Lees ook: In beeld: Tienduizenden tifosi vieren langverwachte thuiszege Ferrari Dat betekende wel Van Egmond vervolgens geen kant op kon om de festiviteiten op het podium te fotograferen. Afgelopen zondag leverde zijn perspectief een toch wel bijzondere foto op van Leclerc. “Ik moest wel uit die hoek blijven schieten, maar dan is het lastig een uitgelichte podiumfoto te maken omdat je vol tegen de zon in staat.” “Maar in zo’n geval kan tegenlicht ook heel mooi zijn. Als je extra onderbelicht, vallen de kleuren weg en zie je alleen silhouetten. De champagne doet de rest.”