Door de lens van Peter: Een welgemeend ‘opzouten’ van Ayrton Senna
Peter van Egmond is als fotograaf aanwezig geweest bij honderden F1-races en is sinds het begin van FORMULE 1 in 1994 aan het tijdschrift verbonden. Zijn archief behelst misschien wel miljoenen foto’s, in het kader van ons 25-jarig jubileum zoekt hij er elke week één uit.
Lees ook: Door de lens van Peter: Toen stilgevallen auto’s nog door fans werden teruggeduwd
Voor vandaag 1 mei, de sterfdag van Ayrton Senna, kan het niet anders dan dat we een foto van de 25 jaar geleden overleden legende behandelen. We gaan terug naar de Duitse Grand Prix van 1992, Van Egmond heeft voor die race een fisheye-lens bemachtigd, maar weet dat hij vanaf de plek waar de fotografen normaal staan – op de foto uiterst rechts – daar niets aan heeft.
Knielen voor Senna
Met Senna in gedachten verzonken en het McLaren-personeel druk in gesprek, ruikt hij zijn kans en glipt stiekem de pitbox in. “Dat ik dat toen deed, verbaast me nog steeds”, zegt Van Egmond nu. Hij knielt naast de auto en stelt, leunend met zijn armen op de sidepod, zijn camera in. Want om een beeldvullende foto te maken met een fisheye-lens moet je van dichtbij fotograferen. Hij houdt zijn camera op slechts twintig centimeter van het hoofd van de coureur maar Senna is zo geconcentreerd dat hij pas opschrikt wanneer Van Egmond afdrukt en hij de klik hoort. De Braziliaan kijkt betrapt, maar handelt instinctief door meteen de telemetrie af te schermen. “Hij maakt een handgebaar, opzouten nu! Dit is één van de foto’s waar ik het meest trots op ben. Niet vanwege de kwaliteit, maar puur vanwege het verhaal erachter. Ik zou het nu nooit meer durven.” Bruno doet het dunnetjes over
Ook Bruno Senna vindt het een mooi verhaal en is onder de indruk van de foto. Op verzoek van Van Egmond is hij zo vriendelijk om mee werken aan een remake. Lees ook: Door de lens van Peter: Webber vs. vogeltje, hoe liep het af?
Met Senna in gedachten verzonken en het McLaren-personeel druk in gesprek, ruikt hij zijn kans en glipt stiekem de pitbox in. “Dat ik dat toen deed, verbaast me nog steeds”, zegt Van Egmond nu. Hij knielt naast de auto en stelt, leunend met zijn armen op de sidepod, zijn camera in. Want om een beeldvullende foto te maken met een fisheye-lens moet je van dichtbij fotograferen. Hij houdt zijn camera op slechts twintig centimeter van het hoofd van de coureur maar Senna is zo geconcentreerd dat hij pas opschrikt wanneer Van Egmond afdrukt en hij de klik hoort. De Braziliaan kijkt betrapt, maar handelt instinctief door meteen de telemetrie af te schermen. “Hij maakt een handgebaar, opzouten nu! Dit is één van de foto’s waar ik het meest trots op ben. Niet vanwege de kwaliteit, maar puur vanwege het verhaal erachter. Ik zou het nu nooit meer durven.” Bruno doet het dunnetjes over
Ook Bruno Senna vindt het een mooi verhaal en is onder de indruk van de foto. Op verzoek van Van Egmond is hij zo vriendelijk om mee werken aan een remake. Lees ook: Door de lens van Peter: Webber vs. vogeltje, hoe liep het af?