Na een bijzonder incidentrijke race in Cleveland is het Robert Doornbos gelukt om als tweede te eindigen. Doordat klassementsleider Sébastien Bourdais uitviel, is de Rotterdammer flink ingelopen op de Fransman. Doornbos staat nu tweede op drie punten achterstand.Al in de beginfase van de race werd Doornbos bestraft voor afwijken van zijn racelijn en het blokkeren van zijn tegenstander. Iets waar ze in de Champcars erg strikt op zijn. Wat er uitzag als een normale manoeuvre werd bestraft met een drivetrough-penalty. FORMULE 1 RaceReport kon via de boardradio mee luisteren en hoorde Doornbos zich beklagen tegenover zijn engineer. ,,Ik ben ontrecht bestraft. Hierdoor is mijn race over.”

Gelukkig liet de coureur van Minardi Team USA zijn koppie niet hangen en bleef hij vechten. Met resultaat. De één na de andere coureur ging in de fout. Dat in combinatie met een goede strategie zorgde ervoor dat Doornbos de tweede plaats kon opeisen. Een dolenthousiaste Doornbos: ,,Dit had ik niet meer verwacht.” Een overwinning behoorde op het einde zelfs tot de mogelijkheden. Uiteindelijk scheelde het maar een halve seconde met veteraan Paul Tracy.

Doornbos: ,,Nadat ik een penalty had gekregen voor het ‘blocken’ van Graham Rahal, dacht ik dat mijn race over was. Mijn engineer Michael Cannon riep me echter op het hoofd koel te houden en keihard te blijven pushen tot het einde. Complimenten voor het team: zij zorgden voor een superstrategie, waardoor ik mijn weg naar voren kon knokken. De laatste ronden waren spannend, want ik rook mijn kans. Helaas kwam ik er net niet aan te pas. Maar om na een dergelijke race als tweede te finishen is zeker niet verkeerd. Ik heb als rookie momenteel een 80% podium percentage en daar ben ik best trots op. Door consistent te presteren ben ik vol in de race om het kampioenschap en ik begin me steeds meer op mijn gemak te voelen.”

LV