Als je Michael Schumacher hoort praten, is er altijd dat woord: ambitie. Hij wil – hij moet – de beste worden. Het moeilijkste project in de Formule 1 is Ferrari weer kampioen maken. Nigel Mansell en Alain Prost lukte het niet. Daarom wíl Schumacher naar Ferrari. Lukt het hem wel, dan kan niemand twijfelen aan zijn grootsheid.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/96arg_023-600x387.jpg)
Schumachers eerste Ferrari was geen succesnummer. Foto: Sutton Images.
(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/Schumacher1997-01B-1500x1000.jpg)
Schumacher probeert Villeneuve in de slotrace van 1997 uit te schakelen om de titel veilig te stellen. De boze opzet mislukt. Foto: Peter van Egmond.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/Schumacher1999-10-600x400.jpg)
Schumacher maakt voor de glorietijd ook lastigere jaren door bij Ferrari. Foto: Peter van Egmond.
Schumacher barst in tranen uit als hij Senna’s aantal zeges evenaartHet móét dus lukken. Want als hij nu nóg niet slaagt, waarom een andere keer dan wel? De start is goed, drie overwinningen achter elkaar, terwijl McLaren verzaakt. Het lijkt erop alsof hij alle Grand Prix’ weleens kan winnen. Maar: McLaren krijgt haar zaakjes op orde en zet de aanval in, Schumachers soepele tred is verdwenen. Halverwege het jaar valt hij drie keer uit, moet twee keer genoegen nemen met plek twee achter Hakkinen, maar in Monza en Indianapolis is Schumacher weer de baas. Hij passeert Senna in Monza op de eeuwige zegelijst en barst in tranen uit. ‘We hebben je hart gezien’, jubelen Duitse boulevardbladen. Er kan niets meer mis gaan, er gaat niets mis: Schumacher wint in Japan op 8 oktober 2000 de wereldtitel, in een Ferrari.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/Schumacher2000-27-600x400.jpg)
De dirigent: Schumacher zet de Formule 1 begin jaren 2000 naar zijn hand. Foto: Peter van Egmond.
In 2006 zien we dat Schumacher het niet is verleerd; het rijden niet, maar zijn streken evenminIn 2006 recht Ferrari de rug. Laat de oude vos Schumacher, inmiddels 37, met zeven overwinningen zien dat hij het kunstje niet verleerd is, en zijn streken evenmin verloren. Zijn ‘parkeertruc’ (een nepcrash) in Monaco waarmee hij denkt Alonso pole te ontzeggen, maar waarvoor hij straf krijgt, is nog zo’n smet op zijn loopbaan die eind dat jaar tot een (achteraf voorlopig) einde komt. Niet in de stijl waarin hij had gehoopt, met de tweede plek in het WK, maar wél als meest succesvolle Formule 1-coureur ooit. Met Ferrari. Ambitie waargemaakt.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/01/03-mschumacher_016-1500x990.jpg)
Schumacher zwaait eind 2006 af als recordkampioen. Foto: Peter van Egmond.
Deel 1 – de beginjaren: van Kerpen naar Spa
Deel 2 – de Benetton-jaren: van uitdager tot kampioen
Deel 3 – de Ferrari-jaren: van dromen tot domineren
Deel 4 – de Mercedes-jaren: van glanzend zilver tot gewoon grijs