Op allerlei manieren zijn er meer dan vijftig mensen betrokken bij de communicatie op het circuit. Nog een dozijn Toro Rosso-medewerkers neemt deel aan het proces vanuit de ‘mission control’ in de basis in Faenza, terwijl een leger van engineers in Sakura, de fabriek van Honda, waarvan er ook één betrokken is bij de communicatie, de prestaties van de Honda-motor in de gaten houdt. ”Plotseling valt dan iemand uit de fabriek binnen die zegt: ‘Oh, de remmen zijn heet, vertel de coureur dat hij die moet afkoelen’. Dat gebeurt allemaal op één moment”, zegt Watson.

Foto: Motorsport Images
Focussen en de rest negeren
Degenen die op de pitmuur zitten, zijn aangesloten op de meeste kanalen omdat zij degenen zijn die de verantwoordelijkheid hebben over belangrijke beslissingen. Dit zijn de race-engineers van de coureurs, de technisch directeur, de strategie-engineer, de teambaas en de teammanager. ”Je komt in een situatie terecht waarin constant iemand in je oren praat”, zegt Watson. ”Je moet echt focussen om het stukje te pakken waar je naar wil luisteren, en de rest proberen te negeren. Natuurlijk heb je de mogelijkheid om kanalen te dempen”, aldus de teammanager van Toro Rosso. Geen beslissingen van monteurs
De enige teamleden die niet zijn verbonden met intercomkanalen, zijn degenen die daadwerkelijk iets doen behalve praten: coureurs en monteurs. De laatste groep ontvangt berichten van de teammanager, hoofdmonteur en de nummer één monteur van elke kant van de garage. ”Wanneer de race-engineer met de coureur praat, horen ze dat niet”, zegt Watson over de monteurs. Zoals hij uitlegt is daar een goede reden voor: ”We willen niet dat ze zelf beslissingen nemen.”
