Sutton Images
Daan de Geus
27 mei 2015
Mercedes, Ferrari, Honda en Renault, de vier in de Formule 1 actieve motorleveranciers, werken aan een plan om hun krachtbronnen met ingang van 2016 meer lawaai te laten maken.
Over het geluid van de huidige 1.6-liter V6-motor wordt al geklaagd sinds deze in 2014 geïntroduceerd werden. De hybride turbokrachtbronnen maken veel minder lawaai dan de schreeuwerige V8-motoren van voorheen, om nog maar te zwijgen over het verschil met de V10- of V12-motoren uit nog vroeger tijden. Nu er wordt nagedacht over plannen om de Formule 1 spectaculairder te maken, wordt echter ook weer naar het geluid gekeken.
Toen de V6-motoren net hun entree maakten, werd al geprobeerd om met een soort ’toeter’ op de uitlaat iets aan het volgens velen weinig indrukwekkende geluid te doen, maar dat mocht niet baten. Motorsport.com bericht nu echter dat de motorleveranciers de koppen bij elkaar hebben gestoken en aan een plan werken het geluid per 2016 al te verbeteren, in plaats van pas in 2017, als de Formule 1 mogelijk radicaal op de schop gaat.
Waar nu aan wordt gedacht, zo rapporteert Motorsport.com, is een geheel nieuw uitlaatsysteem. De huidige enkele uitlaatpijp zou vervangen moeten worden door twee exemplaren. Eén van die pijpen blijft dezelfde functie vervullen en zit nog altijd na de turbo geplaatst, maar de andere uitlaat zou direct aan de verbrandingsmotor verbonden moeten worden, om zo voor extra lawaai te zorgen.
Momenteel dempt de turbo – die achter de verbrandingsmotor zit – het geluid daarvan namelijk, maar door het nieuwe voorstel zou één van de uitlaatpijpen een ongedempt en turboloos V6-motorgeluid moeten uitstoten om zo in combinatie met de ‘reguliere’ uitlaatpijp weer echt herrie te maken.
Of het in de praktijk ook gaat werken, is volgens Renault-topman Cyril Abiteboul afwachten geblazen, maar het plan ligt al wel bij de F1 Strategy Group. Als dat orgaan ermee akkoord gaat, moeten alle teams er vervolgens echter ook nog mee instemmen, aangezien het een plan betreft dat binnen een jaar moet worden doorgevoerd. Als ook dat gebeurt, moet het voorstel tot slot nog door de FIA’s World Motor Sport Council geratificeerd worden.