Bernie Ecclestone maakt zich zorgen om het geluid dat de motoren in de Formule 1 produceren als in 2013 wordt overgestapt naar 1,6-liter turbo’s met vier cilinders.

De V12 is van een ver verleden, zelfs de V10 is voltooid verleden tijd en nu zijn er opnieuw grote veranderingen op motorgebied op komst. Ferrari-baas Luca di Montezemolo liet al weten dat het geluid 'wat zielig begint te worden voor de Formule 1'.

Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda is het met hem eens en maakt zich zorgen om een uniek aspect van de sport. Ook Ecclestone sluit nu aan in de rij van critici, al maakt de technische stand van zaken hem weinig uit.

“Het doet er voor mij niet toe of het 1,6- of 1,8-liter motoren zijn. Wat er voor mij toe doet, is het geluid dat zo'n krachtbron produceert”, aldus Ecclestone in gesprek met Motorline.cc. “Als het geluid niet deugt, deugt de Formule 1 ook niet.”

FIA-voorzitter Jean Todt denkt dat het helemaal niet nodig is zorgen te hebben. “Ik garandeer dat de sport in 2013 hartstikke attractief wordt en dat ook het geluid dan nog steeds in orde is”, zegt de Fransman.

“Een kleinere motor is van groot belang voor de fabrikanten die in de sport actief zijn. De ontwikkeling op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid is enorm snel gegaan en de Formule 1 kan niet achterblijven. Met de nieuwe regels wil de FIA een signaal afgeven.”