Michael Schumacher gelooft nog altijd dat zijn comeback een succes wordt en voelt zich gesterkt doordat Bernie Ecclestone er hetzelfde over denkt: “Het komt goed.”

In een dubbelinterview aan de officiële Formule 1-site laten Schumacher en Ecclestone, die elkaar inmiddels al twintig jaar kennen, hun licht schijnen op de tot nog toe weinig succesvolle terugkeer van eerstgenoemde.

Voor Ecclestone staat het buiten kijf dat zijn gesprekspartner, die 91 zeges achter zijn naam heeft staan, in staat zou zijn nog meer overwinning aan zijn totaal toe te voegen als hij een goede auto had: "Als Michael in een Red Bull reed, zou ik mijn geld op hem zetten."

Schumacher zelf wil dergelijke uitspraken niet doen, maar erkent wel dat hij 'andere mogelijkheden' zou hebben als hij in een bolide zat die net zo goed is als de RB6.

Ondanks het uitblijven van succes benadrukt Schumacher echter dat hij het wel gewoon naar zijn zin heeft achter het stuur: "Ik geniet van wat ik doe en rijd nog altijd op de limiet. Ik blijf er in geloven dat ik wederom een titel kan pakken, al weet ik ook dat daar tijd voor nodig is."

Tijd was ook een belangrijk ingrediënt voor Schumacher om van zijn periode bij Ferrari een succes te maken. Volgens Ecclestone was Schumachers werkwijze destijds dé reden dat de Duitser en de Scuderia de Formule 1 jarenlang domineerden: "Michael was altijd al een geweldige coureur, maar groeide al snel door tot een soort van teammanager, of een speler-coach, zoals ze in het voetbal zouden zeggen."

Schumacher zelf onderschrijft dat zijn betrokkenheid en toewijding een vitale rol hebben gespeeld bij het behalen van zijn wereldtitels. Nu hij bij Mercedes in dienst is, streeft Schumacher er naar ook daar een dergelijke invulling aan zijn functie te geven: "Ik heb natuurlijk al jaren met Ross Brawn (teambaas van Mercedes, red.) en een aantal andere mensen uit het team samengewerkt, dus het is logisch dat mijn werk niet beperkt blijft tot het besturen van de auto."

"Ik ben zeker geen engineer of aerodynamica-expert, maar ik heb genoeg ervaring om te weten welke kant we op moeten", vervolgt de zevenvoudig wereldkampioen. "Zelfs met alle computerprogramma's en data die we hebben, zijn het uiteindelijk de mensen die de beslissingen moeten nemen."

Om die redenen houdt ook Ecclestone er vertrouwen in dat het wel weer goed komt met de nu 41-jarige Schumacher. "Hij racet om te winnen en is nog altijd honderd procent fit en getalenteerd. Zeges zitten er op het moment niet in, dus hij moet er aan werken om de auto naar zijn zin te krijgen."

Criticasters beweren echter dat Schumacher 'het' kwijt is, omdat zijn teamgenoot Nico Rosberg hem over het algemeen verslaat. Schumacher zelf blijft echter kalm onder dit soort suggesties: "Ik ken alle details. In de huidige auto is Nico inderdaad beter. Tijdens de kwalificaties is het verschil groot, maar tijdens de race ligt het altijd al een stuk dichter bij elkaar. Ik weet echter precies hoe ik daar verandering in moet brengen en daar werk ik nu dan ook aan."

Een dergelijke verandering kost echter tijd, benadrukt Schumacher nog maar eens: "Het is geen geheim dat de auto me niet ligt en het aan ons zelf is om dat te veranderen, maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag."