Ecclestone: ‘Motorprobleem F1 nog niet opgelost’
Daan de Geus
31 januari 2016
Bernie Ecclestone, de grote commerciële baas van de Formule 1, is van mening dat het motorprobleem van sport – ondanks een akkoord omtrent klantenmotoren – nog niet is opgelost.
Hoewel de F1 Strategy Group en FIA onlangs bekendmaakten een deal te hebben gesloten over het verlagen van de prijs voor klantenmotoren en regels zouden hebben opgesteld om te voorkomen dat er teams zonder motorleverancier komen te zitten, is van een echte oplossing geen sprake, meent Ecclestone.
“Tot teams de beschikking kunnen hebben over een motor die een stuk goedkoper is om te produceren, zullen er namelijk problemen blijven bestaan”, waarschuwt Ecclestone ten overstaan van de BBC.
Macht
Het achterliggende probleem, volgens Ecclestone, is namelijk dat Mercedes en Ferrari de macht nog altijd in handen hebben. Dit omdat ze over de sterkste motoren beschikken en met elk drie klanten ook veel politieke invloed hebben, maar Mercedes en Ferrari in de eerste plaats aan de belangen van hun eigen fabrieksteams denken. “Als we met de Formule 1 Commissie bij elkaar komen en Mercedes en Ferrari onder één hoedje spelen, wat niet ongewoon is, dan kunnen ze altijd genoeg stemmen bij elkaar vergaren om hun zin te krijgen. Ze hebben dus feitelijk de controle over de Formule 1.” Naast haar eigen team voorziet Mercedes ook Williams, Force India en Manor van motoren, terwijl Sauber, Haas en Toro Rosso klanten van Ferrari zijn. Acht van de elf teams rijden dus met Mercedes- of Ferrari-motoren. Renault heeft naast haar eigen fabrieksteam maar één klant en dat is Red Bull, waarmee het een ongemakkelijke relatie heeft, terwijl McLaren met Honda werkt. Compromis
Ecclestone had graag gezien dat een onafhankelijke, niet aan een fabrieksteam gebonden leverancier de Formule 1 zou betreden om goedkope maar krachtige standaardmotoren te leveren, maar dat plan werd eind 2015 afgeschoten door de Formule 1 Commissie. Dat de Formule 1 met de huidige hybride V6-turbokrachtbronnen verdergaat, zint Ecclestone ondanks het recente compromis dus nog altijd niet bepaald. Volgens de Brit wordt er op 25 februari verder vergaderd over de plannen om de motoren goedkoper, minder complex en luider te maken. Ecclestone geeft tegenover de BBC echter bij voorbaat al aan dat hij betwijfelt dat die gesprekken uitkomst gaan bieden.
Het achterliggende probleem, volgens Ecclestone, is namelijk dat Mercedes en Ferrari de macht nog altijd in handen hebben. Dit omdat ze over de sterkste motoren beschikken en met elk drie klanten ook veel politieke invloed hebben, maar Mercedes en Ferrari in de eerste plaats aan de belangen van hun eigen fabrieksteams denken. “Als we met de Formule 1 Commissie bij elkaar komen en Mercedes en Ferrari onder één hoedje spelen, wat niet ongewoon is, dan kunnen ze altijd genoeg stemmen bij elkaar vergaren om hun zin te krijgen. Ze hebben dus feitelijk de controle over de Formule 1.” Naast haar eigen team voorziet Mercedes ook Williams, Force India en Manor van motoren, terwijl Sauber, Haas en Toro Rosso klanten van Ferrari zijn. Acht van de elf teams rijden dus met Mercedes- of Ferrari-motoren. Renault heeft naast haar eigen fabrieksteam maar één klant en dat is Red Bull, waarmee het een ongemakkelijke relatie heeft, terwijl McLaren met Honda werkt. Compromis
Ecclestone had graag gezien dat een onafhankelijke, niet aan een fabrieksteam gebonden leverancier de Formule 1 zou betreden om goedkope maar krachtige standaardmotoren te leveren, maar dat plan werd eind 2015 afgeschoten door de Formule 1 Commissie. Dat de Formule 1 met de huidige hybride V6-turbokrachtbronnen verdergaat, zint Ecclestone ondanks het recente compromis dus nog altijd niet bepaald. Volgens de Brit wordt er op 25 februari verder vergaderd over de plannen om de motoren goedkoper, minder complex en luider te maken. Ecclestone geeft tegenover de BBC echter bij voorbaat al aan dat hij betwijfelt dat die gesprekken uitkomst gaan bieden.
Gerelateerd nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws