HRTs technisch directeur Jackie Eeckelaert denkt dat het team last gaat krijgen van het verhuizen van de technische afdeling van Duitsland naar Spanje: “We moeten nu eigenlijk weer opnieuw beginnen.”

 

HRTs hoofdkwartier staat in Spanje, maar de renstal beschikt niet over eigen technische faciliteiten en maakte dus tot voor kort gebruik van de uitvalbasis van de voormalige teambaas Colin Kolles in het Duitse Greding.

 

Kolles heeft de renstal sinds half december echter verlaten en is inmiddels opgevolgd door Luis Pérez-Sala, hetgeen aansluit bij de wens van eigenaar Thesan Capital om de formatie als een meer Spaans team te profileren.

 

Een gevolg van die koerswijziging is ook dat HRT zich volledig in Spanje wil vestigen, maar dat is niet zonder gevolgen, zo vertelt Eeckeleart aan het Belgische La Libre: “Een gevolg van de verhuizing is dat zo’n negentig procent van het in Duitsland werkzame personeel daar ook blijft en niet meekomt naar Spanje.”

 

“Dit is spijtig, want hoewel onze oude bolide niet bijster goed was, begon het team wel goed op elkaar ingespeeld te raken en samen te werken. Hierdoor is het dus een beetje alsof we als team weer helemaal opnieuw moeten beginnen”, kaart de Belg een probleempunt aan.

 

Eeckelaert geeft verder aan dat de voor 2012 bedoelde auto nog wel volledig in Duitsland is gemaakt en impliceert dat HRT ook gewoon van Cosworth-motoren gebruik blijft maken. “We hebben een compleet eigen auto geconstrueerd in onze fabriek in Duitsland, en deze zal worden aangedreven door een Cosworth-krachtbron”, deelt hij mede.

 

“Met de nieuwe auto hopen we onze strijd met Marussia te kunnen vervolgen. Op meer kunnen we momenteel niet hopen, want we zijn pas in september met de nieuwe auto begonnen. Dat is later dan de andere teams van start zijn gegaan met hun bolide, dus we moeten realistisch blijven en mogen niet gaan dromen.”

 

Wat betreft de rijdersbezetting spreekt Eeckelaert zich ook nog uit. Teambaas Pérez-Sala gaf onlangs aan dat het noodzaak is dat de formatie een coureur weet te vinden die sponsorgeld met zich meebrengt, maar volgens Eeckelaert zijn jeugd en talent daarnaast ook vereisten voor de toekomstige teamgenoot van Pedro de la Rosa: “We zoeken een jongere coureur met potentie”, verkondigt hij.

 

“Het is niet in het belang van het team om een pensioengerechtigde rijder aan te nemen, terwijl het ook niet zo is dat we per se een tweede Spaanse coureur moeten vastleggen.”

 

Eeckelaert noemt verder geen namen van coureurs die in aanmerking komen voor het stoeltje, maar lijkt tot slot nog wel uit te sluiten dat Vitantonio Liuzzi het behoudt: “Hij heeft de kansen die hij heeft gehad niet echt aangegrepen.”