Sutton Images
Eelco den Boer
11 november 2016
De ontknoping van het wereldkampioenschap is aanstaande. Van de 22 coureurs zijn er nog 2 over die aanspraak maken op de titel. Maar laat de rest zich alsjeblieft niet afzijdig houden.
Schreeuwend zat ik voor de televisie toen Alexander Wurz tijdens de Grand Prix van Japan in 1998 ogenschijnlijk bewust aan de kant ging voor Michael Schumacher. De Duitser had zijn Ferrari-motor laten afslaan bij de start en kon dat nou net niet gebruiken in zijn jacht op kampioenschapsleider Mika Häkkinen. Wurz, die in Monaco nog zo brutaal had gestreden met Schumacher, wilde zich niet mengen in de titelstrijd. Maar door dat niet te doen, deed hij dat juist wel.
Want om kampioen te worden, moet je iedereen verslaan. En elke race staat op zich. Zelfs al hebben coureurs mathematisch geen enkele kans meer op het kampioenschap, blijven ze een rol spelen in het geheel. Natuurlijk wil niemand dat de strijd beslist wordt door een drieste actie die tot een vermijdbare botsing leidt, maar van al te passief gedrag wordt ook niemand gelukkig. Iedereen heeft dezelfde rechten op de baan en dus ook om de Mercedes-coureurs aan te vallen.
Toto Wolff vond dat Max Verstappen zich in Mexico gedeisd had moeten houden, omdat zijn aanval op Nico Rosberg wellicht bepalend had kunnen zijn voor het kampioenschap. Gelukkig trekt Verstappen zich daar weinig van aan. “Kun je je voorstellen dat ik tegen mijn team zeg dat ik maar achter ze blijf rijden? Dan zouden ze niet erg gelukkig worden. Natuurlijk probeer je ze niet te raken, maar dat is het hele seizoen het geval. De benadering blijft dus hetzelfde.”
Zo is het maar net. Of het nu aan begin van het jaar is of aan het einde, moet iedereen voor een zo hoog mogelijke klassering kunnen knokken. De titelstrijd ontvouwt zich dan vanzelf wel. Juist de coureurs die eventueel voor of tussen de Mercedessen rijden kunnen het verschil maken en dus de ontknoping alleen maar spannender maken. Of het nu Rosberg of Hamilton wordt, dat maakt mij echt niet uit, laten we hopen dat het in ieder geval een felle, maar faire finale wordt.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen