Eelco den Boer
18 september 2016
Zoals je in het meest recente nummer van Formule 1 hebt kunnen lezen, is de Grand Prix van Singapore een succesnummer. Alle lof voor het prachtige evenement is terecht, maar niet alles is rozengeur en maneschijn.
En dan heb ik het niet over de kwellende klanken van Kylie Minogue in het eclectische entertainmentprogramma rondom de race. Of de coverband die daarop volgde. En daarmee bedoel ik dan weer niet wat tegenwoordig voor Queen moet doorgaan (al vervult Adam Lambert de rol van Freddie Mercury altijd nog beter dan Paul Rodgers, ook hij komt niet in de buurt van het origineel), maar een lokaal stel muzikanten dat optrad in het enige eetcafé tussen het circuit en ons hotel dat om twee uur ’s nachts nog open was. Zelden zo’n slechte vertolking van Radioheads Creep gehoord. En dat was dan nog een van de weinige nummers waar ze daadwerkelijk de songtekst van kenden.
Maar hoewel Singapore een 24-uurs-economie kent en veel in de stad is afgesteld op het raceweekend, houdt de metrodienst rond middernacht op. Taxi’s rijden af en aan, maar het valt niet mee er eentje te vinden die beschikbaar is, en dat dan ook nog op een punt waar hij mag stoppen. Dus wordt het een nachtelijke wandeling. Singapore staat bekend als een van de schoonste steden ter wereld, onder meer door hoge boetes voor afval op straat gooien (Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene moest 700 euro afrekenen omdat hij een peuk achterliet), maar het lijkt de laatste jaren toch wat achteruit te gaan. Zwerfvuil is ook hier lang geen zeldzaamheid meer.
Op een paar stenen bankjes liggen twee mannen te slapen, waarschijnlijk gastarbeiders. Talloze Indiërs, Chinezen en Filipijnen houden de status van Singapore in stand. Zonder deze onbezongen helden zou ook de Grand Prix nooit zo’n geslaagd evenement zijn. Maar het valt te betwijfelen dat zij delen in dat succes. De schijnwerpers staan gericht op de hoogtepunten van de stad, maar laten we onze ogen niet sluiten voor de duistere kant. Een Grand Prix is goed voor de lokale economie, maar het mag niet omslaan naar uitbuiting of andere vuile praktijken. Hopelijk weet Singapore dat straatje ook schoon te houden.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen