![Daniil Kyvat in betere tijden, terwijl hij handtekeningen uitdeelt in thuisland Rusland.](https://www.formule1.nl/app/uploads/2016/06/Kyvat-handtekening-600x400.jpg)
Daniil Kyvat in betere tijden, terwijl hij handtekeningen uitdeelt in thuisland Rusland.
Anno 2016 is Red Bull de grootste investeerder in jong talent. Met afstand zelfs, zegt Frits van Amersfoort. Het geeft er volgens hem jaarlijks tientallen miljoenen aan uit. “De leegte die de sigarettenfabrikanten als sponsor hebben achtergelaten, heeft Red Bull zo’n beetje alleen opgevuld”, stelt de Nederlander, die met zijn raceteam zowel Jos als Max Verstappen op het pad naar de Formule 1 gidste. “En omdat het eigenlijk de enige echte grote sponsor voor jong talent is, kan Red Bull zich veel permitteren. Ze zoeken namelijk niet zomaar een talent, maar het beste van het beste. De lat ligt heel hoog. Dat is ook wel te begrijpen.” Want wie betaalt, bepaalt. David Coulthard begrijpt dan ook weinig van alle commotie over het besluit om Kvyat te degraderen. De Schot, zelf vier jaar coureur bij het team, verdedigt zijn oude werkgever. “Red Bulls zoektocht naar talent heeft tot twee teams geleid. Mercedes en Ferrari zouden dat ook kunnen doen, maar doen het niet. Daarom ben ik verrast als mensen zeggen: ‘Dit is niet netjes.’ Daniil is vanuit de GP3 naar de Formule 1 gebracht. Red Bull is niet onaardig voor hem geweest; de beslissing is genomen op basis van een analyse van hem en de andere coureurs, niet vanwege één weekeinde.” Meer dan fair
Dat Kvyats prille Formule 1-loopbaan er met een beetje pech na dit seizoen alweer op zit, is van secundair belang. Wie zich als coureur aan Red Bull overgeeft, weet wat de consequenties kunnen zijn. “Dit is Formule 1”, countert Franz Tost, teambaas van Toro Rosso. “Ik vind dat Red Bull altijd meer dan fair is voor zijn rijders. Ook voor Kvyat, ja. Coureurs in het opleidingsprogramma krijgen fantastische mogelijkheden en ze krijgen alle ingrediënten aangereikt om te laten zien waartoe ze in staat zijn.” Dit is een voorproefje uit het magazine. Meer lezen? Formule 1 editie 8/9 ligt nu in de winkel of bestel hem online!