In Spanje stond Verstappen op het podium en Monaco zou Red Bull goed moeten liggen. Hoe liggen z’n kansen daar?
“Je ziet de laatste jaren dat Red Bull sterk is in Monaco, dus op papier zou je zeggen dat een podiumplek erin zit – en P1 is ook een podiumplek, zeg ik altijd maar! Aan de andere kant blijft het Monaco: het Grande Casino. We hebben Lewis Hamilton er een paar jaar geleden een zege in het putje zien gooien en Daniel Ricciardo heeft er ook wel eens eentje door z’n vingers zien glippen. Dat kan zomaar gebeuren. Monaco kan compleet onvoorspelbaar zijn, een eentonige optocht, en alles er tussenin.” In Spanje was Mercedes weer ijzersterk, nadat Ferrari de races daarvoor beter leek. Hoe zit het tussen die teams?
“Mercedes is sinds 2017 niet meer zo dominant als voorgaande jaren, al hadden ze vorig jaar nog wel het sterkste totaalpakket. Je ziet toch dat nu de regels grotendeels stabiel blijven, je nivellering krijgt. Ik denk ook: je kan het best tien jaar dezelfde regels hebben, want dan heeft iedereen de laatste vier jaar het Ei van Columbus ontdekt. Of het al zover is? Ferrari en Red Bull zitten er wel écht dichter bij. Dat betekent dat Mercedes geen fouten mag maken, anders lopen ze zeges mis. Hamilton heeft er ook ‘pas’ twee dit jaar. ” In Barcelona kreeg Romain Grosjean drie plekken straf en twee strafpunten voor z’n rol in de startcrash. U vond dat hij geschorst had moeten worden…
“Ik vond wat hij deed echt onacceptabel. Vooral omdat hij zei dat hij het willens en wetens deed. Als je aan de buitenkant van zo’n bocht de controle verliest, moet je gewoon de remmen blokkeren en naar buiten schuiven. Dat deed hij bewust niet. Hij ging vol op het gas, stak de baan over en bracht z’n collega’s in gevaar. Ik vind het dus een straf van niks. Max kreeg geen gridstraf, maar wel twee strafpunten voor dat gebeuren met Sebastian Vettel in China. Dat staat toch niet in verhouding? Dat is ook het probleem. Ik moet zeggen dat ik het met tachtig procent van de straffen oneens ben. Het gaat vaak – zoals tussen Max en Vettel – toch om racesituaties waarin je de grens opzoekt. Dan kan het gebeuren dat je er net overheen gaat. Zoiets als Grosjean nu of Vettel in 2017 in Singapore – toen hij Max, zichzelf en zijn teamgenoot uitschakelde door lukraak een gat dicht te gooien – zijn daarentegen dingen die je bewust doet. Daar zit voor mij het verschil in.” Monaco is een lastig raceweekend, wat is er belangrijk?
“Dat je die twee trainingen op donderdag goed doorkomt, veel ronden doet en in je ritme komt. Die eerste dag moet probleemloos zijn.” En dan de kwalificatie. Cruciaal?
“Als alles normaal loopt, is de top drie na de eerste bocht ook de top drie aan de finish. Maar dat geschiedt vaak niet zonder slag of stoot, en dat maakt Monaco ook Monaco. Het is wat het zo leuk maakt: de spanning van wat er kán gebeuren.” Is het de mooiste race van het jaar?
“De mooiste race… Als je alles in ogenschouw neemt, heeft Monaco alles wat de Formule 1 moet hebben: glitz, glamour, sport en verrassingen. In die zin is het als totaalplaatje het beste evenement voor de sport, maar je moet het dan soms wel los zien van die rondjes op zondag.”
The boys working hard for 1st race of the year #groupcracing Most important part has arrived #MPI #steeringwheel @maxpapis @MPI_INNOVATIONS pic.twitter.com/eaxzRtTKMx
— allard kalff (@allardkalff) March 22, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."