Even bellen met Allard Kalff: ‘Verloren gevecht’ was onderdeel van Hamiltons plan
Sjaak Willems
15 juli 2019
De Grand Prix van Engeland leverde genoeg stof tot napraten op. Dat doen we met autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff. Hij zag een tactische masterclass van Lewis Hamilton. “Het was voor Bottas een gevalletje ‘Won the battle, lost the war.'”
Het eerste echte gevecht tussen Hamilton en Bottas op de baan, wat viel je op?
“Lewis Hamilton had een plannetje. En daarvoor hoefde hij niet aan de leiding te rijden. Dat gevecht in de openingsfase was mooi maar uiteindelijk was het voor Bottas een gevalletje ‘Won the battle but lost the war’. Het is de klasse van Hamilton, hij bepaalt zelf zijn strategie.” “Voor de wedstrijd stelde Pirelli dat een twee-stopper (medium-medium-hard) de snelste optie zou zijn voor wie er op medium zou starten. Bottas en zijn team zijn daar blind voor gegaan.” En waarom deed Hamilton dat dan niet, denk je?
“Vrijdag heeft Hamilton een betere longrun op medium gereden dan aanvankelijk werd gedacht dat mogelijk was. Hij was er van overtuigd dat hij het ging halen met een een-stopper naar hard. Iemand als Schumacher deed dat ook: ook al zegt de computer A, wij gaan B doen. Ok, Hamilton heeft mazzel gehad met de safety car. Het gaf extra marge voor zijn stop maar hij had al aan het bandenreglement voldaan en rijdt hem naar huis. Raar is ook dat Bottas na zijn stop niet inliep op Hamilton.” “Een ander essentieel onderdeel van het plannetje van Hamilton was dat Bottas een zo kort mogelijke eerste stint reed. Hij moest zo vroeg mogelijk naar binnen. Het gevecht was niet voor de bühne maar dat hielp wel daarbij, alleen zo kon het plan slagen. Hij dwong Bottas zo zijn linkervoorband op te rijden. Vraag is wel, hoe kan Hamilton met versleten banden de snelste ronde rijden? Dat is toch wel een klasseverschil.” Een maand geleden zei je na Canada dat coureurs het zelf moeten uitvechten op de baan, het liefst zonder straffen.
“Dat hebben we met Verstappen en Leclerc in ieder geval gezien. Keihard knokken, half naast de baan, een gevecht zoals je het wilt zien. Dit is wat we willen, op het scherpst van de snede. Leclerc dreef Verstappen naar buiten bij het uitkomen van Club Corner. Ik weet niet wat er gezegd is in de Drivers Briefing: dat stukje asfalt ligt er, wel of niet gebruiken? Maar voor mij was dit racen.” “En we moeten niet vergeten, we hebben een mooie wedstrijd gehad ondanks dat Mercedes toch redelijk dominant was. Mercedes mag van mij 21 keer 1 en 2 eindigen, zolang we dit soort wedstrijden blijven zien.” En werd daar dan altijd volgens de letter der wet geracet?
“Daar wil ik wel wat over kwijt. Zonder de prestaties van Verstappen in Oostenrijk te willen bagatelliseren, sommige jongens lijken de basisprincipes van het racen te zijn vergeten. Leclerc liet daar een wagenwijd gat open voor Verstappen. Toen ik vroeger voor Jan Lammers ging racen, was regel 1 heel duidelijk: Gij zult nooit aan de binnenkant uitgeremd worden!” “Op het Hangar Straight hield Vettel zich aan de regel van Lammers, hij gooide de deur aan de binnenkant dicht. Petje af, dat is racen. Daar deed hij niks verkeerd. Verstappen nam veel snelheid mee de bocht in en gleed wat naar buiten. Vettel ging in de volgende remzone voor de binnenkant, hij dacht dat er wel een gaatje zou komen. Dat vind ik onbegrijpelijk. Verstappen zal dat nooit toestaan.” Hij bood in ieder geval wel meteen zijn excuses aan.
“Sebastian Vettel maakte een fout. Hij kon ook niet anders dan zijn excuses aanbieden. Zoveel was er niet aan de hand, hij reed tegen iemand aan en dat heeft hij wel vaker gedaan. Het gebeurt de laatste tijd alleen vaker. Vettel heeft een teamgenoot die minstens net zo snel is, Leclerc legt hem het vuur aan de schenen. En nu kruipen er meer en meer foutjes in. Voor een topcoureur is het belangrijk om in een flow te zitten. Zit hij dat niet, dan gaat hij forceren en komen de akkefietjes.” “We herinneren ons van Vettel de momenten met Webber in Turkije, met Hamilton in Bakoe en de fouten van vorig jaar. Het overkomt hem vaker, hij anticipeert op degene voor hem maar komt dan in een situatie terecht waarin hij niet meer terug kan.”
“Lewis Hamilton had een plannetje. En daarvoor hoefde hij niet aan de leiding te rijden. Dat gevecht in de openingsfase was mooi maar uiteindelijk was het voor Bottas een gevalletje ‘Won the battle but lost the war’. Het is de klasse van Hamilton, hij bepaalt zelf zijn strategie.” “Voor de wedstrijd stelde Pirelli dat een twee-stopper (medium-medium-hard) de snelste optie zou zijn voor wie er op medium zou starten. Bottas en zijn team zijn daar blind voor gegaan.” En waarom deed Hamilton dat dan niet, denk je?
“Vrijdag heeft Hamilton een betere longrun op medium gereden dan aanvankelijk werd gedacht dat mogelijk was. Hij was er van overtuigd dat hij het ging halen met een een-stopper naar hard. Iemand als Schumacher deed dat ook: ook al zegt de computer A, wij gaan B doen. Ok, Hamilton heeft mazzel gehad met de safety car. Het gaf extra marge voor zijn stop maar hij had al aan het bandenreglement voldaan en rijdt hem naar huis. Raar is ook dat Bottas na zijn stop niet inliep op Hamilton.” “Een ander essentieel onderdeel van het plannetje van Hamilton was dat Bottas een zo kort mogelijke eerste stint reed. Hij moest zo vroeg mogelijk naar binnen. Het gevecht was niet voor de bühne maar dat hielp wel daarbij, alleen zo kon het plan slagen. Hij dwong Bottas zo zijn linkervoorband op te rijden. Vraag is wel, hoe kan Hamilton met versleten banden de snelste ronde rijden? Dat is toch wel een klasseverschil.” Een maand geleden zei je na Canada dat coureurs het zelf moeten uitvechten op de baan, het liefst zonder straffen.
“Dat hebben we met Verstappen en Leclerc in ieder geval gezien. Keihard knokken, half naast de baan, een gevecht zoals je het wilt zien. Dit is wat we willen, op het scherpst van de snede. Leclerc dreef Verstappen naar buiten bij het uitkomen van Club Corner. Ik weet niet wat er gezegd is in de Drivers Briefing: dat stukje asfalt ligt er, wel of niet gebruiken? Maar voor mij was dit racen.” “En we moeten niet vergeten, we hebben een mooie wedstrijd gehad ondanks dat Mercedes toch redelijk dominant was. Mercedes mag van mij 21 keer 1 en 2 eindigen, zolang we dit soort wedstrijden blijven zien.” En werd daar dan altijd volgens de letter der wet geracet?
“Daar wil ik wel wat over kwijt. Zonder de prestaties van Verstappen in Oostenrijk te willen bagatelliseren, sommige jongens lijken de basisprincipes van het racen te zijn vergeten. Leclerc liet daar een wagenwijd gat open voor Verstappen. Toen ik vroeger voor Jan Lammers ging racen, was regel 1 heel duidelijk: Gij zult nooit aan de binnenkant uitgeremd worden!” “Op het Hangar Straight hield Vettel zich aan de regel van Lammers, hij gooide de deur aan de binnenkant dicht. Petje af, dat is racen. Daar deed hij niks verkeerd. Verstappen nam veel snelheid mee de bocht in en gleed wat naar buiten. Vettel ging in de volgende remzone voor de binnenkant, hij dacht dat er wel een gaatje zou komen. Dat vind ik onbegrijpelijk. Verstappen zal dat nooit toestaan.” Hij bood in ieder geval wel meteen zijn excuses aan.
“Sebastian Vettel maakte een fout. Hij kon ook niet anders dan zijn excuses aanbieden. Zoveel was er niet aan de hand, hij reed tegen iemand aan en dat heeft hij wel vaker gedaan. Het gebeurt de laatste tijd alleen vaker. Vettel heeft een teamgenoot die minstens net zo snel is, Leclerc legt hem het vuur aan de schenen. En nu kruipen er meer en meer foutjes in. Voor een topcoureur is het belangrijk om in een flow te zitten. Zit hij dat niet, dan gaat hij forceren en komen de akkefietjes.” “We herinneren ons van Vettel de momenten met Webber in Turkije, met Hamilton in Bakoe en de fouten van vorig jaar. Het overkomt hem vaker, hij anticipeert op degene voor hem maar komt dan in een situatie terecht waarin hij niet meer terug kan.”