Even bellen met… Giedo van der Garde: ‘Je zag het respect tussen Lewis en Max, ze lieten elkaar leven’
Motorsport Images
Daan de Geus
27 mei 2019
In de rubriek Even bellen met… spreken we dit keer met ex-Formule 1-en huidig WEC-coureur Giedo van der Garde over de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in Monaco, het gedoe in de pits en Red Bulls kansen later dit jaar. “Je wist dat Max er voor zou gaan, maar ook dat Lewis de deur een beetje zou sluiten.”
“Het was echt een super prestatie van Lewis. Je zag gewoon hoe hij met die banden worstelde, en dan vooral de voorbanden. Hij kwam echt nog maar amper de bocht door, moest telkens heel vroeg op het gas om de auto te roteren. Aan hoe hij reed, vind ik dat je heel erg ziet hoe eager hij nog is en hoezeer hij jaagt op die zesde titel. Hij is toch ook iemand die telkens álles eruit haalt. Natuurlijk, je hoorde aan zijn radioboodschappen wel dat hij zich zorgen maakte over de pace en het moeilijk had, maar het team wist hem goed te kalmeren en de situatie te managen. In die zin is het ook echt een overwinning van beide, vind ik, van Lewis én het team.” Dan Verstappen, die na de stops constant op jacht was naar Hamilton. Je wist dat die inhaalpoging zou komen, toch?
“Ja, en dat moment dat hij het deed, in die ronde, was ook zijn enige kans. Lewis had een slechte exit, terwijl Max juist super uit Portier kwam en de tunnel in ging. In zo’n run weet je dan dat het moeilijk wordt tegenover de Mercedes-power, maar Max had goed de slipstream te pakken. Als er dan een klein gaatje is, weet je van Max dat hij er voor gaat. Ik vond het een compleet terechte actie van Max, helemaal juist dat hij er voor ging. Maar ja, je weet ook van Lewis dat ie dan net een beetje de deur dicht doet, wat ook terecht is. Er was licht contact, maar het ging goed. Ze lieten elkaar leven. Ik denk dat je daar heel erg aan ziet dat ze veel respect voor elkaar hebben.”
(tekst loopt door onder de foto) Er was nog wat ophef om Valtteri Bottas, die tijdens de safetycar en bij de pitingang wel erg rustig gereden zou hebben…
“Mercedes haalde Hamilton en Bottas tegelijk naar binnen, dan probeer je als achterste van de twee altijd wat ruimte te laten zodat je niet te lang geparkeerd staat. Ik vond het wel slim van Bottas, hou daar wel van. Het viel in elk geval ook wel op! Of het mag? In zo’n situatie mag je een paar autolengtes ruimte houden, ja. De safetycar reed er op dat moment bovendien nog niet voor, dan is er zeker speelruimte om binnen het redelijke gaten te laten vallen. Max kwam daarna natuurlijk alsnog op zijn pad met die unsafe release.” Wat vind je daar van?
“Een lastige situatie, echt 50-50. Als Max iets minder naar rechts had gezeten en geen contact had gemaakt met Bottas, waren ze er wel mee weggekomen (zonder vijf tellen tijdstraf, red.), denk ik. Tegelijkertijd snap ik wel van Red Bull dat ze hem wegstuurden: ze maakten een super pitstop en als ze hadden gewacht, waren ze zelfs achter Vettel terechtgekomen.” Monaco was de eerste race waarin Red Bull het Mercedes moeilijk maakte. Hoe hoopgevend is dat?
“Lastige vraag. Red Bull is altijd sterk in Monaco en dat waren ze nu weer, maar ik denk dat ze het straks op een normaal circuit wel weer een beetje moeilijker hebben. Red Bull werkt wel hard aan allerlei updates en Honda ook aan de motor, maar op andere banen met langere en meer rechte stukken – die je in Monaco natuurlijk amper hebt – gaan ze weer wat meer inleveren op de Mercedes- en Ferrari-power. Ik denk wel dat Red Bull nog vooruit komt en dat ze constant zullen blijven verbeteren, maar dat zal om stapjes gaan en niet om sprongen.”
Giedo, laten we met de winnaar beginnen: hoe zie jij Hamiltons optreden in Monaco?
“Het was echt een super prestatie van Lewis. Je zag gewoon hoe hij met die banden worstelde, en dan vooral de voorbanden. Hij kwam echt nog maar amper de bocht door, moest telkens heel vroeg op het gas om de auto te roteren. Aan hoe hij reed, vind ik dat je heel erg ziet hoe eager hij nog is en hoezeer hij jaagt op die zesde titel. Hij is toch ook iemand die telkens álles eruit haalt. Natuurlijk, je hoorde aan zijn radioboodschappen wel dat hij zich zorgen maakte over de pace en het moeilijk had, maar het team wist hem goed te kalmeren en de situatie te managen. In die zin is het ook echt een overwinning van beide, vind ik, van Lewis én het team.” Dan Verstappen, die na de stops constant op jacht was naar Hamilton. Je wist dat die inhaalpoging zou komen, toch?
“Ja, en dat moment dat hij het deed, in die ronde, was ook zijn enige kans. Lewis had een slechte exit, terwijl Max juist super uit Portier kwam en de tunnel in ging. In zo’n run weet je dan dat het moeilijk wordt tegenover de Mercedes-power, maar Max had goed de slipstream te pakken. Als er dan een klein gaatje is, weet je van Max dat hij er voor gaat. Ik vond het een compleet terechte actie van Max, helemaal juist dat hij er voor ging. Maar ja, je weet ook van Lewis dat ie dan net een beetje de deur dicht doet, wat ook terecht is. Er was licht contact, maar het ging goed. Ze lieten elkaar leven. Ik denk dat je daar heel erg aan ziet dat ze veel respect voor elkaar hebben.”
(tekst loopt door onder de foto) Er was nog wat ophef om Valtteri Bottas, die tijdens de safetycar en bij de pitingang wel erg rustig gereden zou hebben…
“Mercedes haalde Hamilton en Bottas tegelijk naar binnen, dan probeer je als achterste van de twee altijd wat ruimte te laten zodat je niet te lang geparkeerd staat. Ik vond het wel slim van Bottas, hou daar wel van. Het viel in elk geval ook wel op! Of het mag? In zo’n situatie mag je een paar autolengtes ruimte houden, ja. De safetycar reed er op dat moment bovendien nog niet voor, dan is er zeker speelruimte om binnen het redelijke gaten te laten vallen. Max kwam daarna natuurlijk alsnog op zijn pad met die unsafe release.” Wat vind je daar van?
“Een lastige situatie, echt 50-50. Als Max iets minder naar rechts had gezeten en geen contact had gemaakt met Bottas, waren ze er wel mee weggekomen (zonder vijf tellen tijdstraf, red.), denk ik. Tegelijkertijd snap ik wel van Red Bull dat ze hem wegstuurden: ze maakten een super pitstop en als ze hadden gewacht, waren ze zelfs achter Vettel terechtgekomen.” Monaco was de eerste race waarin Red Bull het Mercedes moeilijk maakte. Hoe hoopgevend is dat?
“Lastige vraag. Red Bull is altijd sterk in Monaco en dat waren ze nu weer, maar ik denk dat ze het straks op een normaal circuit wel weer een beetje moeilijker hebben. Red Bull werkt wel hard aan allerlei updates en Honda ook aan de motor, maar op andere banen met langere en meer rechte stukken – die je in Monaco natuurlijk amper hebt – gaan ze weer wat meer inleveren op de Mercedes- en Ferrari-power. Ik denk wel dat Red Bull nog vooruit komt en dat ze constant zullen blijven verbeteren, maar dat zal om stapjes gaan en niet om sprongen.”