Even bellen met… Jan Lammers: ‘Er zijn genoeg jongens die nog heel graag wat willen laten zien’
Sutton Images
Daan de Geus
5 november 2018
In de rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met 24 Uur van Le Mans-winnaar en voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers vooruit op de Grote Prijs van Brazilië. Met Lammers, tegenwoordig ook analist voor de NOS, hebben we het over de strijd vooraan nu het WK is beslist, coureurs die nog wel wat te bewijzen maar niks meer te verliezen hebben, en de ‘verleiding’ van Interlagos.
Jan, het WK is beslist, wat betekent dat voor de aanstaande race in Brazilië?
“Brazilië is, omdat de race laat in het jaar wordt gehouden, een wedstrijd die ofwel om de ontknoping of om ontspanning draait. Nu is de spanning er wat de strijd vooraan betreft af omdat die beslist is. Om de derde plek wacht nog wel een mooi gevecht, met Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas en Max Verstappen. Verder merk je wel aan de coureurs vooraan dat de echte strijd gestreden is. Iedereen kan onbevangen z’n gang gaan.” Hoe gaat dat zijn weerslag hebben?
“Als Bottas nu kan winnen, mag het en zal hij Lewis Hamilton niet voor hoeven laten gaan. Zo’n Bottas wil bewijzen dat hij net zo snel is als Hamilton. Dat is hij natuurlijk niet, maar hij denkt van wel – zo zijn coureurs, hè. Verder zit Räikkönen in een goede swing en doet hij in de kwalificatie vaak niet onder voor Sebastian Vettel, maar in de races wel wat. Hij heeft er nog twee met Ferrari, zijn laatste kansen op zeges. En Daniel Ricciardo wil natuurlijk op een mooie manier weg bij Red Bull. En zo heb je er verder terug op de grid wel meer: jongens die met nog een paar races te gaan hun eigen verhaal willen vertellen.” Aan wie denk je dan?
“Iemand als Stoffel Vandoorne weet dat hij nog maar twee races heeft, maar zal daarin willen tonen dat hij een goede coureur is. En Esteban Ocon, die voor hij er een jaar naast staat nog een moment of glory wil hebben, misschien wel uit frustratie. Of neem Brendon Hartley, die wil laten zien dat Red Bull de verkeerde beslissing maakt door hem aan de kant te zetten, waarbij ik moet zeggen dat hij de laatste twee races al goede dingen laat zien. Het is hetzelfde voor Marcus Ericsson bij Sauber. Dat zijn jongens die niks te verliezen hebben.” Wat voor circuit is Interlagos, zoals het Autódromo José Carlos Pace ook wel wordt genoemd, verder?
“Een baan waar je eerst naar beneden gaat en daarna terug de berg op, met die kenmerkende lange bocht waarin het ook flink accelereren is. Vroeger was die bocht een killer voor je nekspieren, zag je mensen als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Nigel Mansell na de race echt uit de auto stappen en in elkaar zakken. Tegenwoordig hebben de coureurs veel steun in de cockpit voor hun nek, maar de belasting voor je nek is nog altijd pittig door de enorme downforce van deze auto’s en de G-krachten die in die bocht blijven optellen. Het is nog altijd een fysiek zware baan, ook omdat het aardig warm kan zijn in Brazilië.” En hoe is het in technisch opzicht?
“Verleidelijk. Wat ik daarmee bedoel: er zijn veel plekken waar je denkt dat je kán inhalen, maar dan moet alles precies goed vallen. Dus dan moet degene voor je een foutje maken, ruimte laten of er echt genoeg plek zijn, anders rij je zo een voorvleugeltje eraf. Daarnaast zie je op Interlagos veel spins, want het is een uitdagende baan.” Het is altijd lastig, maar durf je een voorspelling te wagen?
“Als de omstandigheden normaal zijn, ook qua weer, zul je de usual suspects vooraan zien – in slagvolgorde of met elkaar verweven. Vraag is wie van die drie – Mercedes, Ferrari, Red Bull – het het best voor elkaar heeft qua auto, set-up en spirit. Interessant wordt ook of Red Bull en Verstappens zege in Mexico echt alleen aan de hoge ligging van dat circuit lag, of dat Renault toch nog stappen heeft gemaakt met de motor. Sinds Red Bull heeft aangekondigd volgend jaar naar Honda te gaan is de Renault namelijk wel beter geworden. Ik denk daarom dat Red Bull met Renault best wel eens kan verrassen in Brazilië.”
Jan, het WK is beslist, wat betekent dat voor de aanstaande race in Brazilië?
“Brazilië is, omdat de race laat in het jaar wordt gehouden, een wedstrijd die ofwel om de ontknoping of om ontspanning draait. Nu is de spanning er wat de strijd vooraan betreft af omdat die beslist is. Om de derde plek wacht nog wel een mooi gevecht, met Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas en Max Verstappen. Verder merk je wel aan de coureurs vooraan dat de echte strijd gestreden is. Iedereen kan onbevangen z’n gang gaan.” Hoe gaat dat zijn weerslag hebben?
“Als Bottas nu kan winnen, mag het en zal hij Lewis Hamilton niet voor hoeven laten gaan. Zo’n Bottas wil bewijzen dat hij net zo snel is als Hamilton. Dat is hij natuurlijk niet, maar hij denkt van wel – zo zijn coureurs, hè. Verder zit Räikkönen in een goede swing en doet hij in de kwalificatie vaak niet onder voor Sebastian Vettel, maar in de races wel wat. Hij heeft er nog twee met Ferrari, zijn laatste kansen op zeges. En Daniel Ricciardo wil natuurlijk op een mooie manier weg bij Red Bull. En zo heb je er verder terug op de grid wel meer: jongens die met nog een paar races te gaan hun eigen verhaal willen vertellen.” Aan wie denk je dan?
“Iemand als Stoffel Vandoorne weet dat hij nog maar twee races heeft, maar zal daarin willen tonen dat hij een goede coureur is. En Esteban Ocon, die voor hij er een jaar naast staat nog een moment of glory wil hebben, misschien wel uit frustratie. Of neem Brendon Hartley, die wil laten zien dat Red Bull de verkeerde beslissing maakt door hem aan de kant te zetten, waarbij ik moet zeggen dat hij de laatste twee races al goede dingen laat zien. Het is hetzelfde voor Marcus Ericsson bij Sauber. Dat zijn jongens die niks te verliezen hebben.” Wat voor circuit is Interlagos, zoals het Autódromo José Carlos Pace ook wel wordt genoemd, verder?
“Een baan waar je eerst naar beneden gaat en daarna terug de berg op, met die kenmerkende lange bocht waarin het ook flink accelereren is. Vroeger was die bocht een killer voor je nekspieren, zag je mensen als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Nigel Mansell na de race echt uit de auto stappen en in elkaar zakken. Tegenwoordig hebben de coureurs veel steun in de cockpit voor hun nek, maar de belasting voor je nek is nog altijd pittig door de enorme downforce van deze auto’s en de G-krachten die in die bocht blijven optellen. Het is nog altijd een fysiek zware baan, ook omdat het aardig warm kan zijn in Brazilië.” En hoe is het in technisch opzicht?
“Verleidelijk. Wat ik daarmee bedoel: er zijn veel plekken waar je denkt dat je kán inhalen, maar dan moet alles precies goed vallen. Dus dan moet degene voor je een foutje maken, ruimte laten of er echt genoeg plek zijn, anders rij je zo een voorvleugeltje eraf. Daarnaast zie je op Interlagos veel spins, want het is een uitdagende baan.” Het is altijd lastig, maar durf je een voorspelling te wagen?
“Als de omstandigheden normaal zijn, ook qua weer, zul je de usual suspects vooraan zien – in slagvolgorde of met elkaar verweven. Vraag is wie van die drie – Mercedes, Ferrari, Red Bull – het het best voor elkaar heeft qua auto, set-up en spirit. Interessant wordt ook of Red Bull en Verstappens zege in Mexico echt alleen aan de hoge ligging van dat circuit lag, of dat Renault toch nog stappen heeft gemaakt met de motor. Sinds Red Bull heeft aangekondigd volgend jaar naar Honda te gaan is de Renault namelijk wel beter geworden. Ik denk daarom dat Red Bull met Renault best wel eens kan verrassen in Brazilië.”
Gerelateerd nieuws
GP São Paulo: titanenstrijd om P3 en chaos op het middenveld overschaduwen winst Verstappen
05 november 2023 20:05 - GP São Paulo
Quiz Brazilië: speel mee en maak kans op een boek over het leven van Ayrton Senna!
05 november 2023 08:32 - GP São Paulo