Even bellen met… Jan Lammers: ‘Hamilton heeft het momentum, Max heeft zicht op P3 in het WK’
Daan de Geus
24 september 2018
In de rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met 24 Uur van Le Mans-winnaar en voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers vooruit op de Grote Prijs van Rusland. Met Lammers, tegenwoordig ook analist voor de NOS, hebben we het over Red Bulls kansen in Sotsji, de titelstrijd, en hoe het kwaad al is geschied voor Sebastian Vettel.
Jan, Lewis Hamilton heeft de leiding in het WK stevig naar zich toe getrokken. Is hij nu echt dé favoriet?
“Absoluut. Hamilton heeft het momentum te pakken. Hij heeft de wind in de zeilen, loopt met de juiste frame of mind rond. Vorig jaar ging het eigenlijk net zo, met een ijzersterke Hamilton in de tweede seizoenshelft. En ook toen had Vettel eigenlijk de auto en motor om kampioen te worden, maar zaten er foutjes bij. Het laat zien: je kunt de beste auto en het beste team hebben, maar Hamilton staat er toch weer. Alles lijkt nu zijn kant op te vallen. Ook dat is momentum.” Wat moet Vettel doen om deze cyclus te doorbreken?
“Eigenlijk is het kwaad al geschied. Hij heeft de kansen al laten lopen. In de Formule 1 heb je 21 Grands Prix, dus 21 kansen. En in de weekends waarin je de beste auto hebt, moet je die gewoon pakken. Verder word je kampioen in je slechte weekends: daarin moet je de schade beperken. Als je vijfde in plaats van van derde wordt of derde in plaats van eerste verlies je punten, maar het gaat pas écht hard als je er zo’n crash en nulscore zoals Vettel in Duitsland tussen hebt zitten. Zoiets is eigenlijk onvergefelijk. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik in 1978 Formule 3-kampioen werd op basis van tweede plekken, want qua punten en zeges eindigden we gelijk. Regelmaat is super belangrijk.” Wat verwacht je verder van de ’tweede coureurs’, Ferrari’s Kimi Räikkönen en Valtteri Bottas bij Mercedes?
“Räikkönen is echt zo’n coureur die later in het jaar beter is. Hij is nu ook aan een sterke reeks bezig, al moet ik zeggen dat Vettel in de races nog wel sterker is. Bottas heeft zich een onderdanige rol aangemeten, gaat Hamilton helpen. Als de titel voor Hamilton binnen is, zal Bottas vast een race mogen winnen als dank. Wel jammer dat hij die rol speelt, want dat betekent dat we niet zoveel kunnen zeggen over de strijd om de derde plek. Voor Max is dit ook nog interessant: de derde plek is nog in zicht voor hem en hij is heel goed bezig op het moment. Daniel Ricciardo lijkt daarentegen geknakt. Max en hij zaten eerst heel dicht bij elkaar, nu is het verschil vaak groter.” Max had in Singapore problemen met zijn motor. De keuze gaat nu tussen de zwakkere B-Spec met betere betrouwbaarheid of de C-Spec met meer pk maar mogelijk meer problemen…
“Max was super in Singapore. De motor was ook wel een stapje vooruit. De vraag met de C-Spec is of dat probleem in Sotsji ook een rol speelt. Misschien is het erger, misschien juist minder. Sotsji is namelijk minder hectisch dan Singapore qua schakelen. We weten echter niet wat Renault tussen de races door heeft gedaan, of het issue misschien is opgelost. Dat horen we we waarschijnlijk pas als het weekend begint.” Dan het Sochi Autodrom, op het oog geen Red Bull-circuit. Zijn ze daar achter Mercedes en Ferrari op afstand het derde team?
“Daar ziet het op voorhand wel naar uit. Om het gebrek aan topsnelheid te compenseren moeten ze met zo min mogelijk vleugel rijden. Dat betekent dat je auto meer gaat glijden, wat weer betekent dat je banden warmer worden. Soms kan dat net goed vallen, soms niet. Want Mercedes en Ferrari, omdat ze het vermogen hebben met normale downforceniveaus te rijden, zullen qua banden niet voor verrassingen komen te staan. Maar door het verschil in aero, grip en bandentemperatuur benut Red Bull de banden anders en kunnen ze voor andere bandenkeuzes komen te staan. Zoals toch die ene compound gebruiken die Mercedes en Ferrari niet willen, of die beter aan de praat krijgen of er langer mee doorgaan dan de rest. Daarom zie je Red Bull soms tóch verrassend goed meekomen op circuits waar je het niet verwacht.”
Jan, Lewis Hamilton heeft de leiding in het WK stevig naar zich toe getrokken. Is hij nu echt dé favoriet?
“Absoluut. Hamilton heeft het momentum te pakken. Hij heeft de wind in de zeilen, loopt met de juiste frame of mind rond. Vorig jaar ging het eigenlijk net zo, met een ijzersterke Hamilton in de tweede seizoenshelft. En ook toen had Vettel eigenlijk de auto en motor om kampioen te worden, maar zaten er foutjes bij. Het laat zien: je kunt de beste auto en het beste team hebben, maar Hamilton staat er toch weer. Alles lijkt nu zijn kant op te vallen. Ook dat is momentum.” Wat moet Vettel doen om deze cyclus te doorbreken?
“Eigenlijk is het kwaad al geschied. Hij heeft de kansen al laten lopen. In de Formule 1 heb je 21 Grands Prix, dus 21 kansen. En in de weekends waarin je de beste auto hebt, moet je die gewoon pakken. Verder word je kampioen in je slechte weekends: daarin moet je de schade beperken. Als je vijfde in plaats van van derde wordt of derde in plaats van eerste verlies je punten, maar het gaat pas écht hard als je er zo’n crash en nulscore zoals Vettel in Duitsland tussen hebt zitten. Zoiets is eigenlijk onvergefelijk. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik in 1978 Formule 3-kampioen werd op basis van tweede plekken, want qua punten en zeges eindigden we gelijk. Regelmaat is super belangrijk.” Wat verwacht je verder van de ’tweede coureurs’, Ferrari’s Kimi Räikkönen en Valtteri Bottas bij Mercedes?
“Räikkönen is echt zo’n coureur die later in het jaar beter is. Hij is nu ook aan een sterke reeks bezig, al moet ik zeggen dat Vettel in de races nog wel sterker is. Bottas heeft zich een onderdanige rol aangemeten, gaat Hamilton helpen. Als de titel voor Hamilton binnen is, zal Bottas vast een race mogen winnen als dank. Wel jammer dat hij die rol speelt, want dat betekent dat we niet zoveel kunnen zeggen over de strijd om de derde plek. Voor Max is dit ook nog interessant: de derde plek is nog in zicht voor hem en hij is heel goed bezig op het moment. Daniel Ricciardo lijkt daarentegen geknakt. Max en hij zaten eerst heel dicht bij elkaar, nu is het verschil vaak groter.” Max had in Singapore problemen met zijn motor. De keuze gaat nu tussen de zwakkere B-Spec met betere betrouwbaarheid of de C-Spec met meer pk maar mogelijk meer problemen…
“Max was super in Singapore. De motor was ook wel een stapje vooruit. De vraag met de C-Spec is of dat probleem in Sotsji ook een rol speelt. Misschien is het erger, misschien juist minder. Sotsji is namelijk minder hectisch dan Singapore qua schakelen. We weten echter niet wat Renault tussen de races door heeft gedaan, of het issue misschien is opgelost. Dat horen we we waarschijnlijk pas als het weekend begint.” Dan het Sochi Autodrom, op het oog geen Red Bull-circuit. Zijn ze daar achter Mercedes en Ferrari op afstand het derde team?
“Daar ziet het op voorhand wel naar uit. Om het gebrek aan topsnelheid te compenseren moeten ze met zo min mogelijk vleugel rijden. Dat betekent dat je auto meer gaat glijden, wat weer betekent dat je banden warmer worden. Soms kan dat net goed vallen, soms niet. Want Mercedes en Ferrari, omdat ze het vermogen hebben met normale downforceniveaus te rijden, zullen qua banden niet voor verrassingen komen te staan. Maar door het verschil in aero, grip en bandentemperatuur benut Red Bull de banden anders en kunnen ze voor andere bandenkeuzes komen te staan. Zoals toch die ene compound gebruiken die Mercedes en Ferrari niet willen, of die beter aan de praat krijgen of er langer mee doorgaan dan de rest. Daarom zie je Red Bull soms tóch verrassend goed meekomen op circuits waar je het niet verwacht.”
Gerelateerd nieuws
Recordhouder Lewis Hamilton over de uitdagingen van Silverstone
04 juli 2024 15:38 - GP Groot-Brittannië
‘Racende vader’ Jan Lammers: ‘Moet hem geen dingen leren die niet meer relevant zijn’
14 juni 2024 13:00 - Magazine
Monoloog Formule 1-fotograaf Peter van Egmond (deel 1): ‘Ik had mazzel dat Jos Verstappen F1 ging rijden’
31 maart 2024 08:00 - Interviews