Even bellen met… Jan Lammers: ‘Mercedes is die spits met de bal aan de voet die treuzelt en de kans verspeelt’
Sutton Images
Daan de Geus
16 juli 2018
In de rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met Jan Lammers vooruit op de Grote Prijs van Duitsland, hebben we het over wat er fout gaat bij Mercedes en de toekomst van ‘het stripfiguur’ Kimi Räikkönen bij Ferrari.
Jan, de Formule 1 gaat naar Hockenheim. De baan met de lange rechte stukken door het bos is allang verdwenen. Hoe moeten we het ‘nieuwe’ circuit zien dat er sinds 2002 ligt?
“Het circuit heeft zeker karakter ingeleverd. Het meest indrukwekkende deel is behouden: het Motodrom, het stadiongedeelte. Het lijkt verder toch een baan die Red Bull aardig kan liggen, omdat ze sterk zijn qua remmen en tractie. Ze beschikken over veel mechanische grip, los van de sterke aerodynamica. Je hebt op Hockenheim nog altijd een redelijk recht stuk, met een knikje, maar daarna volgt die ontzettende langzame hairpin. Daar gaat het om remmen en tractie. Verder is het een baan waar van alles wat in zit. Ondanks dat motorvermogen op dat rechte stuk belangrijk is – en we gezien hebben dat Ferrari en klanten Sauber en Haas op dat vlak erg sterk zijn – gaat het bij het uitkomen van bochten natuurlijk ook nog over hoe je je vermogen op de weg brengt. Red Bull lukt dat heel goed, ondanks dat ze relatief minder vermogen hebben. Daarom zie je dat ze soms ook op een ‘motorenbaan’ redelijk goed meekomen.” Mercedes heeft tijdens de triple header kansen laten liggen op circuits die het goed hadden moeten liggen. Staat de druk er nu op om op het thuiscircuit wél top te presteren?
“Mercedes verwart mij enigszins. Als je kijkt naar hoe goed ze een motor en auto bouwen, dat is heel indrukwekkend. Over de coureurs hoef je ook geen twijfels te hebben. Wat me verwondert is hoe ze beslissingen maken. Je vraagt je af of er toch een soort angstcultuur heerst. Dat niemand de verkeerde beslissing wil en durft te nemen. Red Bull maakt op de Red Bull Ring en Silverstone twee keer de juiste beslissing door onder de safetycar snel naar de pits te gaan. Mercedes laat het twee keer na, en in Engeland hebben ze denk ik een één-twee verspeeld. Je moet bij safetycars in tien, vijftien seconden een beslissing maken, en als je op kop rijdt wil je dat het de goede is. De valkuil waar je dan in valt is dat je te lang nadenkt en te laat bent. Ze hebben daar ook een hele staf met strategen en allemaal software, maar lijken te veel op de systemen te vertrouwen in plaats van logica en gezond verstand. Om het in voetbaltermen uit te drukken nu we nog in WK-sferen zitten: Mercedes is de spits die de bal aan de voet heeft voor de goal, maar te lang nadenkt en de kans verspeelt.” Duitsland en daarna Hongarije zijn de laatste twee races voor de zomerstop. Is het voor het WK belangrijk daar als leider in te gaan?
“Mentaal is het voor- of nadeel niet zo groot. Je ziet de laatste weken toch het oorzaak/gevolg uitspelen van het werk dat de laatste maanden is ingezet door de teams. Ik denk dat de meeste grote updates wel zijn gebracht en de kaarten in grote mate geschud. Het zal later vooral nog finetunen zijn met updates.” Het silly season is in volle gang, het belangrijkste zitje dat op het spel staat lijkt dat van Kimi Räikkönen bij Ferrari te zijn.
“Persoonlijk zou ik het jammer vinden als Kimi van het toneel verdwijnt. Hij is een beetje een stripfiguur, met hem zit er echt een verschillende persoonlijkheid tussen. En dit jaar laat hij toch wel zien waarom hij nog Ferrari-coureur is. Dat ze bij Ferrari daarom toch zitten te denken van: ‘nog één jaar dan’, snap ik wel, maar tegelijkertijd is dat waarom ik als Ferrari zou zeggen: ‘het is mooi geweest’. Je wil niet wachten tot een coureur een slecht jaar heeft, dan ben je te laat. Zo zou Kimi ook een mooi afscheid hebben en voor Charles Leclerc gaan, zou lef tonen zijn. Dat wil je toch ook wel eens bij Ferrari zien.”
Jan, de Formule 1 gaat naar Hockenheim. De baan met de lange rechte stukken door het bos is allang verdwenen. Hoe moeten we het ‘nieuwe’ circuit zien dat er sinds 2002 ligt?
“Het circuit heeft zeker karakter ingeleverd. Het meest indrukwekkende deel is behouden: het Motodrom, het stadiongedeelte. Het lijkt verder toch een baan die Red Bull aardig kan liggen, omdat ze sterk zijn qua remmen en tractie. Ze beschikken over veel mechanische grip, los van de sterke aerodynamica. Je hebt op Hockenheim nog altijd een redelijk recht stuk, met een knikje, maar daarna volgt die ontzettende langzame hairpin. Daar gaat het om remmen en tractie. Verder is het een baan waar van alles wat in zit. Ondanks dat motorvermogen op dat rechte stuk belangrijk is – en we gezien hebben dat Ferrari en klanten Sauber en Haas op dat vlak erg sterk zijn – gaat het bij het uitkomen van bochten natuurlijk ook nog over hoe je je vermogen op de weg brengt. Red Bull lukt dat heel goed, ondanks dat ze relatief minder vermogen hebben. Daarom zie je dat ze soms ook op een ‘motorenbaan’ redelijk goed meekomen.” Mercedes heeft tijdens de triple header kansen laten liggen op circuits die het goed hadden moeten liggen. Staat de druk er nu op om op het thuiscircuit wél top te presteren?
“Mercedes verwart mij enigszins. Als je kijkt naar hoe goed ze een motor en auto bouwen, dat is heel indrukwekkend. Over de coureurs hoef je ook geen twijfels te hebben. Wat me verwondert is hoe ze beslissingen maken. Je vraagt je af of er toch een soort angstcultuur heerst. Dat niemand de verkeerde beslissing wil en durft te nemen. Red Bull maakt op de Red Bull Ring en Silverstone twee keer de juiste beslissing door onder de safetycar snel naar de pits te gaan. Mercedes laat het twee keer na, en in Engeland hebben ze denk ik een één-twee verspeeld. Je moet bij safetycars in tien, vijftien seconden een beslissing maken, en als je op kop rijdt wil je dat het de goede is. De valkuil waar je dan in valt is dat je te lang nadenkt en te laat bent. Ze hebben daar ook een hele staf met strategen en allemaal software, maar lijken te veel op de systemen te vertrouwen in plaats van logica en gezond verstand. Om het in voetbaltermen uit te drukken nu we nog in WK-sferen zitten: Mercedes is de spits die de bal aan de voet heeft voor de goal, maar te lang nadenkt en de kans verspeelt.” Duitsland en daarna Hongarije zijn de laatste twee races voor de zomerstop. Is het voor het WK belangrijk daar als leider in te gaan?
“Mentaal is het voor- of nadeel niet zo groot. Je ziet de laatste weken toch het oorzaak/gevolg uitspelen van het werk dat de laatste maanden is ingezet door de teams. Ik denk dat de meeste grote updates wel zijn gebracht en de kaarten in grote mate geschud. Het zal later vooral nog finetunen zijn met updates.” Het silly season is in volle gang, het belangrijkste zitje dat op het spel staat lijkt dat van Kimi Räikkönen bij Ferrari te zijn.
“Persoonlijk zou ik het jammer vinden als Kimi van het toneel verdwijnt. Hij is een beetje een stripfiguur, met hem zit er echt een verschillende persoonlijkheid tussen. En dit jaar laat hij toch wel zien waarom hij nog Ferrari-coureur is. Dat ze bij Ferrari daarom toch zitten te denken van: ‘nog één jaar dan’, snap ik wel, maar tegelijkertijd is dat waarom ik als Ferrari zou zeggen: ‘het is mooi geweest’. Je wil niet wachten tot een coureur een slecht jaar heeft, dan ben je te laat. Zo zou Kimi ook een mooi afscheid hebben en voor Charles Leclerc gaan, zou lef tonen zijn. Dat wil je toch ook wel eens bij Ferrari zien.”
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
VT1 GP Las Vegas: Weinig grip, snel Mercedes en vijfde plek Verstappen
22 november 2024 04:34 - GP Las Vegas
Hamilton geeft toe: ‘Ik wilde Mercedes na Brazilië al verlaten’
21 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas