Jeroen, wat vond je van de GP van Canada en het optreden van Max Verstappen?
“Ik had meer actie verwacht, want in Canada gebeurt vaak veel, maar nu was het vrij saai. Voor Max was het natuurlijk top. Hij heeft het hele weekend maximaal gepresteerd. Precies wat hij nodig had, denk ik. Je merkte in de aanloop toch dat hij op de limit zat wat betreft dat het in de races ervoor niet zo liep en de vragen die hij erover kreeg, dat hoorde je ook aan z’n statements. Hij zal het zelf misschien niet zeggen, maar ik denk dat een weekend als dit heel belangrijk voor hem was. Het was perfect: derde in de kwalificatie, podium en Daniel Ricciardo het hele weekend geklopt. Hopelijk is het een keerpunt en blijven de goede resultaten komen.” Voor wie het geen perfect weekend was: Lewis Hamilton. Normaal juist ijzersterk in Canada…
“Dat is het aparte met Hamilton. Als hij z’n weekend heeft, is hij echt niet te stoppen. Dan is het verschil met z’n teamgenoten immens. Dat is heel knap, maar hij heeft elk jaar ook altijd een paar off-weekends. Je hebt coureurs die altijd goed en sterk zijn, Hamilton heeft dat niet. Hij heeft misschien wel hogere pieken, en daarmee heeft hij die mindere weekends altijd kunnen compenseren.” Je bent nu in Le Mans, waar vandaag de publieke scrutineering (technische inspectie) van de auto’s is. De Formule 1 overweegt iets soortgelijks. Goed idee?
“De scrutineering is altijd een geweldig feest. Er zijn enorm veel fans met handtekeningenboeken en of je voor het eerst meedoet of al jaren; ze kennen iedereen. Voor de fans is zoiets geweldig. Ik snap dat de Formule 1 erover nadenkt. In Le Mans zijn de fans er alleen al wel de hele week, in de Formule 1 komen er veel pas zaterdag en zondag, is er vrijdag en zeker donderdag minder volk. Dat maakt het moeilijker organiseren, maar het zou top zijn voor de fans.” Je hebt al met enorm veel auto’s geracet, en rijdt nu op Le Mans met een Ferrari. Bijzonder?
“Ik heb maar twee eerdere races met een Ferrari gedaan, dus het is mooi. Normaal maakt het me niet zo uit waar ik mee rij en als het ergens anders was geweest was dat ook nu zo geweest, maar Le Mans met een Ferrari: dát is toch speciaal.” Hoe zie je jullie kansen in de GTE-AM klasse?
“Heel goed. Er zijn twee of drie andere auto’s die er serieus meedoen om de zege. Voor mij is het de dertiende keer dat ik meedoe, maar ik heb pas één keer eerder in een auto gezeten waarmee ik serieus kans had. In 2008, met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn, en toen wonnen we. Ik rij voor Keating Motorsport en we runnen de auto met Risi Competizione, het Amerikaanse Ferrari-fabrieksteam, dus dat is gewoon heel goed. We hebben ook de goede banden, Michelins, en daarnaast is de amateur die je in de GTE-AM in je team moet hebben bij ons erg snel. Dat telt enorm mee, want de profs rijden toch allemaal zo goed als even snel.” Fernando Alonso gaat naar Le Mans, hoe zie je zijn kans om te winnen en een verdere stap richting de triple crown te zetten?
“Groot. Hij heeft veruit de beste auto. Toyota moet hier gewoon winnen en als je dan met twee auto’s meedoet, zou je zeggen dat Alonso’s kans vijftig procent is. Maar: zo letterlijk kun je het ook weer niet stellen, want er kan zó veel mis gaan op Le Mans dat die kans naar beneden brengt. Het kleinste probleem met de auto of wat dan ook, en je bent gezien. Zijn kansen zijn echter heel goed.”
Awesome day at Le Mans! Great to do my first laps in the Ferrari 488 GTE car. Ended the day in P6. All drivers turned many laps and we are ready to come back for the big one in two weeks! Great pace by Luca and Ben and a top job by the Risi Team. Now time for 💤 📷@sportscar365 pic.twitter.com/BqgB5mEKrs
— Jeroen Bleekemolen (@jbleekemolen) June 3, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."