Even bellen met… Michael Bleekemolen: ‘Die botsing tussen Verstappen en Bottas was onnodig’
Racepictures
Daan de Geus
3 september 2018
In onze rubriek ‘Even bellen met…’ blikken we dit keer met ex-Formule 1-coureur Michael Bleekemolen terug op de veelbewogen Grand Prix op Monza. Over de botsing tussen Max Verstappen en Valtteri Bottas, het verschil tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, en de wedstrijdleiding.
Michael, het voorval tussen Verstappen en Bottas is al veelbesproken, maar wat is jouw blik erop?
“Ik was tijdens de Grand Prix zelf aan het racen in Tsjechië, maar heb het later in de herhaling gezien – net als eigenlijk de hele rest van de race. Ik had dus al wat commentaren gehoord. Ik vind zelf toch wel dat je ziet dat Max van zijn lijn af ging, naar Bottas toe. Dat was eigenlijk niet nodig, want hij had ook gewoon in een rechte lijn door kunnen rijden, omdat Bottas hem toch niet had gepasseerd met die actie. Natuurlijk, je maakt zo’n beslissing in een split-second, want je bent aan het racen, maar het is wel jammer van het podium.” De vergelijking wordt wel gemaakt met Vettels botsing met Hamilton, daar werd geen straf uitgedeeld.
“Ja, terwijl Max wel werd aangepakt. Dat zul je altijd zien. Wat Vettel betreft: die elimineerde zichzelf eigenlijk – in elk geval wat de overwinning betreft – dus dan lost het zichzelf feitelijk op. Maar willekeur is de wedstrijdleiding niet vreemd, dat heb ik afgelopen weekend ook zelf ondervonden.” Wat gebeurde er dan?
“Ik racete met Team Bleekemolen in de Renault Clio Cup Central Europe op het circuit van Most. Tijdens een training had ik uitgevogeld dat er een bocht was waar het sneller was als je de uitloopzone nam. Andere coureurs zagen dat, en prompt waren er in de race veertien anderen die het ook deden! Alleen ik en één andere coureur werden echter gepakt, dertien andere rijders niet! ‘We kunnen niet het hele veld bestraffen’, klonk het toen. Dan zie je toch weer die willekeur. Acht, het was sowieso geen goed weekend voor ons. Mijn zoon Sebastiaan wordt vrijwel het hele jaar eerste of tweede, maar werd hier negende en zesde. Volgende keer beter, hopelijk.” Even terug van Most naar Monza: Hamilton liet er toch weer bijzondere dingen zien, Vettel maakte onder druk fouten. Typisch voor dit seizoen?
“Ja, Hamilton redt het denk ik ook wel, het ziet eruit alsof hij kampioen gaat worden. Als je kijkt naar hoe hij rijdt, zou dat ook terecht zijn. Vettel maakt toch te veel foutjes, wat punten kost. Natuurlijk, Mercedes en Ferrari zijn erg aan elkaar gewaagd, maar Hamilton rijdt sterker, hij denkt beter na. Je wint het kampioenschap niet in de eerste bocht, maar Vettel rijdt de laatste tijd alsof dat wel zo is.” Bij Ferrari speelt nog een rijderskwestie: Kimi Räikkönen of Charles Leclerc voor 2019. Wie zou je kiezen?
“Als ik het daar voor het zeggen had, zou ik proberen Max te kapen. Maar ja, dat zit er niet in. Räikkönen is goed, maar Vettel is iets beter. Het liefst zal Ferrari iemand willen die weer beter is dan Vettel, maar of zo iemand beschikbaar is en in het team past, is een andere vraag. Zo iemand is in elk geval niet makkelijk te vinden. Ik denk daarom dat ik Räikkönen op z’n plaats zou houden.”
Michael, het voorval tussen Verstappen en Bottas is al veelbesproken, maar wat is jouw blik erop?
“Ik was tijdens de Grand Prix zelf aan het racen in Tsjechië, maar heb het later in de herhaling gezien – net als eigenlijk de hele rest van de race. Ik had dus al wat commentaren gehoord. Ik vind zelf toch wel dat je ziet dat Max van zijn lijn af ging, naar Bottas toe. Dat was eigenlijk niet nodig, want hij had ook gewoon in een rechte lijn door kunnen rijden, omdat Bottas hem toch niet had gepasseerd met die actie. Natuurlijk, je maakt zo’n beslissing in een split-second, want je bent aan het racen, maar het is wel jammer van het podium.” De vergelijking wordt wel gemaakt met Vettels botsing met Hamilton, daar werd geen straf uitgedeeld.
“Ja, terwijl Max wel werd aangepakt. Dat zul je altijd zien. Wat Vettel betreft: die elimineerde zichzelf eigenlijk – in elk geval wat de overwinning betreft – dus dan lost het zichzelf feitelijk op. Maar willekeur is de wedstrijdleiding niet vreemd, dat heb ik afgelopen weekend ook zelf ondervonden.” Wat gebeurde er dan?
“Ik racete met Team Bleekemolen in de Renault Clio Cup Central Europe op het circuit van Most. Tijdens een training had ik uitgevogeld dat er een bocht was waar het sneller was als je de uitloopzone nam. Andere coureurs zagen dat, en prompt waren er in de race veertien anderen die het ook deden! Alleen ik en één andere coureur werden echter gepakt, dertien andere rijders niet! ‘We kunnen niet het hele veld bestraffen’, klonk het toen. Dan zie je toch weer die willekeur. Acht, het was sowieso geen goed weekend voor ons. Mijn zoon Sebastiaan wordt vrijwel het hele jaar eerste of tweede, maar werd hier negende en zesde. Volgende keer beter, hopelijk.” Even terug van Most naar Monza: Hamilton liet er toch weer bijzondere dingen zien, Vettel maakte onder druk fouten. Typisch voor dit seizoen?
“Ja, Hamilton redt het denk ik ook wel, het ziet eruit alsof hij kampioen gaat worden. Als je kijkt naar hoe hij rijdt, zou dat ook terecht zijn. Vettel maakt toch te veel foutjes, wat punten kost. Natuurlijk, Mercedes en Ferrari zijn erg aan elkaar gewaagd, maar Hamilton rijdt sterker, hij denkt beter na. Je wint het kampioenschap niet in de eerste bocht, maar Vettel rijdt de laatste tijd alsof dat wel zo is.” Bij Ferrari speelt nog een rijderskwestie: Kimi Räikkönen of Charles Leclerc voor 2019. Wie zou je kiezen?
“Als ik het daar voor het zeggen had, zou ik proberen Max te kapen. Maar ja, dat zit er niet in. Räikkönen is goed, maar Vettel is iets beter. Het liefst zal Ferrari iemand willen die weer beter is dan Vettel, maar of zo iemand beschikbaar is en in het team past, is een andere vraag. Zo iemand is in elk geval niet makkelijk te vinden. Ik denk daarom dat ik Räikkönen op z’n plaats zou houden.”
Gerelateerd nieuws
Hamilton spreekt Verstappen tegen: ‘Vooraan rijden is ontzettend saai’
05 september 2024 14:00 - Nieuws
Podcast
Paddockpraat Update: Overwinning Ferrari bezorgt zelfs concurrentie kippenvel
01 september 2024 20:27 - GP Italië
Video
VIDEO: Samenvatting GP Italië waarin Charles Leclerc het onmogelijke doet
01 september 2024 18:54 - GP Italië
Startopstelling GP Italië: Gaat McLaren hier een mokerslag uitdelen?
01 september 2024 08:07 - GP Italië