Even bellen met… Michael Bleekemolen: ‘Max won de race in het begin al, daar pakte hij z’n voorsprong’
Sutton Images
Daan de Geus
2 juli 2018
In onze rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met ex-Formule 1-coureur Michael Bleekemolen terug op Max Verstappens zege in Oostenrijk, de ‘bandenspanning’ die de race bepaalde en de fouten en pech bij Mercedes. “Max’ zege was fantastisch en onverwachts, alles viel ook goed samen.”
Michael, wat vond je van hoe Verstappen naar de zege ging?
“Fantastisch natuurlijk. Het was onverwachts, voor iedereen, en alles viel ook goed samen. Je zag ook dat hij over de hele race niet heel veel sneller was, maar Max pakte z’n voorsprong eigenlijk bij het begin met de inhaalactie op Kimi Räikkönen en daarna was er de geweldige beslissing van Red Bull om bij de virtual safety car gelijk een stop te maken. Mercedes zat toen te slapen, dat hebben ze dit jaar wel eerder gehad. Dan hoor je Lewis Hamilton weer: “Waarom lig ik ineens achter?” Hij had het ook niet door. Logisch, als je niet goed nadenkt.” Red Bulls RB14 was niet heel sterk in de trainingen en kwalificatie, waarom wel in de race?
“Het gaat natuurlijk om allerlei afstellingen, van de motor en de wielstanden, maar ook de bandenspanning. Bij het tankstation toppen we onze banden op onze straatauto’s af op 2.2 of 2.3. In de racerij gaat het om zulke details, dan heb je het over 2.21, 2.22. Dat soort finetuning maakt het verschil. Als jij nét de goede spanning hebt en de rest zit te hoog of laag, is dat je voordeel. De bandenspanning neemt ook toe tijdens de race en er is er vaak maar één die na een paar ronden helemaal goed zit.” Bij Mercedes ging het verkeerd met de strategie en een dubbele uitvalbeurt. Gaat het daar donderen?
“Intern zal dat wel even zo zijn. Aan de andere kant: het kan een keer gebeuren, en dat het dan net bij beide auto’s tegelijk gebeurt, dat kan dan ook. Bij Valtteri Bottas ging de bak stuk, die zal heus niet voor de race ineens veranderd zijn, dat is dus pure pech.” Een leuke race verder, die de sport wel kon gebruiken, toch?
“Wij vinden het nu geweldig omdat Max won en we met een gekleurde bril kijken. Stel dat Hamilton zo won, hadden we het dan ook leuk gevonden? Er zat wel spanning in, zeker. Omdat Max’ teamgenoot nog een pitstop moest maken en ze zulke zorgen om de banden hadden. En Max had later ook zo’n mark, zo’n slechte plek erop. Het was ook een leerproces daarmee. Wat denk ik heeft meegespeeld, is dat bij Daniel Ricciardo’s pitstop gelijk een paar Pirelli-mannen op de banden doken om ze te bekijken. Toen hebben ze geconcludeerd dat Max en de rest er wel mee konden doorrijden, terwijl ze toen het bij Ricciardo zo slecht werd van Pirelli denk ik bij Red Bull op een stop hebben aangedrongen. Voor Pirelli zou het immers een blamage zijn als er ineens bij drie auto’s banden klapten. In die zin was Ricciardo een test case.” Nu Silverstone, de top zit dicht bij elkaar, valt er nog wat te voorspellen?
“De kwalificatie zal denk ik hetzelfde verhaal zijn. In de race gaat het dan weer om die details. Wie rijdt er net met een halve graad voor- of achtervleugel meer of minder? Dat gaat bepalen wie als beste uit de bus komt en maakt alles mogelijk, zeker als er nog één en ander gebeurt, zoals we zondag wel gezien hebben. Al denk ik dat realistisch gezien Mercedes nog altijd het team is dat de minste seconden op de stopwatch krijgt als je puur daar naar kijkt.”
“Fantastisch natuurlijk. Het was onverwachts, voor iedereen, en alles viel ook goed samen. Je zag ook dat hij over de hele race niet heel veel sneller was, maar Max pakte z’n voorsprong eigenlijk bij het begin met de inhaalactie op Kimi Räikkönen en daarna was er de geweldige beslissing van Red Bull om bij de virtual safety car gelijk een stop te maken. Mercedes zat toen te slapen, dat hebben ze dit jaar wel eerder gehad. Dan hoor je Lewis Hamilton weer: “Waarom lig ik ineens achter?” Hij had het ook niet door. Logisch, als je niet goed nadenkt.” Red Bulls RB14 was niet heel sterk in de trainingen en kwalificatie, waarom wel in de race?
“Het gaat natuurlijk om allerlei afstellingen, van de motor en de wielstanden, maar ook de bandenspanning. Bij het tankstation toppen we onze banden op onze straatauto’s af op 2.2 of 2.3. In de racerij gaat het om zulke details, dan heb je het over 2.21, 2.22. Dat soort finetuning maakt het verschil. Als jij nét de goede spanning hebt en de rest zit te hoog of laag, is dat je voordeel. De bandenspanning neemt ook toe tijdens de race en er is er vaak maar één die na een paar ronden helemaal goed zit.” Bij Mercedes ging het verkeerd met de strategie en een dubbele uitvalbeurt. Gaat het daar donderen?
“Intern zal dat wel even zo zijn. Aan de andere kant: het kan een keer gebeuren, en dat het dan net bij beide auto’s tegelijk gebeurt, dat kan dan ook. Bij Valtteri Bottas ging de bak stuk, die zal heus niet voor de race ineens veranderd zijn, dat is dus pure pech.” Een leuke race verder, die de sport wel kon gebruiken, toch?
“Wij vinden het nu geweldig omdat Max won en we met een gekleurde bril kijken. Stel dat Hamilton zo won, hadden we het dan ook leuk gevonden? Er zat wel spanning in, zeker. Omdat Max’ teamgenoot nog een pitstop moest maken en ze zulke zorgen om de banden hadden. En Max had later ook zo’n mark, zo’n slechte plek erop. Het was ook een leerproces daarmee. Wat denk ik heeft meegespeeld, is dat bij Daniel Ricciardo’s pitstop gelijk een paar Pirelli-mannen op de banden doken om ze te bekijken. Toen hebben ze geconcludeerd dat Max en de rest er wel mee konden doorrijden, terwijl ze toen het bij Ricciardo zo slecht werd van Pirelli denk ik bij Red Bull op een stop hebben aangedrongen. Voor Pirelli zou het immers een blamage zijn als er ineens bij drie auto’s banden klapten. In die zin was Ricciardo een test case.” Nu Silverstone, de top zit dicht bij elkaar, valt er nog wat te voorspellen?
“De kwalificatie zal denk ik hetzelfde verhaal zijn. In de race gaat het dan weer om die details. Wie rijdt er net met een halve graad voor- of achtervleugel meer of minder? Dat gaat bepalen wie als beste uit de bus komt en maakt alles mogelijk, zeker als er nog één en ander gebeurt, zoals we zondag wel gezien hebben. Al denk ik dat realistisch gezien Mercedes nog altijd het team is dat de minste seconden op de stopwatch krijgt als je puur daar naar kijkt.”