Even bellen met… Olav Mol: Er zit een hoop dramatiek in het kampioenschap
Sutton Images
André Venema
7 mei 2018
In onze rubriek Even bellen met… kijken we met Ziggo’s Formule 1-commentator Olav Mol vooruit naar de Grand Prix van Spanje, komende zondag in Barcelona. “Ik verwacht dat er redelijk grote stappen worden gezet.”
Olav, na de spraakmakende race in Bakoe landt de Formule 1 in Spanje.
“Dat is traditioneel het begin van het Europese seizoen, een soort herstart. Voor teams geldt dat ook, omdat ze bij de eerste vier overzeese races minder makkelijk spullen daar naartoe kunnen halen. Vrijdag en zaterdag zie je op het circuit in Barcelona veel postafleveringen: busjes met dozen en kisten vol vloeren, neuzen en vleugels. Dat komt allemaal naar Spanje, omdat het voor de teams relatief dichtbij is. Kijk, iedereen heeft in Barcelona getest: de teams hebben daar de meeste data van. Want ze weten dat als je auto op dat circuit goed is, hij bijna overal goed is.” Verwacht je grote veranderingen aan de auto’s of noviteiten?
“De reglementen zijn dit jaar niet heel veel veranderd. Ik denk dat de upgrades vooral in vloeren, vleugels en bargeboards zullen zitten. Het gaat om finetunen, maar ik verwacht wel redelijk grote stappen: ongeveer drie tiende van een seconde. Formule 1-teams proberen hun auto’s elke race anderhalf tot twee tiende sneller te maken, zodat ze aan het einde van het jaar twee tot tweeënhalve seconde sneller zijn. Ik denk niet dat het hele veld ondersteboven gegooid zal worden, iedereen neemt nieuwe dingen mee. In het middenveld zou een team een plekje kunnen winnen als ze iets hebben gevonden dat super werkt. De snelheid van de top-3 zit al redelijk dicht bij elkaar.” Wat is je indruk na de eerste vier Grands Prix?
“Het seizoen is natuurlijk nog lang, maar het speelveld is breder geworden. Ik denk dat de complete dominantie van Mercedes is verdwenen, al hebben ze volgens mij nog wel de sterkste krachtbron. Wat we ook zien is dat Ferrari al een paar dingen op het randje heeft gedaan, de grenzen wel heeft opgezocht. Red Bull heeft qua resultaten nog niet goed gescoord en dat heeft te maken met een aantal facetten die we kennen, zoals twee weekeinden zonder punten. Wat de races betreft: afgezien van Melbourne hebben we fantastische wedstrijden gehad. De racebeleving is met dertig, veertig procent verhoogd. Er is dit jaar een groter element van onvoorspelbaarheid, er gebeuren toch gekke dingen. Neem Pérez die ineens weer op het podium staat. Er zit een hoop dramatiek in het kampioenschap.” Dat geldt zeker ook voor Max Verstappen. Hoe beoordeel jij zijn eerste races?
“Ik denk dat hij in de eerste vier Grands Prix meer geleerd heeft dan in de laatste twee jaar bij elkaar. Als je naar Max zelf kijkt, denk ik dat hij 37 punten heeft laten liggen en Red Bull op teamniveau zo’n vijftig, zestig punten. Het belangrijkste dit jaar is dat hij door Hamilton en Vettel echt serieus wordt genomen. Bij Toro Rosso was hij blij als hij vierde werd, nu is hij in gevecht met twee viervoudig wereldkampioenen. Dat is toch andere koek.” In Barcelona zit Giedo van der Garde naast je in de commentaar box. Een primeur?
“Ik heb zoiets in het verleden al eens met Jan (Lammers, red) gedaan. Giedo heeft ook al eens een vrije training met mij gedaan, volgens mij in Canada. Ziggo wil dit eens uitproberen en daar hebben ze gelijk in. Bij het veldrijden zit Marianne Vos als kenner naast de commentator, bij voetbal heb je Wim Kieft. Ik zie Giedo meer als een live-analist dan een co-commentator. Hij zal dingen gaan toevoegen vanuit een coureursgedachte: die zien dingen toch anders. We gaan het dit seizoen drie keer proberen. Het moet zijn weg zien te vinden, laten we maar kijken hoe het gaat. Ik zie er geen enkel probleem in.”
“Dat is traditioneel het begin van het Europese seizoen, een soort herstart. Voor teams geldt dat ook, omdat ze bij de eerste vier overzeese races minder makkelijk spullen daar naartoe kunnen halen. Vrijdag en zaterdag zie je op het circuit in Barcelona veel postafleveringen: busjes met dozen en kisten vol vloeren, neuzen en vleugels. Dat komt allemaal naar Spanje, omdat het voor de teams relatief dichtbij is. Kijk, iedereen heeft in Barcelona getest: de teams hebben daar de meeste data van. Want ze weten dat als je auto op dat circuit goed is, hij bijna overal goed is.” Verwacht je grote veranderingen aan de auto’s of noviteiten?
“De reglementen zijn dit jaar niet heel veel veranderd. Ik denk dat de upgrades vooral in vloeren, vleugels en bargeboards zullen zitten. Het gaat om finetunen, maar ik verwacht wel redelijk grote stappen: ongeveer drie tiende van een seconde. Formule 1-teams proberen hun auto’s elke race anderhalf tot twee tiende sneller te maken, zodat ze aan het einde van het jaar twee tot tweeënhalve seconde sneller zijn. Ik denk niet dat het hele veld ondersteboven gegooid zal worden, iedereen neemt nieuwe dingen mee. In het middenveld zou een team een plekje kunnen winnen als ze iets hebben gevonden dat super werkt. De snelheid van de top-3 zit al redelijk dicht bij elkaar.” Wat is je indruk na de eerste vier Grands Prix?
“Het seizoen is natuurlijk nog lang, maar het speelveld is breder geworden. Ik denk dat de complete dominantie van Mercedes is verdwenen, al hebben ze volgens mij nog wel de sterkste krachtbron. Wat we ook zien is dat Ferrari al een paar dingen op het randje heeft gedaan, de grenzen wel heeft opgezocht. Red Bull heeft qua resultaten nog niet goed gescoord en dat heeft te maken met een aantal facetten die we kennen, zoals twee weekeinden zonder punten. Wat de races betreft: afgezien van Melbourne hebben we fantastische wedstrijden gehad. De racebeleving is met dertig, veertig procent verhoogd. Er is dit jaar een groter element van onvoorspelbaarheid, er gebeuren toch gekke dingen. Neem Pérez die ineens weer op het podium staat. Er zit een hoop dramatiek in het kampioenschap.” Dat geldt zeker ook voor Max Verstappen. Hoe beoordeel jij zijn eerste races?
“Ik denk dat hij in de eerste vier Grands Prix meer geleerd heeft dan in de laatste twee jaar bij elkaar. Als je naar Max zelf kijkt, denk ik dat hij 37 punten heeft laten liggen en Red Bull op teamniveau zo’n vijftig, zestig punten. Het belangrijkste dit jaar is dat hij door Hamilton en Vettel echt serieus wordt genomen. Bij Toro Rosso was hij blij als hij vierde werd, nu is hij in gevecht met twee viervoudig wereldkampioenen. Dat is toch andere koek.” In Barcelona zit Giedo van der Garde naast je in de commentaar box. Een primeur?
“Ik heb zoiets in het verleden al eens met Jan (Lammers, red) gedaan. Giedo heeft ook al eens een vrije training met mij gedaan, volgens mij in Canada. Ziggo wil dit eens uitproberen en daar hebben ze gelijk in. Bij het veldrijden zit Marianne Vos als kenner naast de commentator, bij voetbal heb je Wim Kieft. Ik zie Giedo meer als een live-analist dan een co-commentator. Hij zal dingen gaan toevoegen vanuit een coureursgedachte: die zien dingen toch anders. We gaan het dit seizoen drie keer proberen. Het moet zijn weg zien te vinden, laten we maar kijken hoe het gaat. Ik zie er geen enkel probleem in.”
Gerelateerd nieuws
Buitenlandse media over GP Spanje: ‘Schandalig McLaren, Verstappen wint het WK’
24 juni 2024 11:36 - GP Spanje
Hamilton en Norris zijn het zat: ‘Stop boegeroep richting Verstappen’
24 juni 2024 08:00 - GP Spanje
Column Jeroen Bleekemolen: Kunnen ons gaan opmaken voor megagevecht tussen Max en Norris
24 juni 2024 06:57 - Column Jeroen Bleekemolen