Even bellen met… Richard Verschoor over zijn indrukwekkende GP3-debuut op Spa-Francorchamps
Sutton Images
Nino Stuivenberg
27 augustus 2018
In de rubriek Even bellen met… hebben we het dit keer over de GP3 Series, een klasse in het voorprogramma van de Formule 1. We spreken met de Nederlander Richard Verschoor, die afgelopen weekend zijn debuut maakte in de GP3 op Spa-Francorchamps. Verschoor scoorde direct punten in zijn eerste weekend. “Het ging weer als vanouds.”
Richard, je hebt in je debuutweekend in de GP3 direct punten gescoord. Hoe heb je het weekend vanuit de auto ervaren?
“Het was eigenlijk best een lastig weekend, aangezien ik weinig rijtijd in de auto heb gehad. De vrije training was ingekort, waardoor ik maar vier push laps had om de auto aan te voelen in combinatie met het circuit. Ongelukkig, maar ik kon er niets aan veranderen. De kwalificatie ging vervolgens best goed. Met een rondetijd van 2:05 zat ik binnen een seconde van de snelste tijd en kwalificeerde ik me uiteindelijk als vijftiende. In die ronde had ik zelfs nog wat verkeer, dus er had meer ingezeten. Tijdens de sessie voelde ik al dat ik steeds meer eigen werd met de auto. Helaas werd mijn tijd in de kwalificatie afgenomen omdat ik de weegschaal miste.” Hoe kon dat gebeuren?
“De organisatie had ons oude papieren gegeven waardoor ik het bord niet gezien heb, dus het was eigenlijk 50/50. Ik was ook met mijn engineer aan het overleggen over de setup. Het was mijn eigen fout, ik had beter moeten opletten: een rookie mistake. In ieder geval maakte dat het weekend niet bepaald makkelijker, want ik moest uit de pitstraat starten. De eerste race reden we in natte omstandigheden en dan heb je warme banden nodig – die had ik niet omdat ik geen opwarmronde kon rijden. Je begint bovendien met wat achterstand als je uit de pits start. In race één heb ik uiteindelijk nog drie mensen ingehaald, maar voor mij was vooral belangrijk dat de pace en het bandenmanagement toen al goed waren.” In de tweede race ging het een stuk beter…
“Inderdaad, race twee startte ik als zeventiende, maar na een goede start won ik al drie plekken. De openingsronde ging super: aan het eind van ronde één had ik al zes plekken gewonnen. Vervolgens ben je de hele race aan het banden sparen. Het was een leuke race en ik heb vooral veel geleerd. Het is echt een uitdaging om je banden te sparen terwijl je in zware gevechten verwikkeld bent. Verder heb ik nog wat inhaalacties kunnen doen, waardoor ik uiteindelijk zevende werd. Het ging weer als vanouds!” Je reed dit weekend voor MP Motorsport en was daarmee terug op het oude nest. Hoe was dat voor jou?
“Ik heb eigenlijk altijd voor MP gereden in de autosport, alleen dit jaar in de Formule Renault dan even niet. Ik ben heel tevreden met hoe het team mijn debuut heeft opgepakt. Het is voor hen ook wennen om een nieuwe rijder te hebben, maar dat is allemaal heel goed gegaan.” Komend weekend staat er een GP3-race in Monza op het programma, maar de Formule Renault – de klasse waar je dit seizoen tot dusver reed – racet tegelijkertijd op de Hungaroring. Op welk circuit zien we jou in actie?
“Op Monza stap ik weer in bij de GP3. De Formule Renault is voor mij helemaal klaar. Tijdens de Formule Renault-wintertests was ik snel en daarom hoopte ik dit seizoen mee te doen om overwinningen, maar dat is niet gelukt. Ik heb zelf bij het team (Josef Kaufmann Racing, red.) aangegeven dat ik wat anders wilde zoeken, een andere klasse, want ik kreeg het gevoel dat ik voor lul reed. Bij MP ging toevallig iemand weg en toen ben ik meteen met hen in contact gekomen. Zo is het balletje gaan rollen en kon ik hier voor de GP3 instappen.” En na Monza?
“Ik weet nog niet of ik na Monza meer GP3-races kan rijden, want financieel is dat lastig. In de races die ik rijd probeer ik me in ieder geval te bewijzen. Vervolgens is het hopen dat partijen mij willen steunen. Ik focus nu volledig op Monza en hoop dit seizoen in ieder geval nog de seizoensafsluiter van de GP3 in Abu Dhabi te rijden. Daarna zien we wel weer verder voor volgend seizoen.”
“Het was eigenlijk best een lastig weekend, aangezien ik weinig rijtijd in de auto heb gehad. De vrije training was ingekort, waardoor ik maar vier push laps had om de auto aan te voelen in combinatie met het circuit. Ongelukkig, maar ik kon er niets aan veranderen. De kwalificatie ging vervolgens best goed. Met een rondetijd van 2:05 zat ik binnen een seconde van de snelste tijd en kwalificeerde ik me uiteindelijk als vijftiende. In die ronde had ik zelfs nog wat verkeer, dus er had meer ingezeten. Tijdens de sessie voelde ik al dat ik steeds meer eigen werd met de auto. Helaas werd mijn tijd in de kwalificatie afgenomen omdat ik de weegschaal miste.” Hoe kon dat gebeuren?
“De organisatie had ons oude papieren gegeven waardoor ik het bord niet gezien heb, dus het was eigenlijk 50/50. Ik was ook met mijn engineer aan het overleggen over de setup. Het was mijn eigen fout, ik had beter moeten opletten: een rookie mistake. In ieder geval maakte dat het weekend niet bepaald makkelijker, want ik moest uit de pitstraat starten. De eerste race reden we in natte omstandigheden en dan heb je warme banden nodig – die had ik niet omdat ik geen opwarmronde kon rijden. Je begint bovendien met wat achterstand als je uit de pits start. In race één heb ik uiteindelijk nog drie mensen ingehaald, maar voor mij was vooral belangrijk dat de pace en het bandenmanagement toen al goed waren.” In de tweede race ging het een stuk beter…
“Inderdaad, race twee startte ik als zeventiende, maar na een goede start won ik al drie plekken. De openingsronde ging super: aan het eind van ronde één had ik al zes plekken gewonnen. Vervolgens ben je de hele race aan het banden sparen. Het was een leuke race en ik heb vooral veel geleerd. Het is echt een uitdaging om je banden te sparen terwijl je in zware gevechten verwikkeld bent. Verder heb ik nog wat inhaalacties kunnen doen, waardoor ik uiteindelijk zevende werd. Het ging weer als vanouds!” Je reed dit weekend voor MP Motorsport en was daarmee terug op het oude nest. Hoe was dat voor jou?
“Ik heb eigenlijk altijd voor MP gereden in de autosport, alleen dit jaar in de Formule Renault dan even niet. Ik ben heel tevreden met hoe het team mijn debuut heeft opgepakt. Het is voor hen ook wennen om een nieuwe rijder te hebben, maar dat is allemaal heel goed gegaan.” Komend weekend staat er een GP3-race in Monza op het programma, maar de Formule Renault – de klasse waar je dit seizoen tot dusver reed – racet tegelijkertijd op de Hungaroring. Op welk circuit zien we jou in actie?
“Op Monza stap ik weer in bij de GP3. De Formule Renault is voor mij helemaal klaar. Tijdens de Formule Renault-wintertests was ik snel en daarom hoopte ik dit seizoen mee te doen om overwinningen, maar dat is niet gelukt. Ik heb zelf bij het team (Josef Kaufmann Racing, red.) aangegeven dat ik wat anders wilde zoeken, een andere klasse, want ik kreeg het gevoel dat ik voor lul reed. Bij MP ging toevallig iemand weg en toen ben ik meteen met hen in contact gekomen. Zo is het balletje gaan rollen en kon ik hier voor de GP3 instappen.” En na Monza?
“Ik weet nog niet of ik na Monza meer GP3-races kan rijden, want financieel is dat lastig. In de races die ik rijd probeer ik me in ieder geval te bewijzen. Vervolgens is het hopen dat partijen mij willen steunen. Ik focus nu volledig op Monza en hoop dit seizoen in ieder geval nog de seizoensafsluiter van de GP3 in Abu Dhabi te rijden. Daarna zien we wel weer verder voor volgend seizoen.”
Gerelateerd nieuws
Aankomend F1-coureur Bortoleto is Formule 2-kampioen, Verschoor knap derde in laatste race
08 december 2024 12:00 - GP Abu Dhabi
Verschoor keert bij MP Motorsport al dit seizoen terug op het oude nest
09 november 2024 16:24 - Nieuws
Video
Formule 2: Richard Verschoor wint incidentrijke race in Azerbeidzjan
15 september 2024 12:16 - GP Azerbeidzjan