Even bellen met Rudy van Buren: ‘Als coureur ga je uit je plaat, maar Leclerc hield het nog netjes’
Sjaak Willems
23 september 2019
De race zelf was met zijn twee uur een beproeving en het was vooral één tactische move van Ferrari die stof tot napraten gaf. Dat doen we deze keer met (sim-)coureur Rudy van Buren. “Uiteindelijk is het goed voor beide kanten van de Ferrari-garage, Vettel zit nu weer wat beter in zijn vel.”
Over de tactische zet van Ferrari, bestaat er zoiets als een ongeschreven regel die zegt dat de voorste coureur altijd de voorkeur krijgt?
“Ja, die bestaat. Normaal gesproken krijgt de voorste coureur de beste strategie. Maar er zijn wel situaties waarbij de nummer 1 niet als eerste naar binnen gaat. Ferrari deed het om Vettel te beschermen. Dat dit zou gebeuren, hadden ze niet bedacht.” “En het was ook niet op te lossen met een wissel, dat zou echt een flater zijn. En dan acht ik Vettel nog wel in staat om de kabel eruit te trekken en niet meer te luisteren. Het is wat het is, ze hebben een één-twee gescoord en dat is ze nog niet eerder gelukt dit jaar. Iedereen dacht van tevoren dat er misschien een plek op het podium te winnen viel, dit is voor de sfeer in de garage in ieder geval goed.” Lees ook: Top & Flop Singapore 2019: Ferrari schittert, Kvyat maakt zijn bijnaam opnieuw waar Vooral goed voor Vettel ook, toch?
“Je zag, hij stond daar met tranen in de ogen op het podium. Hij zegt van niet, maar er zaten echt wel dingen dwars daar, hoor. Als je er elke keer achteraan hangt… Hij reed nu gewoon een sterke race. Daar moet je hem de credits ook geven, niks aan af te doen. Hij zit nu wellicht weer beter in zijn vel, dat is goed voor het team. Ze rijden beiden in principe niet meer voor het kampioenschap en een zekere 1-2 is dan gewoon belangrijker. Dit leek mij de juiste keuze.” Lees ook: Uitloopstrook Koen Vergeer: Ferrari wil geen wereldkampioen worden, ze geven het op Maar minder goed voor Leclerc?
“Ik kon me de frustratie van Leclerc wel heel goed voorstellen. Als coureur ga je natuurlijk uit je plaat, als dit zo gebeurt. Maar ik vind dat hij het wel netjes heeft opgelost, hij is niet gaan schreeuwen. Dit was zuur voor hem, maar dit is het verhaal. En dat lijkt hij te accepteren. Volgende keer valt het kwartje weer de andere kant op. Het zou ook niet goed zijn als hij het lijdzaam accepteert, zoals sommige coureurs bij concurrerende teams.” Daar doel je volgens mij op Bottas…
“Ja, hij hoort gewoon dat hij een bepaalde pace moet rijden zodat Hamilton er tussen kan komen. Want is hij nou echt een concurrent? Ik vraag me soms wel af of het een goede keuze is geweest om hem aan te houden. Maar hij is gewoon de ideale tweede coureur, zit qua snelheid niet ver achter Hamilton en is soms sneller. Hij wint af en toe een race, pakt de punten voor het team en zit niemand dwars.” We hebben gisteren bijna de twee uur volgemaakt, dat was toch wel een beproeving?
“Het was niet de meest spannende wedstrijd, op een gegeven moment kwam er een onboard van Hamilton voorbij. Nou, dat zag er zo langzaam uit: alsof hij aan het cruisen was. Iedereen probeert die softs heel te houden, bovendien hield Ferrari het veld dichtbij elkaar zodat stoppen geen optie was. Het is tactiek maar het is wel om te huilen. Dit is niet wat we willen zien, ze reden 13 seconden langzamer dan de poletijd!” Wie verdient er nog een open doekje?
“Lando Norris viel me positief op gisteren. Hij had op Spa gigantische pech met die uitvalbeurt toen hij vijfde lag. Op Monza ging het ook niet vloeiend. Een P7 zoals gisteren is gewoon petje af. De tussenstand doet zijn seizoen ook eer aan, al heeft hij echt meer verdiend. Hij heeft buiten zijn schuld om veel verloren, maar voor een rookie doet hij het heel goed.” Als we het toch over rookies hebben, hoe doet de rest het?
“Over Alexander Albon kun je weinig kwaads zeggen. De komende wedstrijd wordt een echte graadmeter ten opzichte van Max Verstappen. Hij had nog nooit op Singapore gereden, reed voor het eerst met de Red Bull in de high downforce-stand en deed dat goed. Albon heeft zijn taken uitgevoerd, netjes zesde. Sotsji ligt de Red Bull niet, ze komen daar qua topsnelheid nog altijd tekort. De omstandigheden zijn gelijk voor Albon en Verstappen, kunnen we kijken waar hij uitkomt.” Lees ook: Plastic boterhamzakje oorzaak dat Magnussen terugzakte in slotfase: ‘Het helpt niet’ Verdient Antonio Giovinazzi een kans volgend jaar?
“Hij reed gisteren dus even vooraan, maar het team liet hem daarna wel een beetje zwemmen tot zijn banden echt op waren. En toen reed Ricciardo ook nog tegen hem aan, maar hij haalde toch nog een punt. Hij staat daar nog een beetje in de schaduw van Räikkönen, al was hij zaterdag wel sneller. De potentie is er wel bij hem. Of het een supercoureur is, weet ik niet. Maar ik zou hem nog wel een jaar de kans geven. En ze schijnen daar de Ferrari-motoren gratis te krijgen dus Ferrari heeft daar nog wel wat over te zeggen.” En als laatste George Russell?
“Ik vind het heel moeilijk om wat over George Russell te zeggen. Robert Kubica is niet in beste doen, het zit er niet meer in. Het is knap wat hij doet met één hand, ik betwijfel of hij echt nog zo goed is als hij was. Russell doet gewoon zijn ding, de aanrijding van gisteren met Grosjean was overigens niet zo handig. Hij liet geen ruimte. Maar die Williams loopt gewoon niet, totdat er een andere coureur komt dan Kubica, gaat Russell zo door en staat er geen druk op. Als hij bij Racing Point of Renault had gereden, zijn er kansen op punten. Hij is echt wel goed, je wordt niet zomaar dominant kampioen in de F2.” Lees ook: Russell en Grosjean wijzen naar elkaar: ‘Dit is geen normaal circuit voor dit soort actie’
“Ja, die bestaat. Normaal gesproken krijgt de voorste coureur de beste strategie. Maar er zijn wel situaties waarbij de nummer 1 niet als eerste naar binnen gaat. Ferrari deed het om Vettel te beschermen. Dat dit zou gebeuren, hadden ze niet bedacht.” “En het was ook niet op te lossen met een wissel, dat zou echt een flater zijn. En dan acht ik Vettel nog wel in staat om de kabel eruit te trekken en niet meer te luisteren. Het is wat het is, ze hebben een één-twee gescoord en dat is ze nog niet eerder gelukt dit jaar. Iedereen dacht van tevoren dat er misschien een plek op het podium te winnen viel, dit is voor de sfeer in de garage in ieder geval goed.” Lees ook: Top & Flop Singapore 2019: Ferrari schittert, Kvyat maakt zijn bijnaam opnieuw waar Vooral goed voor Vettel ook, toch?
“Je zag, hij stond daar met tranen in de ogen op het podium. Hij zegt van niet, maar er zaten echt wel dingen dwars daar, hoor. Als je er elke keer achteraan hangt… Hij reed nu gewoon een sterke race. Daar moet je hem de credits ook geven, niks aan af te doen. Hij zit nu wellicht weer beter in zijn vel, dat is goed voor het team. Ze rijden beiden in principe niet meer voor het kampioenschap en een zekere 1-2 is dan gewoon belangrijker. Dit leek mij de juiste keuze.” Lees ook: Uitloopstrook Koen Vergeer: Ferrari wil geen wereldkampioen worden, ze geven het op Maar minder goed voor Leclerc?
“Ik kon me de frustratie van Leclerc wel heel goed voorstellen. Als coureur ga je natuurlijk uit je plaat, als dit zo gebeurt. Maar ik vind dat hij het wel netjes heeft opgelost, hij is niet gaan schreeuwen. Dit was zuur voor hem, maar dit is het verhaal. En dat lijkt hij te accepteren. Volgende keer valt het kwartje weer de andere kant op. Het zou ook niet goed zijn als hij het lijdzaam accepteert, zoals sommige coureurs bij concurrerende teams.” Daar doel je volgens mij op Bottas…
“Ja, hij hoort gewoon dat hij een bepaalde pace moet rijden zodat Hamilton er tussen kan komen. Want is hij nou echt een concurrent? Ik vraag me soms wel af of het een goede keuze is geweest om hem aan te houden. Maar hij is gewoon de ideale tweede coureur, zit qua snelheid niet ver achter Hamilton en is soms sneller. Hij wint af en toe een race, pakt de punten voor het team en zit niemand dwars.” We hebben gisteren bijna de twee uur volgemaakt, dat was toch wel een beproeving?
“Het was niet de meest spannende wedstrijd, op een gegeven moment kwam er een onboard van Hamilton voorbij. Nou, dat zag er zo langzaam uit: alsof hij aan het cruisen was. Iedereen probeert die softs heel te houden, bovendien hield Ferrari het veld dichtbij elkaar zodat stoppen geen optie was. Het is tactiek maar het is wel om te huilen. Dit is niet wat we willen zien, ze reden 13 seconden langzamer dan de poletijd!” Wie verdient er nog een open doekje?
“Lando Norris viel me positief op gisteren. Hij had op Spa gigantische pech met die uitvalbeurt toen hij vijfde lag. Op Monza ging het ook niet vloeiend. Een P7 zoals gisteren is gewoon petje af. De tussenstand doet zijn seizoen ook eer aan, al heeft hij echt meer verdiend. Hij heeft buiten zijn schuld om veel verloren, maar voor een rookie doet hij het heel goed.” Als we het toch over rookies hebben, hoe doet de rest het?
“Over Alexander Albon kun je weinig kwaads zeggen. De komende wedstrijd wordt een echte graadmeter ten opzichte van Max Verstappen. Hij had nog nooit op Singapore gereden, reed voor het eerst met de Red Bull in de high downforce-stand en deed dat goed. Albon heeft zijn taken uitgevoerd, netjes zesde. Sotsji ligt de Red Bull niet, ze komen daar qua topsnelheid nog altijd tekort. De omstandigheden zijn gelijk voor Albon en Verstappen, kunnen we kijken waar hij uitkomt.” Lees ook: Plastic boterhamzakje oorzaak dat Magnussen terugzakte in slotfase: ‘Het helpt niet’ Verdient Antonio Giovinazzi een kans volgend jaar?
“Hij reed gisteren dus even vooraan, maar het team liet hem daarna wel een beetje zwemmen tot zijn banden echt op waren. En toen reed Ricciardo ook nog tegen hem aan, maar hij haalde toch nog een punt. Hij staat daar nog een beetje in de schaduw van Räikkönen, al was hij zaterdag wel sneller. De potentie is er wel bij hem. Of het een supercoureur is, weet ik niet. Maar ik zou hem nog wel een jaar de kans geven. En ze schijnen daar de Ferrari-motoren gratis te krijgen dus Ferrari heeft daar nog wel wat over te zeggen.” En als laatste George Russell?
“Ik vind het heel moeilijk om wat over George Russell te zeggen. Robert Kubica is niet in beste doen, het zit er niet meer in. Het is knap wat hij doet met één hand, ik betwijfel of hij echt nog zo goed is als hij was. Russell doet gewoon zijn ding, de aanrijding van gisteren met Grosjean was overigens niet zo handig. Hij liet geen ruimte. Maar die Williams loopt gewoon niet, totdat er een andere coureur komt dan Kubica, gaat Russell zo door en staat er geen druk op. Als hij bij Racing Point of Renault had gereden, zijn er kansen op punten. Hij is echt wel goed, je wordt niet zomaar dominant kampioen in de F2.” Lees ook: Russell en Grosjean wijzen naar elkaar: ‘Dit is geen normaal circuit voor dit soort actie’